23. října 2018 17:25, aktualizováno  19:38 Lidovky.cz > Zprávy > Domov

Stav mostu u stanice Vltavská se ‚náhle zhoršil‘, bude uzavřen. Víc než týden pod ním neprojedou tramvaje

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Most X022. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Most X022. | foto: ŠJů, Wikipedia

Praha U stanice metra Vltavská v Praze nepojedou od půlnoci tramvaje. Stav mostu v Bubenské ulici, který navazuje na magistrálu a Hlávkův most vedoucí přes Vltavu a tramvaje jej podjíždějí, se podle Technické správy komunikací Praha náhle zhoršil. Má dojít k jeho okamžitému uzavření.

Uzavírka má podle předběžných informací trvat minimálně týden, most je nutné podepřít. Týkat se bude části mostu, která vede z centra směrem k Výstavišti. V opačném směru auta jedou po samostatné mostní konstrukci, která není ve stavu, kdy by bylo nutné ji uzavřít.

Na zhoršení stavu mostu v úterý upozornila technickou správu společnost, která dělala jeho diagnostiku. Podle výsledků je konstrukce v havarijním stavu.

„Za posledních 25 dní měření se stav mostu začal velmi rychle zhoršovat a praskliny v jeho konstrukci, které důkladně už řadu měsíců monitorujeme, se začaly rychle a nebezpečně zvětšovat,“ uvedl náměstek ředitele TSK Matěj Fichtner (ANO). Most není součástí navazujícího soumostí Hlávkova mostu, který je rovněž ve špatném stavu. TSK připravuje jeho celkovou rekonstrukci.  

Konstrukce byla postavena v rozporu s projektem

Z posudku mostu vyplývá, že nosná konstrukce byla postavena v rozporu s projektem. „Nejsme schopni prokázat spolehlivost mostu, protože bylo zjištěno, že skutečné provedení mostu se liší od projektové dokumentace, kterou máme k dispozici,“ píše se v něm. Způsob opravy musí určit další prohlídka. „Teprve na základě výsledků bude možno rozhodnout o nutných opatřeních, o opravě mostu, o jejím rozsahu a způsobu provedení,“ napsali autoři posudku. 

Z bezpečnostních důvodů musí nyní TSK zajistit podepření mostu. „Nejpozději zítra (ve středu) budeme znát dodavatele, který most podepře, a budeme se snažit, aby se nejpozději do týdne mohly na Vltavskou vrátit tramvaje i pěší,“ uvedl generální ředitel TSK Petr Smolka. Kvůli špatnému stavu muselo město už v lednu dočasně zavřít pro auta i tramvaje Libeňský most.

„Jakmile se nová koalice ujme řízení magistrátu, posílíme TSK a necháme vytvořit plány údržby a mosty a ostatní dopravní stavby budeme udržovat,“ uvedl Jan Čižinský, starosta Prahy 7 a lídr Prahy Sobě, která vyjednává o koalici v hlavním městě. Předpokládá, že kvůli zanedbané péči se mohou objevit další podobné uzavírky. Podle lídra Spojených sil pro Prahu Jiřího Pospíšila (TOP 09), jehož uskupení také vyjednává o koalici, budou opravy mostů jednou z klíčových investičních priorit nového vedení Prahy. „Jako nejlepší východisko vidím v současné chvíli maximální urychlení výstavby nového mostu, který bude alternativou pro Hlávkův most,“ doplnil.

23.října 2018 v 17:33, příspěvek archivován: 23.října 2018 v 17:39

Na Vltavské nepojedou od půlnoci tramvaje, stav mostu, který podjíždí, se náhle zhoršil! Stav mostu se výrazně zhoršil v posledním měsíci a provoz na něm i pod ním musí být kvůli bezpečnosti okamžitě uzavřen. Uzavírka předběžně potrvá minimálně týden, most je nezbytné podepřít. https://t.co/Py1FJVOzjl

Podle pražského dopravního podniku dojde k odklonu tramvajových linek. Linky 1, 12 a 25 pojedou ze Strossmayerova náměstí přes Výstaviště a Nádraží Holešovice na Palmovku, kromě linky 12 budou pak pokračovat dále po své trase. Linka 14 pojede z Bílé labutě přes Karlín na Palmovku a dále po své trase do Vysočan. Spojení k holešovické tržnici zajistí přívoz P7.

Na možné dopravní komplikace, tentokrát na Bubenské ulici vedoucí přes most, upozorňuje i pražská policie. Jako objízdnou trasu do Holešovic doporučuje trasu přes nábřeží Kapitána Jaroše a Dukelských hrdinů.

Problémy se stavem mostů se v Praze řeší dlouhodobě. Na začátku loňského prosince dokonce spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. TSK nyní provádí diagnostiku například Hlávkova mostu nebo mostu Legií, které jsou oba ve špatném stavu. Špatně je na tom také Libeňský most, kde město zatím nerozhodlo o tom, jestli konstrukci opraví, nebo postaví nový. Rekonstrukci potřebuje také Palackého most z Palackého náměstí na Smíchov a řada dalších mostních konstrukcí.

Problémy s mosty v Praze

  • Problémy má v současnosti řada pražských mostů nebo lávek, a to jak významných staveb vedoucích přes Vltavu, tak menších přemostění. Nejznámější je kauza kolem Libeňského mostu, který spojuje Libeň s Holešovicemi, a který musel být kvůli havarijnímu stavu letos v lednu uzavřen pro automobily a městskou hromadnou dopravu. Stavba z roku 1928 se znovu otevřela začátkem března po šesti týdnech poté, co ji stavbaři na těch nejpoškozenějších místech podepřeli.
  • Na Libeňském mostě je ale nyní výrazně omezená rychlost a možnost potkávání tramvají, nesmějí na něj navíc automobily těžší než šest tun. Stále také není vyřešena jeho budoucnost. Podle představ končícího vedení hlavního města měl být most, který si řada odborníků cení pro jeho architektonické kvality, zbořen a na jeho místě se měl postavit nový. Zástupci stran, které po nedávných volbách vyjednávají v Praze o koalici, ale prosazují rekonstrukci mostu.
  • Výrazně narušená je také konstrukce Hlávkova mostu, přes který vede kromě tramvajové trati také severojižní magistrála od Holešovic směrem do centra Prahy. Jeho hlavním problémem je, že do mostu zatéká a následně odpadávají kusy betonu. V současnosti proto stavbu podrobně zkoumají odborníci, kteří by měli rozhodnout o dalším postupu. Variant je několik - od té, kdy by vznikla nová prostřední mostovka a byl opraven zbytek mostu, až po kompletní rekonstrukci.
  • Ve špatném stavu je také Palackého most mezi Smíchovem a Novým Městem. Už v roce 2013 kontrola Technické správy komunikací (TSK) odhalila výrazný nárůst poruch především vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky kvůli nefunkčnímu hydroizolačnímu systému. Most navíc před pěti lety krátce před vypracováním zprávy poškodily povodně, které vymlely na některých pilířích až 20 procent spár mezi kameny. TSK proto u mostu navrhla provést celkovou rekonstrukci.
  • Velkou pozornost ke stavu pražských mostů přitáhl už před uzavřením toho Libeňského loni v prosinci pád lávky pro pěší spojující Císařský ostrov a Troju. Lávka otevřená v červenci 1984 na místě někdejšího pontonového mostu se náhle zřítila 2. prosince, zranění utrpěli čtyři lidé. Nyní na místě funguje přívoz a plánuje se výstavba provizorního přemostění, které by mělo vzniknout v příštím roce. Poté Praha vypíše architektonickou soutěž na finální podobu lávky.
Lidovky.cz, ČTK
  • 12Diskuse

Najdete na Lidovky.cz