Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Přetahovaná o hostesky

Česko

Sítě supermarketů a hypermarketů chtějí mít stále častěji veškerou reklamu na své ploše pod svou kontrolou. Ne všem zadavatelům to však vyhovuje. PRAHA Obchodní řetězec Tesco Stores svěřil od letošního roku veškeré propagační akce ve svých obchodech dvěma agenturám, Kristián a PPD. S nimi musejí spolupracovat také firmy, které chtějí nějakou ochutnávku či prezentační akci v Tescu uspořádat. Podle některých firem to však nutí zadavatele k dvojitým nákladům – pokud mají připravenu tutéž akci pro všechna svá prodejní místa, musejí na ni kvůli postupu Tesca zaškolovat dva různé týmy: Vedle týmu, s nímž spolupracují plošně, ještě agentury, s nimiž má smlouvu Tesco. Zvýšené náklady se pak prý mohou promítnout do ceny výrobků. „Téměř všechny řetězce mají tendenci potlačovat jiné značky a nastavovat značku svou. S tím souvisí i snaha mít pod kontrolou reklamní aktivity. Hostesky Tesca budou v první řadě propagovat Tesco. Značky, které celou akci platí, budou upozaďovány,“ říká Michal Charvát, ředitel agentury Ogilvy Action a předseda sekce takzvaných iBTL agentur (agentur majících na starosti podporu prodeje) při Asociaci komunikačních agentur. Podle mluvčí Tesco Stores Evy Karasové jsou však podobné obavy neopodstatněné. „Hostesky budou propagovat vždy jen danou značku, není pravda, že by propagovaly Tesco. Každá novinka může vyvolat neopodstatněnou počáteční nedůvěru,“ řekla LN Karasová.

Nový systém má podle ní naopak pomoci náklady (a tím i ceny výrobků) snížit. „Cílem poptávkového řízení na jednu agenturu, která bude pro Tesco zajišťovat veškeré aktivity týkající se ochutnávek, bylo zefektivnit tuto činnost a v neposlední řadě zajistit jednotnou úroveň všech ochutnávek v našich obchodech. Centralizace, zefektivnění a zkvalitnění se mohou promítnout ve svém důsledku i v ceně, což ocení zejména koncový zákazník,“ uvedla pro LN Karasová.

Trend, který Tesco Stores volí, však přesto vyvolává podle Charváta pnutí mezi řetězcem a jeho partnery. „Tesco Stores se už loni rozhodlo zajišťovat vlastními silami veškeré doplňování regálů. V některých kategoriích výrobků pak došlo k regálovým výpadkům a reálnému poklesu p r o d e j ů .

Dnes existuje tichá dohoda, že někteří zadavatelé mohou dál doplňovat regály vlastními lidmi. Něco podobného nastalo i v případě tištěných propagačních materiálů na prodejní ploše, které měla p r o Tesco tisknout jedna agentura, ale někteří zadavatelé si prosadili, že je budou nadále dělat sami.“

Podle Karasové ale nejsou tyto informace správné. „Na stálé projekty máme jednu agenturu, která má na starosti tiskovou přípravu všech našich letáků. Jedinou výjimkou jsou speciální katalogy, které zadáváme jiné agentuře,“ říká Karasová. „Při doplňování regálů volíme systém nočního doplňování vlastními zaměstnanci. Brigádníky používáme jen ve vánočním období.“ V celé věci jde také o to, jak silná je vyjednávací pozice obchodního řetězce vůči zadavatelům a naopak. „Už někdy v letech 2002 či 2003 přistoupilo k podobnému kroku Makro, které také svěřilo všechny aktivity na ploše jedné agentuře. Několik zadavatelů tehdy řeklo, že za těchto podmínek nebudou v Makru promoční akce pořádat, a řetězec od své politiky během pár měsíců ustoupil. Pozice Tesco Stores na českém trhu je ale silnější. Jako asociace jej nijak ovlivnit nemůžeme, rozmluvit mu to mohou sami za sebe pouze jednotliví zadavatelé,“ říká Charvát.

Autor:

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...