Luc Besson je motor francouzské kinematografie. Filmař, který se v 90. letech proslavil filmy Brutální Nikita, Leon a Pátý element, rezignoval na režii a spokojuje se s tím, že chrlí scénáře jako sopka a poté coby producent zajišťuje jejich realizaci. Většinou jde o filmy s nápadem jednoduchým, chytlavým a nijak zvlášť nákladným.
Za náměty v duchu „ďábelsky rychlý taxikář dělá pořádek v ulicích Marseilles“ (série Taxi) nebo „ďábelsky schopný kurýr čelí jednotce zabijáků“ (Kurýr) Besson Oscara nejspíš nedostane, musí se však uznat, že jde o filmy ve své funkčnosti, průzračně čisté formě a zacílenosti na publikum takřka dokonalé.
Aktuální Bessonovou jednohubkou je akční thriller 96 hodin. Zápletka? Nesmějte se: bývalý agent tajných služeb Bryan pátrá v Paříži po své dceři, kterou unesli obchodníci s bílým masem. Za sebou nechává koberec mrtvol.
Režie se ujal Pierre Morel, jenž před čtyřmi lety debutoval jinou „bessonovkou“ – Okrsek 13. V ní měla dvojice hrdinů 24 hodin na to, aby zneškodnila nukleární bombu.
Bryan musí dcerku najít do... Nu ano, do 96 hodin, jinak o ni přijde navždy. Závod s jasně danou „uzávěrkou“ je v daném žánru tím nejlepším pohonným mechanismem a Besson s Morelem jej využívají maximálně.
Radostné pouštění žilou Na rozdíl od mnoha amerických variant na stejné téma, které by rády byly něčím vznešenějším než přímočarou akční jízdou, 96 hodin nic podobného nepředstírá. Od první chvíle se netají tím, že je prostě béčkovou zábavou na jedno použití: berte, nebo nechte být. Gusto, s jakým oba tvůrci naplňují jedno žánrové klišé za druhým, působí nakažlivě. Přeneslo se i na představitele hlavní role Liama Neesona. Výtečný charakterní herec (proslavil se ztvárněním Oskara Schindlera v Schindlerově seznamu) si evidentně užívá „všechny dvě“ Bryanovy polohy: milujícího tatínka i mstitele chladnokrevně likvidujícího každého, kdo se na jeho dcerku byť jen křivě podívá.
Film s úspornou stopáží a nepolevujícím tempem je vystavěný jako počítačová hra. Po krátkém seznamovacím úvodu se Bryan pustí do akce, „vyčistí“ určité prostředí a postoupí do dalšího levelu. Z podsvětí zalidněného albánskými gangstery se tak přes zkorumpovanou policii propracuje až do vysokých kruhů, kde se za neposkvrněnou dívku platí stovky tisíc eur.
Nechybí honičky, pěší i automobilové, shánění informací po dobrém i po zlém a samozřejmě zabíjení čímkoliv, od pistole, přes rozbitou láhev, po topenářskou trubku.
96 hodin v Bryanově společnosti není pro slabší nátury, které mají výhrady vůči přístupu „nejdřív střílím, potom se ptám“. Etický problém lze také mít s tím, jak bezostyšnou záminkou pro zábavu se tu stává tak závažné téma, jakým je obchod s bílým masem.
Besson s Morelem to však dělají natolik nepokrytecky a přiznaně, že jim to snad ani nelze mít za zlé.
HODNOCENÍ LN
***
96 hodin (Taken)
Francie 2008
Scénář: Luc Besson, Robert Mark
Kamen
Režie: Pierre Morel
Kamera: Michel Abramowicz
Hudba: Nathaniel Mechaly
Hrají: Liam Neeson, Maggie
Grace, Famke Janssen,
Xander Berkeley, Leland Orser,
Jon Gries a další
Distribuce v ČR: Bioscop
Premiéra: 16. 10. 2008
96 hodin není pro slabší nátury, které mají výhrady vůči přístupu „nejdřív střílím, potom se ptám“.