Čtvrtek 9. května 2024, svátek má Ctibor
130 let

Lidovky.cz

Přijetí eura SkyEurope prospěje

Česko

Zpomalení světové ekonomiky způsobuje starosti leteckému průmyslu. Nízkonákladovým aerolinkám však skýtá nové příležitosti, říká generální ředitel SkyEurope Jason Bitter. Zároveň však připouští, že se v současnosti obává nepřátelského převzetí vlastní firmy.

* LN Byť jen letmý pohled na dění v leteckém průmyslu v posledních několika měsících naznačuje, že i velké aerolinky přistupují k fúzím v zájmu zefektivnění svého provozu, jako v případě americké Delty a Northwest Airlines, nebo v zájmu přežití, čehož důkazem je uvažované převzetí Alitalie ze strany aliance KLM-Air France. Neobáváte se, že spojení velkých aerolinek může ohrozit existenci nízkonákladových aerolinek typu SkyEurope?

Radši zůstanu malým hráčem, který vydělává a daří se mu, než abych byl velkým hráčem v pozici Alitalie. Máme svoje místo na trhu, naše náklady jsou nízké, a proto s námi velcí hráči soupeřit nemohou. Jejich obchodní model je založen na vysokých obratech, a je tak náchylnější vůči ekonomickému poklesu, který v současnosti zaznamenáváme na americkém trhu. Náš model by nám naopak měl pomoci využít ekonomického zpomalení v náš prospěch. Používání nových letadel nám umožňuje snižovat náklady na palivo.

* LN Vy se skutečně domníváte, že by ekonomický pokles a s ním související obezřetný přístup lidí k výdajům mohl nízkonákladovým aerolinkám prospět?

Ano. V minulosti již takové situace nastaly. Například krize na leteckém trhu v roce 2001 vyvolaná teroristickými útoky vyústila v posílení nízkonákladových společností, jako jsou například EasyJet a Ryanair. Výhodou SkyEurope je navíc fakt, že působíme na neustále rostoucím českém a zejména slovenském trhu. Pokles na světových trzích zde s největší pravděpodobností pouze přispěje ke zpomalení domácí ekonomiky. Ale celkový růst je zde stále nadprůměrný.

* LN Ve světové ekonomice dochází k postupnému „praskání bublin“. Začalo to krachem internetových firem, které po vystřízlivění trhu nebyly schopny opřít se o vlastní aktiva, v nedávné minulosti začali krachovat poskytovatelé hypoték, jejichž objemné půjčky nebyly dostatečně kryté. Nehrozí nebezpečí, že podobný krach může nyní zažít letecké odvětví, zejména pak nízkonákladové aerolinky, které již jen stěží mohou dále snižovat ceny letenek?

Je nepochybné, že stávající vysoké ceny nafty se nás dotýkají. Hůře jsou na tom ale američtí přepravci, protože ti nemohou využít silného eura vůči dolaru v takové míře jako my. Díky kursovému vývoji nás vlastně i naše nejnovější letadlo Boeing 737, které jsme právě pořídili, vyšlo levněji.

* LN Jaké ceny tedy mohou očekávat cestující, kteří se chystají cestovat na letošní dovolenou letecky?

Ceny budeme muset trochu zvednout, činí to i ostatní přepravci a je to nezbytné k tomu, abychom se vyrovnali se zvýšenými náklady. Tento růst ale nebude dramatický, půjde zhruba o pět až šest euro na jedné letence.

* LN SkyEurope se počátkem dubna připojila k aerolinkám, které začaly účtovat poplatky za každé přepravované zavazadlo. Pomohou dodatečné příjmy kompenzovat zvýšené náklady na palivo?

Ano, výnosy z přepravy zavazadel již v prvních dnech po zavedení předčily naše očekávaní. Je to součástí nové cenové politiky, která by měla umožnit pasažérům platit pouze za služby, které využívají.

* LN Může podle Vás dojít k situaci, kdy přepravci budou účtovat i poplatky za užívání toalet na palubě letadel?

I tento nápad se už skutečně objevil, ale v současnosti se jím nezabýváme. V nedávné době jsem sledoval humorný program americké televize, kde se diskutovalo i o poplatcích za využití bezpečnostních pásů či za možnost prohlédnout si kartu s bezpečnostními pokyny.

* LN Vraťme se ještě k aktuální problematice fúzí a akvizic. Je reálné, že se v blízké době uskuteční i v odvětví nízkonákladových aerolinek?

Fúze ve světě aerolinií jsou úspěšné pouze velmi zřídka. V zásadě proti nim nic nemáme, ale soustřeďujeme se na budování nezávislé společnosti s výhledem dalšího růstu. Prostředkem k dosažení cíle je snižování nákladů, jelikož v minulosti jsme fakticky byli vysoce nákladová společnost, která účtovala nízké ceny.

* LN Sídlo SkyEurope je na Slovensku. Co z pohledu vaší společnosti přinese zavedení eura na počátku příštího roku?

Zjednoduší to naši činnost. Bude o jednu měnu méně, nebudeme proto vystaveni kurzovému riziku. Bude to změna k lepšímu.

* LN Přestože v leteckém odvětví panují obavy z dalšího vývoje v souvislosti s očekávaným zpomalením světové ekonomiky, vaše odpovědi jsou převážně optimistické. Co v současnosti vzbuzuje vaše obavy?

Snažím se soustřeďovat se na to dobré a nemyslet na věci špatné. Pakliže bych měl zmínit jednu věc, bylo by to nebezpečí nepřátelského převzetí jiným investorem. Hodnota našich akcií je velmi nízká a neodráží skutečnou hodnotu společnosti, proto by tato možnost mohla být pro někoho atraktivní. Na druhou stranu mají ostatní aerolinky v současnosti dost vlastních problémů, a to pravděpodobnost převzetí z jejich strany snižuje.

***

Kdo je Jason Bitter *Kanaďan s irskými předky, ženatý (manželka má předky pocházející ze Slovenska) *do čela SkyEurope nastoupil v červnu 2007. Funkci převzal po Christianu Mandlovi, kterému předtím dělal náměstka * před příchodem do SkyEurope pracoval na manažerských pozicích v leteckých společnostech SpiceJet Ltd. (Indie), V Bird Airlines (Nizozemí) a Finnair (Finsko)

Autor: