Neděle 28. dubna 2024, svátek má Vlastislav
130 let

Lidovky.cz

Přechody zmizely. Zase se vrátí

Česko

Od začátku května hlavní město zrušilo 79 přechodů pro chodce. Teď bude mnohé z nich zase obnovovat.

PRAHA Téměř 800 tisíc korun stálo Technickou správu komunikací zrušení 79 pražských přechodů. Přikazovala jí to nová vyhláška ministerstva dopravy, podle níž musí mít přechod, který kříží tramvajovou trať, semafor. Nevyhovujících přechodů je v metropoli asi pět set. Magistrát je od začátku května začal rušit.

Nyní se ukazuje, že většinu z nich zbytečně. Mnohé z nich se budou zase obnovovat. Kdy a jak, to ale zatím není jasné.

Ministerstvo dopravy se na tom včera dohodlo s dopravní policií a pražským magistrátem. „Individuálně posoudíme každý přechod určený ke zrušení,“ sdělil ředitel dopravní policie Leoš Tržil.

Praha je ve srovnání s jinými českými městy specifická. I samo ministerstvo dopravy připouští, že v metropoli vyhlášku v podstatě dodržovat nelze. „V Praze není možné mít u každého takového přechodu semafor. Zdržovalo by to dopravu,“ připustil ministerský mluvčí Martin Kupka.

Cílem vyhlášky prý bylo něco jiného. „Mít světelnou signalizaci tam, kde jde přechod přes tramvajový pás, tak jak je to dáno vyhláškou, je řešení možné, ale nikoliv jediné. Prioritou byla bezpečnost chodců, nikoliv rušení přechodů,“ sdělil po včerejším jednání náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.

Kdo tedy za dopravní Kocourkov může? Praha odmítá, že by to byla ona. „My dodržujeme vyhlášky a zákony. Jsme snad proto špatným městem?“ odrážel pochybnosti Miroslav Rajchart z dopravního odboru magistrátu.

Připustil, že město mnohé z přechodů bude obnovovat. Kolik, kdy a jak, to neuměl říci. Už zrušené přechody se prý upraví tak, aby odpovídaly platné legislativě. Jak? „Uvidíme,“ řekl Rajchart.

„POZOR TRAM“ Ministerstvo plánuje novelizaci znění zmíněné vyhlášky i zákona o provozu na pozemních komunikacích. Chce také rozšířit možnosti, jak na přechody křížící tramvajovou trať upozornit. Na vozovkách nebo chodnících by se například mohl objevit text POZOR TRAM, opatřený značkou pro přednost. Chodec totiž nemá přednost před tramvají. To ale mnozí lidé nechápou, a situace je tak podle ministerstva matoucí.

S rušením přechodů nesouhlasily některé pražské městské části, sdružení Pražské matky, a zejména lidé se zdravotním postižením. Navíc umístění semaforů na všech přechodech stanovených vyhláškou by Prahu stálo další desítky až stovky milionů korun.

Technická správa komunikací odstraňování inkriminovaných přechodů kvůli sílícím protestům veřejnosti zastavila. Vybroušené jsou už přechody například v Libni nebo na Palmovce.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...