Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Privatizace ČSA: najde se kupec?

Česko

Vyřazení Aeroflotu snižuje naděje státu na vyšší zisk z privatizace většinového podílu v Českých aeroliniích.

PRAHA Obavy z možného převzetí Českých aerolinií (ČSA) ruskou společností Aeroflot pominuly. Vláda včera rozhodla, že Rusové do další fáze privatizace vpuštěni nebudou. Avšak obavy o konečný výsledek privatizace přetrvávají. Není totiž jasné, zdali privatizace skončí úspěchem a vláda najde investora, který bude ochoten zaplatit státu zatím nespecifikovanou minimální cenu za téměř 92procentní akciový balík v ČSA.

„Očekáváme, že vybrané dvě společnosti, Air France-KLM a Unimex Group spolu s Travel Service předloží do dvou měsíců svoje cenové nabídky,“ řekl včera ministr financí Miroslav Kalousek. Vítěze privatizace by pak měla s největší pravděpodobností vyhlásit překlenovací vláda Jana Fischera do konce září. Kalousek však připustil, že v případě neuspokojivé cenové nabídky by vláda mohla privatizaci zrušit. „Máme představu o minimální ceně a v případě nižších nabídek by vláda mohla od privatizace ustoupit,“ vysvětlil Kalousek. Minimální cena by se podle analytika makléřské společnosti Cyrrus Jana Procházky mohla pohybovat kolem tří miliard korun.

Nezávislí analytici leteckého trhu i Kalousek uvedli, že vyřazení Aeroflotu z privatizace snižuje výhled státu na vyšší zisk. Před vyřazením Aeroflotu analytici odhadovali, že za prodej aerolinek provozujících 51 letadel převážně na západoevropských tratích by stát měl inkasovat zhruba čtyři až šest miliard korun. Nejoptimističtější prognóza z úst šéfa dozorčí rady ČSA Ivana Kočárníka hovořila až o deseti miliardách korun.

Jenže investoři se do horentních nabídek s největší pravděpodobností nepoženou. „Skutečnou hodnotu ČSA nám ukáže až provedení due diligence (hloubková kontrola hospodářských a finančních ukazatelů firmy – pozn. red.). Jsme ochotni zaplatit přesně takovou cenu, jakou ČSA mají,“ popsala mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

Přeplácení nelze očekávat ani ze strany Air France-KLM. Společnost předpokládá, že za uplynulý finanční rok vykáže provozní ztrátu dvě stě milionů eur (5,3 miliardy Kč), a se ztrátami počítá rovněž v tomto finančním roce. V důsledku krize leteckého odvětví plánuje firma zrušit během dvou let až tři tisíce pracovních míst.

S nezájmem investorů o ČSA, které za loňský rok vykázaly i díky odprodeji majetku zisk půl miliardy korun, se potýkal i Aeroflot. Jeho námluvy s českým partnerem, investiční skupinou Penta Investments, skončily kvůli nezájmu Penty. „Jsme přesvědčeni, že ČSA mají zápornou hodnotu,“ zdůvodnil ukončení jednání v únoru spolumajitel skupiny Marek Dospiva.

***

Air France-KLM * je největším leteckým přepravcem v Evropě a třetím největším na světě z hlediska počtu přepravených cestujících. *Ve třetím čtvrtletí svého fiskálního roku měla firma provozní ztrátu 194 milionů eur (asi 5,2 miliardy Kč).

Unimex a Travel Service * Holding Unimex Group ovládá provozovatele hobbymarketů OBI Global Stores nebo prodejny Travel Free. * Vlastníkem firmy Travel Service je islandská společnost Icelandair Group (66 procent), dále Roman Vik a právě Unimex Group.

Autor: