Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Prima sezona

Česko

ODPOSLECHY

Člověka se zmocňuje lehce magorský pocit déja vu, když ke třetímu letošnímu albu připisuje stejnou poznámku, jakou dvakrát předtím. Ale je to tak a nové album R. E. M. (recenzi přinesly LN v pondělí) dává příležitost shrnout to: letos vydává hodně muzikantů snadnou hudbu.

Za tím konstatováním ať nikdo nehledá odsouzení, případně ať soudí na vlastní triko. Ale když posloucháme letošní novinky Radiohead, PJ Harvey a R. E. M., slyšíme, že různí muzikanti, během svých kariér velmi pestří, se teď vesměs uchylují k muzice pročištěné, melodické, vlastně velmi příhodné k prvním jarním dnům. O stupínek méně mainstreamové kruhy mají nového hrdinu: teprve jednadvacetiletého Jamese Blakea, který na debutovém albu sebral impulzy čerstvé dubstepové elektroniky - a protkal jimi svoje šansony s klavírem. Tím propojil jednu specifickou scénu se „snadnou vlnou“; vlastně našel podobný tunel od přístrojů k emotivním písním, jako před půldruhou dekádou Portishead.

Neptal jsem se muzikantů, čím to je, a nechci se uchylovat k bláhovým odhadům poměru mezi kalkulem a citem pro ducha doby. Ale ta momentální volba dává smysl: je to docela účinný krok v okamžiku, kdy jsou „advokáti“ samotných tvůrců (tedy hudební průmysl) slabší než kdy dřív a média všeho druhu praskají ve švech bojovnějšími pluky, než jsou básníci. V takové chvíli se docela hodí schopnost načrtnout něco, co přechází do krve rychle jako horolezcům čokoláda. Něco, co obsahuje i vrstvu, která drapne při poslechu po jedné sloce.

Přitom u žádného z jmenovaných nejde o nezdar nebo zjevné nouzové řešení. R. E. M. se ctí připomněli zvuk svých průlomových alb Out of Time a Automatic For The People, PJ Harvey zasnoubila jednoduchost s přesným výrazem tak přesvědčivě, že posluchače i kritiku posadila na zadek. James Blake je trochu kouzelník s jedním trikem, přesto vydestiloval cosi, kvůli čemu lidstvo zůstává s muzikou: zvuk, který jsme předtím neslyšeli, a přece k jeho porozumění nepotřebujeme žádný návod.

Schopnost promluvit jasně a prostě se občas hodí. Pokud platí, že muzikanti jsou předvojem společenského pohybu, je letošní sezona nadějná: co kdyby z popu přeskočila jiskra do občanského sektoru? Potřebovali bychom nějaký talent s darem jasného a stručného gesta, které by moci naznačilo cosi o nesnesitelných věcech, jež tu už tak dlouho volají po změně. Jak to říká název desky, který R. E. M. pomohla najít Patti Smith: Collapse Into Now! Pádné zhroucení do přítomného okamžiku by nebylo od věci.

O autorovi| PAVEL KLUSÁK, hudební publicista

Autor: