Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Přehled nejbližších ledovců

Česko

Kitzsteinhorn

Nejbližší rakouský ledovec je typicky mírný se širými modrými tratěmi v horních pasážích, níže pak přechází do příjemného červena. Na nevelké rozloze je instalováno poměrně velké množství kapacitních vleků i lanovek, takže se snadno stane poměrně rušným lyžařským hřištěm. Proti tyrolským ledovcům je poněkud níže položený (pod hranicí 3000 m n. m.), přesto obvykle drží i letní provoz alespoň na nejvrchnějších vlecích Magnetköpf.

Ke Kitzsteinhornu vede velmi nezáludná příjezdová cesta - dálnice a poté v podstatě rovina s městečkem Zell am See, z níž u Kaprunu vyráží vzhůru dvě kapacitní kabinkové lanovky (metro už po tragédii z roku 2000 zprovozněno nebylo). Navazující kabinka a sedačka Langwied přijíždějí na Alpincenter (2452 m), křižovatku všech sjezdovek a živé centrum oblasti s restauracemi i sportovními obchody.

Sjezdovky celkem: 41 km (51 % modrých - 39 % červených - 10 % černých) Sezona: do 1. června 2009 Nadmořská výška: 911-3029 m n. m.

Z toho ledovec: 2800-3029 m n. m.

Vybavení: 10x vlek, 1x sedačka, 4x sedačka krytá, 3x kabinka, 1x visutá kabina, 1x zubačka Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 37 / 166,50 eur Doprava: autem z Prahy 656 km, 6 h

Kaunertal

Kaunertal je enfant terrible tyrolských ledovců - nejkomplikovaněji dostupný, poměrně malý a bez pohodlných sedaček a apres-ski. Právě proto má ale pro sjezdařské drtiče svou cenu, masy běžných lyžařů raději zavítají jinam. Hlavním sjezdařským tahem jsou souběžné vleky Weissee zpřístupňující slalomové svahy v jejich vrchních partiích. Ze sedla Falginjoch, kam si lze vyšlápnout pětiminutovou procházkou od vleků, panuje daleký rozhled do Itálie i do Švýcarska na ledovcový masiv Berniny -samotné sedlo je rakousko-italskou hranicí. Carvingový rozlet, omezený jen kratší délkou tratí, otevírají kotvy pod Nörderjochem. Posledním ve vějíři možností kaunertalského ledovce je vlek Karlesspitz, který lyžaře vyveze na pestré sjezdy plné terénních vln a zlomů, na ledovci málo obvyklých. V chladnější části roku se sjíždí až pod ledovec ke krytým sedačkovým lanovkám s užšími červenými sjezdovkami.

Sjezdovky celkem: 36 km (56 % modrých - 28 % červených - 16 % černých) Sezona: do 30. června 2009 Nadmořská výška: 2150-3160 m n. m.

Z toho ledovec: 2750-3160 m n. m.

Vybavení: 6x vlek, 2x sedačka krytá Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 34 / 145,50 eur Doprava: autem z Prahy 580 km, 6 h

Hintertux

V současné době nejoblíbenější „český“ ledovec je díky mnichovské dálnici jedním z nejsnadněji dostupných. Tux není pro zpohodlnělé požitkáře - hlavní sjezdovky jsou víc než poctivě červené, obsloužené Gletscherbusem s přepravou „na stojáka“, a po modrých pláních jezdí vleky. Dopravní osou ledovce jsou tři úseky kapacitních kabinkových lanovek - z rozsáhlého parkoviště v Hintertuxu stoupají paralelně dvě gondoly na Sommerbergalm (2100 m), odkud pokračuje funitel neboli kabinka tažená dvojitým lanem s širokým rozpětím, odolávající i větru nad 100 km/h. Z přestupní stanice Fernerhaus (2660 m) lze dalším objemným funitelem nebo dvousedačkou dosáhnout širých svahů pod Gefrorene Wand, které stojí za sportovní pověstí Tuxu. Velmi svižný je i svah k Fernerhausu, odkud lze i na jaře po lehce klikaté červené trati sjet až pod Sommerbergalm.

Sjezdovky celkem: 86 km (27 % modrých - 55 % červených - 18 % černých) Sezona: celoročně Nadmořská výška: 1500Š3250 m n. m.

Z toho ledovec: 2660-3250 m n. m.

Vybavení: 10x vlek, 5x sedačka, 1x sedačka, krytá, 5x kabinka Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 37 / 176 eur Doprava: autem z Prahy 555 km, 6 h

Mölltal

Přehledný a příjemně svižný svah pod horou Schareck je pravděpodobně posledním ledovcovým dárkem lyžařům v Rakousku. Zpočátku byl v provozu jen přes léto, ale stavba nejdelší podzemní lanovky na světě (4,8 km) z roku 1997 lyžařský areál oživila. Ledovcové lyžování začíná kousek pod horní stanicí přibližovací šestikabinky Eissee navazující na metro z údolí, odkud startuje krytá šestisedačka a souběžná dvousedačka přímo na Schareck. Hlavní tratě v barvách od černé až po modrou jsou širokánské, poměrně členité s občasnými terénními vlnkami a lze si je protáhnout stejně laděnými neledovcovými terény až k dvousedačce Klühspies. Odtud se vrací zprvu velmi plochá, později slušně červená trať k metru. Atraktivnější je černě značená sjezdovka FIS vedoucí od horní stanice šestikabinky na „moře“ vrcholků jižních Alp - ta doputuje ve sportovnějším sklonu rovněž k metru.

Sjezdovky celkem: 53 km (34 % modrých - 40 % červených - 26 % černých) Sezona: do 12. května 2009 Nadmořská výška: 1200-3122 m n. m.

Z toho ledovec: 2865-3122 m n. m.

Vybavení: 3x vlek, 3x sedačka, 1x sedačka krytá, 1x kabinka, 1x metro Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 36 / 180 eur Doprava: autem z Prahy 700 km, 7 h

Stubai

Stubaiské ledovce se s Tuxem přetahují o post největšího rakouského areálu na věčném sněhu. O co je areál rozložitější, o to je většina sjezdařské plochy monotónnější a typicky ledovcově krotká. Na druhou stranu velmi slušně červené jsou sjezdy pod hranu ledovce k mezistanici a zážitkem je i 10kilometrový sjezd Wilde Grub'n vedlejším údolím k parkovišti na Mutterbergu. Z parkoviště vedou dvě kabinky k ledovcovým stanicím Gamsgarten (2600 m) a Eisgrat (2900 m), jež spojuje hlavní sjezdová „třída“ na ledovci Eisjoch s krytou šestisedačkou. Je sice z velké části modrá, ale místy se propadá i příjemně červeně. Lehce až středně obtížné jsou i nekonečné carvingové prostory v sousedství na Daunferneru. Klidnějším zákoutím jsou menší ledovce Windach a Gaisskar na odvrácené straně areálu, z nichž především Gaisskar snese i sportovnější jízdu.

Sjezdovky celkem: 105 km (44 % modrých - 33 % červených - 5 % černých -18 % žlutých) Sezona: do června 2009 Nadmořská výška: 1750-3210 m n. m.

Z toho ledovec: 2600-3200 m n. m.

Vybavení: 8x vlek, 4x sedačka, 1x sedačka expres, 2x sedačka krytá, 5x kabinka Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 36 / 185,90 eur (bez Gäste-Karte) Doprava: autem z Prahy 585 km, 6 h

Marmolada

Nejvyšší hora Dolomit je svatyní tohoto čarokrásného pohoří. Díky odvážně vystavěné visuté kabinové lanovce je zpřístupněna z osady Malga Ciapela (1446 m) až na kótu Punta Rocca (3269 m).

Lyžařsky je Marmolada poměrně chudá, za ty výhledy to ale stojí. Ocitáte se zde na střeše Dolomit a známé vrcholky Piz Boé, Sasso Lungo nebo Civettu máte jako na dlani. Sjezd je atraktivní svou délkou, ale proti vyhlídkovým skvostům docela bledne. Ve vrcholové partii spadá po ledovcovém svahu v příjemném červeném sklonu a dostatečné šíři, nikoliv však takové, na jakou jsme na ledovcích zvyklí. Níže od druhé mezistanice ledovec pomalu mizí a na obnažené hoře se sjezdovka znatelně zužuje, přibývá i serpentin.

Když dosáhnete úpatí hory, máte nejlepší zážitek za sebou, ale cesta je teprve ve své polovině. Dlouhý mírný dojezd k údolní stanici lanovky se postupně zanořuje do lesa a zpestřují jej především horské chaty.

Sjezdovky celkem: 20 km (20 % modrých - 70 % červených - 10 % černých) Sezona: do 6. dubna 2009 Nadmořská výška: 1450-3270 m n. m.

Z toho ledovec: 2660-3270 m n. m.

Vybavení: 3x vlek, 1x sedačka, 1x sedačka krytá, 3x visutá kabina Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 39 / 191 eur Doprava: autem z Prahy 705 km, 7 h

Sölden

Jedno z prominentních lyžařských míst, hluboce řezané údolí Ötztal, je asi nejlepší rakouskou jarní lyžařskou adresou.

Zároveň ale i nejdražší. Oblast má hned dvě epicentra - Sölden s ledovcovým i klasickým lyžařským areálem a výše v údolí klidnější hotelový luxusní resort Obergurgl-Hochgurgl s dalším vysokohorským areálem. Ledovcové terény nad Söldenem - na ledovcích Rettenbach a Tiefenbach - jsou zpřístupněné systémem lanovek přímo ze střediska, v létě pak horskou silnicí přímo k jejich úpatí. Na sportovnější Rettenbach navazuje za tunelem pohodovější i slunečnější Tiefenbach. Jemu dominuje ústřední ranvej modré sjezdovky, již doplňují variantní sjezdy podobné náročnosti. Ani na slalomovém Rettenbachu se nemusíte příliš trápit na vlecích: osmimístná kabinka obsáhne bezmála všechny tratě na ledovci.

Sjezdovky celkem: 146 km (35 % modrých - 42 % červených - 18 % černých - 5 % žlutých) Sezona: do 6. května 2009 Nadmořská výška: 1377-3260 m n. m.

Z toho ledovec: 2700-3260 m n. m.

Vybavení: 8x vlek, 8x sedačka, 2x sedačka expres, 9x sedačka krytá, 7x kabinka Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 41,50 / 205,50 eur Doprava: autem z Prahy 625 km, 6,5 h

Passo Tonale

Ledovec v italském Passo Tonale je vlastně spíš sněhově zajištěným doplňkem rozsáhlého areálu sahajícího až do Ponte di Legno než plnohodnotným ledovcem, za nímž by stálo za to vyrazit extra. Kdysi „domácí“ svahy italského miláčka Alberta Tomby jsou v podstatě jedinou sjezdovkou, kterou věčný sníh nad Passo Tonale nabízí. Kotvové vleky na ledovci Presena „půlí“ poměrně prudce klopený a kilometr dlouhý svah na užší černou a širokánskou červenou plochu. Celý areál, běžně otevřený až do začátku května, je samozřejmě mnohem bohatší. Z ledovce se po rovinaté stezce sjíždí do sedla Paradiso (2585 m), odkud se do Tonale řítí dvouapůlkilometrová černá sjezdovka prvotřídních kvalit (sklonem, šíří i úpravou). Na protějším, jižním svahu je několik červeno-modrých sjezdových dálnic i pár členitějších sjezdovek (např. Alpino, Contrabbandieri), často postižených nevalnou kvalitou jarního sněhu.

Sjezdovky celkem: 100 km (30 % modrých - 60 % červených - 10 % černých) Sezóna: do 1. května 2009 Nadmořská výška: 1155-3016 m n. m.

Z toho ledovec: 2740-3016 m n. m.

Vybavení: 6x vlek, 8x sedačka, 1x sedačka expres, 10x sedačka krytá, 3x kabinka Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 33 / 136 eur Doprava: autem z Prahy 770 km, 7,5 h

Pitztal

Menší pitztalský ledovec je se svým kompaktním areálem laděným „do červena“ jedním z nejsympatičtějších. Zdejší terény jsou pestré a atmosféra mnohem útulnější než třeba na Hintertuxu. Nevšední vyhlídková kabinková lanovka Pitz-Panoramabahn s jednoduchou kovovou stanicí na vrcholu Brunnenkogelu (3440 m) je nejvýše položenou lanovkou v Rakousku.

V loňské sezoně areál příjemně omládl stavbou osmimístné kabinky.

Naprojektována je i „úniková“ sjezdovka z ledovce do údolí a záložní lanovka Fernerkogel pro případ poruchy metra.

Z vrcholu Brunnenkogel padá sjezdovka špičkových parametrů. Hlavní masa lyžařů proudí právě tudy a ještě po mírnějších tratích u vleku Brunnenkogel. Sjezdovky z této části si lze protáhnout mírným žlábkem až ke komfortní šestisedačce Gletschersee, odkud by jednou měla vést návratová trať do údolí a odlehčit tak přetížené podzemce.

Sjezdovky celkem: 28 km (21 % modrých - 61 % červených - 18 % černých) Sezona: do 18. května 2009 Nadmořská výška: 1640-3440 m n. m. Z toho ledovec: 2750-3440 m n. m.

Vybavení: 3x vlek, 1x sedačka krytá, 2x kabinka, 1x metro Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 36 / 172 eur Doprava: autem z Prahy 550 km, 6 h

Zugspitze

Nejbližší alpský ledovec je mezi českými lyžaři poměrně neznámý. Sjezdové tratě sice patří k těm typicky ledovcově krotkým, ale zejména carvingové hračičky plně uspokojí. Z Garmisch-Partenkirchenu a z Grainau (zde se přestupuje) je ledovcové plató zpřístupněno vlakem zavrtaným v tunelu, rychlejší výjezd vede z Eibsee visutou kabinou přímo na nejvyšší horu Německa. Ta je velkolepou vyhlídkou, ale nikoliv startem sjezdovek -k němu je nutné sjet další kabinou na Zugspitzplatt do 2600 m n. m. Odtud dolů roluje v mírném sklonu nevelký ledovec.

Dvě dvojice vleků obsluhují nejvýše položené lehké modré pláně (2720 m n.

m.), níže jsou tratě prudší, červené a v bezlesém terénu spadají směrem do údolí Brunntal, odkud se zpět dostanete vlekem a pohodlnou šestisedačkou.

Nejdelším a nejatraktivnějším sjezdem je červená trať Super-G s parametry 2,9 km délky na 500 m převýšení.

Sjezdovky celkem: 22 km (13 % modrých -87 % červených) Sezona: do 6. dubna 2009 Nadmořská výška: 2000-2963 m n. m.

Z toho ledovec: 2500-2720 m n. m.

Vybavení: 8x vlek, 1x sedačka krytá, 2x visutá kabina, 1x metro Skipas dospělí 1 den / 6 dní: 34,50 / 169,50 eura Doprava: autem z Prahy 475 km, 4,5 h

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...