Neděle 24. října 2021, svátek má Nina
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Pražský most na Vltavské se musí zbourat, uzavření a podepření nepomůže

Česko

  10:06aktualizováno  16:49
PRAHA - Most na Vltavské, který je od půlnoci kvůli havarijnímu stavu uzavřen, bude nutné zbourat, uvedla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Společně s ním TSK zbourá i paralelní most, po kterém vede komunikace Bubenská v opačném směru.

Most na Vltavské bude potřeba zbourat. foto: Twitter TSK Praha

Správa komunikací už vybrala firmu, která v následujícím týdnu uzavřený most podepře, aby se mohl otevřít dopravě. Zároveň začne pracovat na projektu zbourání a stavby nových mostů, což nějakou dobu potrvá. Podle Liškové je konstrukce mostů podobná loni zhroucené Trojské lávce a mostu v Janově.

Toto tvrzení ovšem vyvrací autorizovaný inženýr pro statiku a dynamiku staveb Václav Losík. „Nejedná se o podobnou konstrukci jako u Trojské lávky. Konstrukce se výrazně odlišuje, na Vltavské se jedná o ohýbané předpjaté nosníky. Na Trojské lávce se jedná o takzvaný předpjatý pás. To je druh lanové konstrukce, která je ztužena vloženými segmenty mostovky, které jsou předpjaty, a tak je zvýšena tuhost,“ uvedl Losík.

23.října 2018 v 17:33, příspěvek archivován: 24.října 2018 v 10:12

Na Vltavské nepojedou od půlnoci tramvaje, stav mostu, který podjíždí, se náhle zhoršil! Stav mostu se výrazně zhoršil v posledním měsíci a provoz na něm i pod ním musí být kvůli bezpečnosti okamžitě uzavřen. Uzavírka předběžně potrvá minimálně týden, most je nezbytné podepřít. https://t.co/Py1FJVOzjl

Na zhoršení stavu mostu nad stanicí metra Vltavská v úterý v podvečer upozornila technickou správu společnost, která dělala jeho diagnostiku. TSK poté musela z bezpečnostních důvodů uzavřít část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště, která po mostě vede. Provoz je uzavřen i pod konstrukcí, takže nejedou tramvaje na Vltavské. Provizorní podepření mostu zabere nejméně týden, poté se provoz na mostě i pod ním obnoví.

Statici obecně uvádějí, že životnost mostů je projektována na 100 let. „Hlavní příčinou toho, že se do problémů dostávají dříve, než by měly, jsou nedostatečná údržba, způsob konstrukčního řešení návrhu detailů a eventuální chyby v jejich následném provedení,“ doplnil Václav Losík.

Mostů, které mají podobnou konstrukci jako ten na Vltavské, je podle Losíka v Praze několik desítek. „Pohybujeme se v řádu vysokých desítek kusů. Jedná se o zcela standardní konstrukční řešení mostních konstrukcí staveb dálničního typu pro větší rozpětí jednotlivých mostních polí,“ uvedl dále Losík. Jako příklady jmenoval Radotínský most, Barrandovský most, zakončení Strakonické nebo zakončení Novopacké ulice.

Některé efekty, jako například vznik a rozvoj trhlin od smršťování betonu, lze podle něj pouze velmi obtížně odhadovat a jejich vzniku zabránit. „Vznik a rozvoj trhlin na betonových konstrukcích je jejich přirozeným a běžným projevem a není na závadu. Mostní konstrukce se realizují jako předpjaté tak, aby v nich byl stále tlak, aby se vzniku trhlin předešlo, protože trhliny vznikají v tažených oblastech konstrukce. Po vzniku trhlin záleží na údržbě konstrukce, aby se omezil jejich další rozvoj, popřípadě vnik korozivních médií do trhliny,“ dodal Losík.

Oba mosty půjdou k zemi

Definitivním řešením bude oba mosty nad Vltavskou zbourat a postavit nové, protože jejich úplná oprava už podle Liškové není možná. Mosty jsou z roku 1980 a stavěly je Vojenské stavby. „Jedná se o podobný typ konstrukce, jako byl most v Janově nebo Trojská lávka,“ uvedla mluvčí. Tento typ konstrukce využívá nosná upínací lana. Lávka v Troji se zřítila loni v prosinci, zranili se při tom čtyři lidé. Dálniční most v italském Janově se zřítil v srpnu, tragédie si vyžádala desítky obětí.

Podle starosty Prahy 7 a lídra Prahy Sobě Jana Čižinského je péče o mosty v Praze dlouhodobě zanedbaná a je třeba vytvořit plán údržby, aby se dopravní stavby nedostávaly do technického stavu šest, což je druhý nejhorší. „Všechny mosty v technickém stavu šest musí být opraveny. V případě havarijního stavu, kdy už oprava není možná, je nutné je zbořit a postavit nové,“ sdělil Čižinský.

V případě mostu na Vltavské je jeho zbourání a stavba nového podle Liškové výhodnější i z ekonomického pohledu. Mluvčí dodala, že stabilizace mostu, kterou nyní TSK nechá udělat, poslouží i při bourání stavby, kterou díky ní bude možné provádět po částech. TSK nyní vypíše zakázku na projektanta nové stavby, zatím se nedá přesně říci, kdy by se mohlo začít bourat. TSK připravuje také projekt opravy navazujícího Hlávkova mostu.

Problémy se stavem mostů se v Praze řeší dlouhodobě. TSK nyní provádí diagnostiku například Hlávkova mostu nebo mostu Legií, které jsou ve špatném stavu. Připravuje se rovněž diagnostika Lanového mostu na Jižní spojce mezi Zahradním Městem a Strašnicemi. Špatně je na tom také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový. Rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov a řada dalších mostních konstrukcí.

Autor:

Syndrom Petra Pana. Proč někteří muži nikdy nedospějí a žijí jako paraziti

Premium V každém chlapovi zůstává kousek kluka, ale musí to být právě jen ten kousek. Pokud muž nechce vyrůst a převzít...

Čína má Evropu v hrsti, za pár týdnů dojde hořčík. Auto bez něj nevyrobíte

Premium Vše nasvědčuje, že současná čipová krize v automobilovém průmyslu je jen zahřívacím kolem před tím, co se na Evropu...

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Mohlo by vás zajímat