DETROIT/PRAHA Šokující obrat. Americká automobilka General Motors se rozhodla, že neprodá svou evropskou dceřinou společnost Opel. To je v přímém protikladu k očekáváním, podle kterých se měla v těchto dnech podepsat smlouva, jež by stvrdila prodej Opelu kanadskému výrobci automobilových součástek Magna sdruženém v konsorciu s ruskou bankou Sberbank.
Za nečekaným rozhodnutím stojí podle General Motors zlepšení obchodních podmínek a významné strategické postavení Opelu v Evropě, o které GM nechce přijít. Rozhodnutí se zároveň týká i britské značky Vauxhall.
Americký koncern GM se nyní chystá Opel restrukturalizovat sám. Náklady na zlepšení situace podniku mají podle propočtů dosáhnout zhruba třech miliard eur.
General Motors chce nyní snížit náklady na provoz Opelu o 30 procent. Hodlá se přitom řídit plánem, který vznikl už před rokem.
O tom, kolik zaměstnanců propustí a jestli bude některé podniky zcela zavírat, nebo ne, nechce zatímGM poskytovat bližší informace. Prvním krokem před zahájením samotné restrukturalizace má být představení tohoto plánu vládám zemí, ve kterých v současné době Opel auta a díly pro ně vyrábí. Politici se zlobí. Magna je klidná Němečtí politici, pro které záchrana Opelu byla jednou z předních otázek předvolebního boje, reagují na překvapivou změnu v GM se vztekem. „Počínání General Motors je naprosto nepřijatelné,“ rozčílil se německý ministr hospodářství Rainer Brüderle.
Také hesenský předseda vlády, v jehož spolkové zemi Opel zaměstnává tisíce lidí, Roland Koch byl rozhodnutím GM pobouřen. „Vzhledem k negativním zkušenostem s podnikovou politikou General Motors posledních let si dělám velké starosti o budoucnost závodů Opel a jejich pracovní místa.“
Také spolková vláda vyjádřila lítost kvůli rozhodnutí správní rady amerického koncernu. Koncept záchrany Opelu, jak jej představila Magna, měl podle mluvčího německé vlády přesvědčivou logiku. Nyní Berlín očekává, že GM vládě splatí překlenovací půjčku 1,5 miliardy euro podle dohodnutých podmínek do konce měsíce.
S tím souhlasí i vedení americké automobilky. „GM splatí překlenovací úvěr spolkové vládě zpátky, jestli to bude požadováno,“ uvedla včera mluvčí koncernu. V kontrastu k divokým reakcím německých politiků, reagovala kanadská Magna. Společnost, se kterou se do poslední chvíle počítalo jako s novým a nezpochybnitelným většinovým vlastníkem Opelu, reagovala na změnu plánů GM klidně. Navzdory tomu, že nyní zůstala po měsících tvrdých vyjednávání s prázdnýma rukama. Zástupci společnosti ve včerejším vyjádření chápou závěr, ke kterému správní rada GM nakonec došla. Kanadský koncern ještě uvedl, že hodlá dál spolupracovat s GM. „Budeme Opel a GM podporovat i v budoucích výzvách,“ sdělila Magna.
Ruský premiér Vladimir Putin, který doufal, že se díky konsorciu Magny a ruské Sberbank podaří získat pro místní trh technologie Opelu, komentoval rozhodnutí GM jako překvapivé a hodné přezkoumání. Odboráři se nechtějí s rozhodnutím General Motors jen tak smířit. Šéf odborů Klaus Franz vyzval zaměstnance Opelu k rozsáhlým protestním akcím, které mají začít již dnes stávkami v továrnách automobilky v Německu a pokračovat by měly i zítra v dalších evropských zemích. Zároveň odbory berou zpět svůj příslib v otázce snižování platů, které by mělo ročně snížit náklady téměř o 270 milionů eur. S tím odbory souhlasily pro případ, že by Opel přešel do rukou kanadsko-ruského konsorcia.
Vedení GM ovšem už včera pohrozilo, že pokud nebudou zaměstnanci spolupracovat při restrukturalizaci, automobilka zkrachuje a o místo přijdou všichni zaměstnanci.
Těžké loučení Prodej automobilky Opel z krizí těžce zmítané skupiny GM se zdál být jistý. Po úterku je všechno jinak. 14. listopad 2008 Opel si stěžuje na hluboké ztráty a žádá německou vládu o pomoc 27. únor 2009 Vedení Opelu oznámilo, že se chce odpojit od GM 2. březen Manažeři předkládají plán na záchranu spolkové vládě 31. březen Kancléřka Angela Merkelová souhlasí s podporou německé divize automobilky, přímý vstup státu ale zatím nepřipouští 23. duben Zájem o Opel zveřejňuje italský Fiat, odboráři jsou proti 28. duben Na scénu přichází další zájemce — kanadsko-rakouský dodavatel součástek pro automobily Magna 30. květen Po schůzce zástupců GMa americké a německé vlády se otevírá cesta pro prodej Opelu. Firma získává překlenovací půjčku 1,5 miliardy eur. 1. červen GM vyhlašuje insolvenci 10. červen Spojené státy vstupují do GM, pomoc v hodnotě 50 miliard dolarů zajišťuje firmě přežití 15. červenec Magna se spojuje v konsorciu s ruskou bankou Sberbank 19. srpen Německo schvaluje půjčku 4,5 miliardy eur pro Opel, pokud ho GM prodá konsorciu Magny a Sberbanku 10. září Správní rada GM souhlasí s prodejem Opelu Magně a Sberbanku 23. říjen GM odkládá podpis dohody o prodeji Opelu o měsíc 3. listopad Správní rada GM rozhoduje, že Opel nakonec neprodá