Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Přešli k jiné pojišťovně. A litují

Česko

PRAHA Nová zdravotní pojišťovna Média „vrací“ konkurenčním ústavům stovky klientů, které jim přebrala. Uznala, že její lidé při náboru lhali.

Boj zdravotních pojišťoven o pacienty se přiostřuje. Pracovníci agentur, kteří některým pojišťovnám shání klienty, obcházejí lidi v obchodních centrech i na ulicích a snaží se je přimět, aby rovnou na místě podepsali přihlášku. Někdy slibují neexistující výhody, jindy se dušují, že podepisujete jen bezvýznamné potvrzení. Anebo lžou, že vaše pojišťovna beztak končí.

Kdo bez rozmyslu podepíše, může později litovat. Především když až pozdě zjistí, že jeho lékař nechce s jeho novou pojišťovnou spolupracovat, a tak si musí hledat jiného. Měnit pojišťovnu lze jednou ročně.

Zdravotní pojišťovně ministerstva vnitra (ZPMV) si stěžovala paní Marta (příjmení si nepřála zveřejnit). „V dobré víře přehlásila svou dceru k nové zdravotní pojišťovně. Jenže lékaři, ke kterým dcera dosud bez problémů chodila, ji najednou odmítají ošetřit,“ popisuje Martin případ mluvčí ZPMV Hana Kadečková. Není to ojedinělé. „Z různých regionů se nám ozývají desítky klientů, kteří se neuváženě přehlásili jinam, nebo vůbec netušili, že jeden podpis způsobí přehlášení celé jejich rodiny k jiné pojišťovně,“ tvrdí Kadečková.

Aktivní nábor nových klientů v nákupních centrech a v ulicích se nové pojišťovně Média docela osvědčil. Získala za první tři měsíce svého fungování 25 tisíc klientů. Většina z nich k ní fakticky přešla k 1. červenci, přestupy jsou totiž platné vždy ke konci čtvrtletí. Počet klientů je pro novou pojišťovnu klíčový. Pokud jich za rok nesežene 50 tisíc, bude muset skončit.

Tato pojišťovna lidem nabízí bohaté balíčky nadstandardního očkování v hodnotě zhruba 5000 pro dospělé a 9000 pro děti. Navíc když podepíší přímo na ulici a vyplní jednoduchý dotazník, dostanou poukaz na 400 korun. „Není naším zájmem nabírat lidi na základě lži. Při každé stížnosti vyhodnotíme, kdo z náboru pochybil a vyvodíme důsledky,“ ujišťuje mediální zástupce pojišťovny Média Radim Jung.

Pokud stížnost nového klienta pojišťovna uzná, může jeho přihlášku stornovat. Původním ústavům takto Média podle Junga vrací dvě procenta nabraných lidí, tedy přes 500. „Je to projev naší dobré vůle. Důvod je, že lidé podepsali přihlášku a pak se rozmysleli nebo jim někdo z náboru řekl něco klamavého, nepravdivého,“ říká Jung.

Situace se ale podle něj zlepšila poté, co pojišťovna s agenturou zajišťující nábor klientů uzavřela etický kodex.

Nejvíc lidí se od pojišťovny Média vrátilo ke Všeobecné zdravotní pojišťovně, k ZPMV vrátila Média 49 klientů. „Budeme formu náboru nových pojištěnců touto zdravotní pojišťovnou i nadále monitorovat a v případě potřeby hájit zájmy našich klientů i soudní cestou,“ varuje ředitel ZPMV Jaromír Gajdáček. Chybí smlouvy s lékaři Média zatím nemá mnoho uzavřených smluv s lékaři. Potřebná výběrová řízení teprve běží. Podle jejích představitelů by to nemělo vadit. Všem lékařům totiž přislíbili, že jim péči o pacienty zaplatí i bez smlouvy. „Chceme systém zjednodušit. Proč by museli mít smlouvu?“ říká ředitel pojišťovny Média Emil Buřič.

Jenže bez smlouvy nemůže pojišťovna lékaře nutit, aby se o pacienty staral, pokud nejde o akutní případ. „U nás v ordinaci bychom klientovi Médie vystavili účet podle ceníku pro soukromé pacienty. S ním pak může jít na pojišťovnu a zkusit se tam domluvit na proplacení. Jak by dopadl, to nevím,“ říká kardiolog a předseda Sdružení ambulantních specialistů Zorjan Jojko. Média ovšem tvrdí, že s klíčovými zdravotnickými zařízeními je už na péči dohodnuta.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...