Čtvrtek 23. května 2024, svátek má Vladimír
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Problémem je parkování v garáži

Česko

Autem na alternativní palivo jezdí i moderátorka Eva Aichmajerová

PRAHA Na rozdíl od bioplynu, jehož používání chce nyní podporovat stát, již v Česku zažívá rozmach jiné alternativní palivo - stlačený zemní plyn (CNG).

Autem na toto palivo jezdí například moderátorka Eva Aichmajerová. „Tak jako třeba třídím odpad nebo šetřím elektrickou energii, mám i přirozenou potřebu chovat se ekologicky i na silnicích. A zemní plyn je z hlediska emisí nejčistější palivo,“ řekla Aichmajerová, která má automobil Fiat Panda na stlačený zemní plyn.

Manažer České plynárenské unie Oldřich Petržilka vidí ve vozech poháněných stlačeným zemním plynem budoucnost. Zatím jich v Česku jezdí kolem tisícovky. „Za uplynulých 12 měsíců se počet vozidel na CNG téměř zdvojnásobil. Čísla nadále porostou,“ myslí si Petržilka.

Stlačený zemní plyn je přírodní směs plynných uhlovodíků s proměnnou příměsí neuhlovodíkových plynů, jejíž nejvýznamnější složkou (cca 97 %) je metan. Aby mohl motor fungovat jak na benzin tak na zemní plyn, jsou nutné jisté konstrukční úpravy.

Oba dva palivové okruhy zůstávají oddělené, přičemž nádrže na zemní plyn mají životnost 15 i více let. Stlačený plyn je uložen v ocelových zásobnících se speciálním ventilem, který v případě nouzového stavu okamžitě uzavře přívod plynu.

Zatímco benzín a propan-butan řadí hasiči do první třídy požární nebezpečnosti, CNG nedaleko bezpečnější -patří až do čtvrté třídy nebezpečnosti.

I proto se populární moderátorka se svojí CNG Pandy „nebojí“.

Palivové nádrže jí navíc ani neubírají centimetry v zavazadlovém prostoru.

„Nádrž na zemní plyn je umístěna někde pod vozem nebo sedadly. Fiat Panda je nejmenší vůz, se kterým jsem kdy jezdila, nepociťuji vůbec žádný rozdíl, pohodlně se tam vejde i můj labrador Pralinka,“ řekla. Zemní plyn je výrazně levnější než „konkurenční paliva“. Metr krychlový plynu, který zhruba odpovídá litru benzinu, vyjde v průměru na 12 až 15 korun, tedy na polovinu ceny litru benzinu. Přitom spotřeba aut na benzin a plyn je podobná.

Problém spojený s automobilem na CNG má jméno parkování. Nesmíte totiž s plynem v autě parkovat v podzemních garážích, pokud to majitel vozům s pohonem na stlačený zemní plyn výslovně neumožní dopravní značkou. Legislativa totiž hovoří jasně: „Je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně vjezd vozidel poháněných CNG nebo LPG dovolen.“

Plnících stanic CNG je zatím nedostatek. Aichmajerová to vyřešila po svém. „Mám domácí plničku. Je to pohodlnější. Není to sice ještě dnes levná záležitost, ale máte-li doma plynové topení, natankujete si auto doma přes noc a nemusíte se během dne zdržovat u plnicích stanic. Když jsem poprvé obdržela účet, myslela jsem si, že došlo k chybě, plná nádrž, která má objem jako jiné vozy stejné kategorie, mne stála necelých 400 korun a to byl opravdu příjemný šok.“

Autor: