Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Problém škol? Komunikace

Česko

  9:15
PRAHA - Rodičů, kteří si stěžují na chování a postoje škol v posledních letech přibývá. Ukazuje to alespoň statistika České školní inspekce, kterou mají LN k dispozici. Zatímco v předloňském školním roce dostala inspekce 303 stížností, loni jich bylo téměř o stovku víc. A letošní čísla budou opět o něco vyšší.
Do konce března přišlo zatím inspektorům 248 stížností. „Očekáváme, že jich na konci roku bude ještě o něco víc, než v loňském roce,“ potvrdil mluvčí inspekce Libor Vacek.

Podle něj je paradoxně dobře, že stížností přibývá. Znamená to totiž, že se rodiče o prospěch svých dětí a o jejich chování víc zajímají a není jim už tolik jedno, co při vyučovacích hodinách dělají.

A na co si rodiče nejčastěji stěžují? Podle zprávy inspektorů mají rodiče žáků základních škol největší problém se špatnou komunikací s vedením a učiteli. Nejvíc stížností totiž přišlo na udělování výchovných opatření a snížené známky z chování.



Uvozovky dolníRodiče se o prospěch a chování svých dětí zajímají víceUvozovky horní

„Rodiče jsou často takovým hodnocením hodně zaskočeni. Hlavně se jim nelíbí, že nebyli školou včas informováni a tak nemohli na dítě výchovně zapůsobit,“ dodal Vacek s tím, že často jsou jejich stížnosti oprávněné.

Ukazuje se, že na některých školách skutečně s rodiči problémy s chováním nebo vzděláváním dětí vůbec neřeší. Přitom jim to nařizuje zákon.

Důtka podle obliby

Dalším „nešvarem“, který se začíná objevovat je, že si školy nevytvořily jasná pravidla pro klasifikaci žáků a hlavně pro udělování výchovných opatření jako jsou například důtky. Ty jsou pak žákům dávány pouze na základě subjektivního hodnocení učitelů. Výjimkou není ani to, že škola při udělování snížené známky z chování svá vlastní pravidla ani nedodržela.

Bez chyb ale nejsou ani samotní rodiče.  Stává se, že závažné přestupky svých dětí zlehčují. „A to přim šlo například o hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky, nebo o požívání alkoholu,“ upřesnil Libor Vacek.

Podobné zkušenosti mají inspektoři i na středních školách. Ve stížnostech se setkali i s několika kuriozitami.

Například na jedné státní střední škole byli rodiče odmítnuti, když žádali o možnost nahlédnout do testů svého dítěte. Důvod? Vedení školy jim řeklo, že testy jsou duševním vlastnictvím učitele. To je ale nesmysl. Písemky jsou veřejným dokumentem, do kterého mohou rodiče bez problému nahlédnout.

Něco podobného se stalo i samotným inspektorům. Při několika kontrolách jim škola nechtěla ukázat vypracované vzdělávací programy.  

Na středních školách je podceňována komunikace a předávání informací
I na středních školách je nejvíce podceňována komunikace a předávání informací. A to i přes to, že tuto povinnost školách zákon striktně ukládá. „Někdy školy argumentují, že jsou žáci už dost velcí a že nemají čas kontaktovat rodiče. Což je špatně,“ dodal Vacek.

Přestože nejvíce stížností přišlo inspektorům na základní školy, mnohem častěji si lidé stěžují na středoškolské vzdělávání. Je to dáno tím, že základních škol je mnohem více, než středních.