Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Příruček není nikdy dost

Česko

ŠKOLA Radky Kvačkové

Stínový ministr školství za ČSSD Jiří Havel mne dojal. Když jsem se ho zeptala, proč nechce státní maturitu, která má být podle zákona uvedena v život příští rok, vysvětlil mi, že ji původně docela chtěl. „Já říkal už před prvním odkladem – spusťte to, žádný projekt není na začátku dokonalý,..“ Připustil taky, že kdyby bylo ministerstvo školství zůstalo v rukou sociálních demokratů a on se stal ministrem po Petře Buzkové, nejspíš by se snažil nově koncipovanou maturitu uskutečnit.

Jenže se nestal, tak mu přijde tak nějak zprofanovaná. A nedostatečně průhledná. A vůbec nedokonalá. I když ještě nezačala.

Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze se pustila do Akreditační komise. Její analýza činnosti nejvyššího regulačního orgánu pro vysoké školství je dost tvrdá, ale nikoliv úplně nezajímavá.

Poukazuje například na překvapivě vysoký počet pracovních úvazků členů stálých pracovních skupin Akreditační komise na vysokých školách včetně soukromých, ale i různých akademických a správních radách. Jak mohou stačit ještě vypracovávání nemalého počtu vysoce odborných stanovisek pro Akreditační komisi? ptají se autoři analýzy. A člověk neví, co by jim odpověděl.

Na mém stole se hromadí publikace spolufinancované Evropskou komisí. Minulý týden k nim přibyla jedna, která radí, jak efektivně motivovat dospělé studenty, aby úspěšně dokončili jazykový kurz. Dozvíte se z ní například, že škola by měla poskytnout studentům příjemné prostředí, čehož lze dosáhnout „1. co největším počtem květin a pokojových rostlin, 2. přátelským a originálním vzhledem recepce, 3. obrázky na chodbách, dále pak barevně vymalovanými stěnami, pohodlnými židlemi a nástěnkou“.

Podobně překvapující jsou i ostatní doporučení. Třeba v kapitole o výuce psaní stojí, že „naučit někoho, aby dovedl sestavit v cizím jazyce jasný a srozumitelný text, patří k nejtěžším úkolům“.

Zjednodušit si ho lze podle příručky tím, „že se na psaní budeme dívat jako na proces, který se skládá z logicky uspořádaných kroků“. Těmi jsou za prvé příprava na psaní, za druhé koncept, za třetí revize, za čtvrté editace. Jediné, co mi tam chybí, je samotné psaní.

Ale není vyloučeno, že o tom bude pojednávat zase nějaká další příručka spolufinancovaná Evropskou komisí.

Autor: