OSTRAVA Čas radosti pro severomoravské motoristy končí. Od včerejška musejí i na tamní dálnice mít dálniční známky.
Na Ostravsku mají vůbec poprvé zpoplatněné nově postavené čtyřpruhové silnice. Ministerstvo rozhodlo, že je třeba platit za rychlostní silnici R56 mezi Frýdkem-Místkem a Ostravou a také za navazující R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. Lidé v obcích v okolí se nyní bojí, že spořiví řidiči se budou chtít zpoplatněným úsekům vyhnout a budou jezdit po starých cestách jako kdysi.
„Pamatuji ještě, jak to tady vypadalo každý pátek a neděli před dvaceti lety. Už tehdy se cesta nedala prakticky přejít. A to lidé měli mnohem méně aut,“ říká Vítězslav Klega, starosta Žabeně na FrýdeckoMístecku.
Právě přes jeho obec, stejně jako přes Paskov, Sviadnov, Staříč a ostravskou čtvrť Hrabová lze jet z Ostravy do Frýdku-Místku a zpět bez placení. Až do pádu komunistického režimu tudy v pátek vyjížděli Ostravané do Beskyd, v neděli se vraceli. Od roku 1990 provádějí týž rituál na dvanáct kilometrů dlouhém rychlostním čtyřproudovém úseku nazvaném R56.
Obyvatelé obcí se nyní obávají, že především víkendovým řidičům se nebude chtít za dálniční známku platit a budou opět projíždět obcemi. „Provozu osobních automobilů nemůžeme zamezit. Zatím tady sice žádné kolony neprojíždějí, ale uvidíme v létě. Pátky a neděle mohou být opět hektické,“ obává se žabeňský starosta Klega.
Podobné obavy panují i kolem druhého zpoplatněného úseku, čtyřproudové devatenáctikilometrové cesty mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem. „Je to pro nás špatná zpráva. Obáváme se, že řidiči zvolí staré cesty přes část Žukov,“ reaguje českotěšínský starosta Vít Slováček. Připomíná, že stará cesta od Frýdku-Místku na Těšín je úzká a nevhodná pro dnešní dopravu. „Pokud se část aut přesune opět na tuto komunikaci, můžeme očekávat nárůst dopravních nehod,“ obává se Slováček.
Paradoxně bez poplatků se dá stále jezdit na jediné dálnici v kraji. Na nedokončené D47, respektive D1 mezi Bohumínem, Ostravou a Klimkovicemi. Platit se má na ní začít až v okamžiku, kdy bude napojena na ostatní dálniční síť, tedy na dálnici vedoucí na Olomouc a Brno. Ta dnes sahá až k Bělotínu a i tam se musí od včerejška nově platit.
Mnoha regionálním politikům vadí, že zavádění dálničních poplatků nezačalo až v okamžiku, kdy bude Ostravsko na dálniční síť napojeno. To by mohlo být teoreticky už na konci tohoto roku. „Zase někdo rozhodl v Praze od stolu. K místním lidem je to nespravedlivé. Vždyť tady žádná pořádná dálnice zatím není,“ myslí si primátorka Frýdku-Místku Eva Richtrová.
Starostové obcí na FrýdeckoMístecku se ještě na poslední chvíli obraceli na odcházejícího ministra Aleše Řebíčka. Odpovědí jim byl dopis Řebíčkova náměstka Jiřího Hodače. Ten starostům sdělil, že jejich žádost sice chápe, ale že s ní nemůže souhlasit. Argumentoval, že právě do Moravskoslezského kraje jde nyní nejvíce prostředků na rychlostní komunikace. A ty podle Hodače ušetří řidičům náklady stejně tak jako i životní prostředí.
S Hodačovými argumenty v zásadě souhlasí i frýdecko-místecký poslanec Karel Sehoř. „Jen mne mrzí, že se s tím nepočkalo, až se region napojí na dálniční síť. Na druhé straně teď do kraje přišlo na nové silnice hodně peněz,“ míní.
Řidiči bez dálničních známek se na nově zpoplatněných úsecích v prvních dnech zřejmě policistů příliš obávat nemusejí. „Domníváme se, že určitá míra tolerance je vzhledem k situaci po určitou omezenou dobu na místě,“ prohlásil Miroslav Pech z krajského policejního ředitelství. Policisté podle Pecha chtějí řidiče alespoň ze začátku spíše upozorňovat na povinnost mít známku než rovnou trestat.
***
Kde se bude platit
Nově zpoplatněné úseky dálnic a rychlostních silnic v Moravskoslezském a Olomouckém kraji:
*R56 v úseku o délce 12,2 kilometru mezi Ostravou-Hrabovou a Frýdkem-Místkem
*R48 v úseku o délce 19,4 kilometru mezi Českým Těšínem a Frýdkem-Místkem
*R48 v úseku o délce 3,1 kilometru Bělotín–Bělotín, východ
Zdroj: Policie ČR
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava