Za výrazný mezník v procesu krystalizace teenagerské identity Savage považuje módní časopis Seventeen, který začal vycházet v roce 1944 ve Spojených státech. V témže roce se v Americe začíná používat slovo „teenager“ k popisu kategorie mladých lidí ve věku od 14 do 18 let. Od samého počátku šlo o marketingový termín, který odrážel novou kupní sílu dospívajících a který využívali reklamní tvůrci a výrobci spotřebního zboží. Mladí se stali samostatnou cílovou skupinou reklamy a zároveň si mohli nárokovat svá práva. Teenageři již nebyli adolescenti ani mladiství delikventi jako dosud, přestali být sociálním postrachem. Od té doby se mládí definuje jako samostatná životní etapa.
Zemřít mladý „Mládí je sexy a vitální, a když člověk stárne, přestává být sexy a vitální,“ říká Savage v rozhovoru pro 3:AM Magazine. „Jak tedy mládí prodloužit?“ klade řečnickou otázku. Pomineme-li kosmetické a chirurgické úpravy, pak nejlepší způsob, jak si udržet mládí, je „zemřít mladý“. Nevyhnutelným důsledkem věčného mládí je smrt a této „předčasné smrti“ vždy hojně využívaly militantní režimy, stejně jako jí využívají dnešní džihádisté.
V některých recenzích Savageho knihy se lze setkat s určitými výhradami vůči časovému vymezení problému. Počátky vnímání dospívajících jako samostatné skupiny bychom mohli najít již u starých Řeků, kteří glorifikovali zejména mladé jinochy. Také závěr v roce 1945 je poněkud předčasný, kniha vlastně končí „v tom nejlepším“, v době, kdy historie mládí skutečně začíná. Jistě by bylo velmi zajímavé sledovat vývoj kultury mládí od konce války až do dnešních dnů a její postupný a přitom rychlý vzestup související s poválečným systémem zaměřeným na výkon, zisk a fyzickou zdatnost.
Savage se však svou analýzou omezuje na jakousi prehistorii kultury mládí a pokračování si ponechává zřejmě pro další díly. V nich by určitě stálo za úvahu rozšířit zorné pole bádání ještě o další zeměpisné oblasti, například Rusko a východní Evropu, které Savage ve své knize zcela pomíjí.
V neposlední řadě si zasluhuje zmínku obšírný poznámkový aparát, který svým rozsahem (padesát stran) tvoří jakousi knihu v knize a v němž čtenář nalezne úctyhodné množství odkazů na další literaturu.
ČESKY NEVYŠLO
Teenage. The Creation of Youth Culture
Jon Savage Vydalo nakladatelství Viking Penguin, New York 2007. 576 stran.
Knihy vybíráme ve spolupráci s pražskými knihkupectvími Academia a Fišer