Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Přejezd zrušen. Přesto zpomalte

Česko

Nedostatek v předpisech nutí stále tisíce řidičů zpomalovat na zrušených železničních přejezdech

NEZAMYSLICE Je tu přejezd, snižte rychlost na třicet kilometrů za hodinu, vyzývají dopravní značky řidiče u železničního přejezdu mezi Těšicemi a Nezamyslicemi na Prostějovsku. Má to ale háček: po tomto přejezdu už vlak nejel mnoho let - a ani nemůže. Koleje jsou na obě strany od něj vytrhané. Podobná situace je i na dalších místech a nadávají na ni tisíce řidičů.

Značky totiž stojí dál a dokazují chybu v předpisech: o dopravním značení totiž rozhodují silniční úřady a ty o zrušení trati ani o vytrhání kolejí vůbec nemusejí vědět. Kolegové „od drah“ jim o nich nenapíší. „Při likvidaci tratě odstraníme kříž, světelnou signalizaci nebo závory. Značky, známé pruhy, ale patří k silnici,“ podotkl Pavel Halla ze Správy železniční dopravní cesty. Původní světelná signalizace tak také z nezamyslického přejezdu zmizela, byť i ona až s odstupem po úředním zrušení trati. Značky omezující rychlost zůstaly a za nezpomalení mohou motoristé dostávat pokuty.

Silničáři v Prostějově, kteří mají dopravní značení na starost, značky nemohou odstranit, i kdyby chtěli. „K tomu je potřeba rozhodnutí silničního úřadu,“ připomíná vedoucí provozu prostějovské pobočky Správy silnic Olomouckého kraje Jaromír Foltýnek. A takový pokyn nedostali.

Aby mohli úředníci rozhodující o dopravním značení, ať už na krajských či městských úřadech, rozhodnout o odstranění značek, museli by v terénu pozorovat vytrhávání tratí a to, v jakém stavu jsou. Ale také zkoumat rozhodnutí ministerstva dopravy a Drážního úřadu ČR. Paradoxně totiž i trať, která je zarostlá stromy, může být úředně stále fungující tratí, jen s takzvaným nulovým grafikonem - a naopak v pořádku vypadající linii kolejí už toto označení a s ním spojená omezení příslušet nemusí.

Ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym LN sdělil, že se snaží u železnic, o nichž rozhodují oni, alespoň nad rámec předpisů upozorňovat i silniční úřady. „Samozřejmě je to problém, u tratí i u vleček. Není důvod, aby po jejich zrušení zůstalo značení omezující rychlost,“ dodal. V případě, že (podobně jako v Nezamyslicích) zůstanou v silnici koleje nebo je nahradí nerovné pásy asfaltu, může se na jejich místě objevit značka upozorňující na nerovnosti na vozovce, která je pro motoristy dostatečným varováním. Ministerstvo dopravy však ani v nových rozhodnutích o rušení tratí, která nyní vydává, silniční úřady neupozorňuje. A to přesto, že také ony patří pod ministra Víta Bártu. Úředníci odboru drah, který texty připravuje, včera LN sdělili, že příslušné vyhlášky vyvěšují na úřední desku, kde by je měli všichni zainteresovaní najít.

Konkrétně v nezamyslickém případě se tak nestalo. Stejně jako v dalších částech republiky. Řidiči tak riskují pokutu za nezpomalení.

Nic jim nepomůže, že trať Nezamyslice Morkovice přestala osobním vlakům sloužit v lednu 1998, pak se ještě krátce využívala k odstavování vyřazených vagonů. Oficiálně ji úřady zrušily v roce 2005 a nyní jsou již koleje vytrhané, pozemky po dráze získaly okolní obce a snaží se je přeměnit na cyklostezku.

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...