Pátek 10. května 2024, svátek má Blažena
130 let

Lidovky.cz

Pro kamiony navrhuji hybridní mýtný systém

Česko

Dopravní superkoncepce musí být závazná i pro příští vlády, říká prorektor ČVUT a bývalý ministr dopravy Petr Moos, jehož tým se na přípravě dokumentu podílí.

* LN Nakolik bude superkoncepce závazná pro příští vlády?

Musí být závazná. V dopravě se nedá plánovat na jedno volební období. Nemůžeme začít stavět dopravní stavby a příští vláda si vymyslí jinou variantu. Koncept musí být dlouhodobý i z toho důvodu, že Evropská komise dá v dalším období po roce 2013 peníze na takové projekty, které vycházejí z dobře připravené koncepce. A nebude-li vytvořena koncepce závazná, tak finance od Unie s velkou pravděpodobností nedostaneme.

* LN Co když další vláda změní své priority až poté, co dostane z Unie peníze?

Pak je možné, že budeme peníze EU vracet. Myslím, že tato koncepce by měla být přijatelná i pro opozici, zejména napříč celou odbornou veřejností. Evropská komise navíc většinou vydává peníze jako zálohy, a kdyby další vláda koncepci změnila, může je požadovat zpět. Tím jsme vedeni ke koncepční práci, což je dobře.

* LN Mezi prioritami dopravní infrastruktury budou hlavně obchvaty a napojení na evropskou síť. Co by podle vás mělo být v dalším plánu?

Obchvaty a napojení na transevropskou síť jsou dobře stanovené priority. V druhé řadě by to měla být propojení krajských sídel tak, aby měl každý kraj napojení na dálniční síť a mohl se rozvíjet. Za prioritu považuji též dokončení páteřního dálničního skeletu, tedy především R35, která bude alternativou k D1, a pak také Pražský silniční okruh.

* LN Které stavby by měly mít přednost v rámci železniční sítě?

Železniční tratě, jež jsou součástí transevropských koridorů. A pak by se měl zafinancovat projekt evropského systému zabezpečení – ERTMS.

* LNV rámci Evropy se teď aktualizuje dopravní politika. Jak se to promítne do superkoncepce?

Zajímají nás například nařízení týkající se PPP projektů, konkrétně koncesionářů. Například nesouhlasíme s výběrem jediného koncesionáře. který by zajišťoval všechny projekty. I banky varují, že by se to prodražilo. Byl by to podobný trapas jako plány na obří ekotendr, kde by vyhrála jediná firma. Vznikl by tak další monopol. Je to však stále jedna z variant, které má ministerstvo ve svém portfoliu.

* LN Superkoncepce řeší, jak by měly být zpoplatněny silnice nižších tříd pro kamiony. Co navrhujete vy?

My jsme pro ministra Bártu připravili stanovisko, ve kterém doporučujeme z pěti variant jednu nejvýhodnější, i z hlediska vývoje mýtných systémů v České republice do budoucna.

* LN Jakou konkrétně?

Variantu hybridního systému, který rozšiřuje stávající systém o identifikaci vozidel na mýtném úseku prostřednictvím GPS na silnicích I. třídy a nižších tříd.

***

Koncepce by měla být přijatelná i pro opozici, zejména napříč celou odbornou veřejností. V dopravě se nedá plánovat na jedno volební období.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!