Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Privátní značky posilují. Brzdí je ale promoakce

Česko

PRAHA Privátních značek obchodních řetězců přibývá. Přesto zatím české obchody s podílem vlastních značek hluboce zaostávají za západní Evropou. „Podíl privátních značek začíná zase růst. Hlavně je táhnou nahoru diskonty,“ řekl na konferenci Retail Summit Lubomír Mechura ze společnosti AC Nielsen.

Pozice privátních značek, které řetězce prodávají například pod svými jmény a které jsou levnější než výrobky tradičních značek, loni mírně posílila. Po stagnaci v roce 2009 vzrostl podíl privátních značek o jedno procento na 15,2 procenta. Například v Německu je přitom podíl privátních značek dvojnásobný. Nejsilnější a nejrychleji rostoucí segment privátních značek představují mléčné výrobky. Naopak nejslabší pozici mají likéry.

Obchodníci z řetězců by přitom rádi objem prodaných výrobků pod vlastními značkami navýšili. Jenže to zatím nejde tak snadno. Ačkoli je totiž český zákazník nyní velmi citlivý na cenu, karty pro privátní výrobky nevypadají dobře. „Problém je, že lidé nedůvěřují levným věcem,“ říká Mechura. Proto raději kupují výrobky známých značek, které obchodníci nabízí za zvýhodněné ceny v akcích.

Takových nabídek ale v souboji mezi obchodníky přibylo tolik, že nyní se v podstatě jedná o nepřetržité slevové akce. „Další růst privátních značek limituje zvýšená promoční aktivita obchodníků,“ vysvětluje Mechura.

To si řetězce uvědomují, jenže zatím se nikdo z nich nemá k tomu, aby akční zlevněné nabídky omezil. Někteří obchodníci se proto chtějí alespoň více odlišit svými privátními značkami. Dá se tedy například očekávat, že výrobky značek řetězců se budou profilovat jako kvalitnější a zároveň budou na první pohled vypadat již podobněji produktům běžných značek. „Už loni jejich cena mírně stoupla a to bude nejspíše pokračovat dál,“ říká Mechura.

Autor: