Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Proč by měli číst zrovna Starce a moře?

Česko

Při vytváření seznamů literatury k maturitě stavějí češtináři často na tom, co museli sami kdysi přečíst na střední škole

Auto přejelo opilou žebračku a nikdo si nevšiml, co je to za auto. Až básník napsal báseň o ňadrech ženy a podle toho poznal Mejzlík SPZ vozidla 235. Zpráva z černé kroniky? Nikoliv: obsah Čapkovy povídky Básník stažený z internetu. Může se hodit, protože Povídky z jedné a z druhé kapsy Karla Čapka patří na většině středních škol do seznamu literárních děl k maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury.

Ačkoliv nedávné odložení standardizované maturity až na rok 2011 mohlo leckoho ukolébat, ve skutečnosti není času nazbyt. Mají-li letošní studenti třetích ročníků středních škol načíst do roka předepsaných dvacet, případně třicet literárních děl (v náročnější verzi zkoušky), je čas zajímat se o jednotlivé tituly a začít odškrtávat, co je k mání v rodinné knihovně a co třeba koupit pod stromeček.

Jednotný seznam nehledejte Někoho možná napadne, že nejjednodušší by bylo, kdyby měla knihkupectví seznam maturitní literatury k nahlédnutí přímo v prodejnách, aby se člověk nemusel moc pídit. Jenomže žádný celostátní seznam povinné nebo doporučené literatury neexistuje. Tradiční osnovy jsou s reformou výuky passé a školy dostaly možnost profilovat se mimo jiné i tím, jakou učí literaturu a jakým způsobem. Seznamy literárních děl, z nichž si mohou budoucí maturanti vybírat, aby jejich rozborem prokázali svou zralost, si mají sestavovat samy.

Jak této „volné ruky“ využívají? Abychom to zjistili, prošli jsme několik desítek internetových stránek gymnázií a středních odborných škol. Ne všude lze seznamy literatury najít. Tam, kde jsou, je ale možné vystopovat zásadní věc: Většina seznamů sází na stejná jména a stejné tituly. Když koupíte svému dospívajícímu potomkovi Homéra, Ovidia, Balzaca, Němcovou, Remarquea, Čapka, Nerudu či Máchu, nespletete se.

Otázka je, jestli knížky, jako třeba Otec Goriot, seženete. Ve velkém knihkupectví v centru Prahy přejel prodejce očima poměrně úsporný seznam jisté průmyslovky, zaklikal v počítači a odhadl: „Přibližně polovinu z toho koupíte, druhou budete shánět daleko hůř. Třeba zrovna Balzacova Otce Goriota nemáme.“

Panikařit ale netřeba. Pravidla říkají, že střední školy mají povinnost nabídnout studentům, kteří si zvolí český jazyk a literaturu v základní úrovni obtížnosti, seznam minimálně čtyřiceti titulů, z nichž si vyberou dvacet, ve vyšší úrovni obtížnosti zkoušky budou vybírat třicet titulů z minimálně 105položkového soupisu. K ústní maturitě pak přijdou s vlastním seznamem a z něj si vylosují titul, na jehož základě se zkouška odehraje.

Vraťme se ale k té podobnosti. Proč se školy tolik drží děl, která se probírala už v minulých generacích? Profesor Petr Bílek z Ústavu české literatury a literární vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy se domnívá, že středoškolští češtináři prostě stavějí na tom, co se učili oni. „Přitom ta idea, že co škola, to jiný literární kánon, nabízí možnost oslovit budoucí studenty: my tady učíme literaturu takhle. Představoval jsem si, že budoucí gymnazisté si budou vybírat školu, na kterou se chtějí hlásit, i podle toho, jaké literatuře se věnuje. “ Konkrétní neznalost nevadí Sám stál u původního šestisetpoložkového seznamu (kánonu), který sestavovalo Centrum pro reformu maturitní zkoušky (Cermat) proto, aby dalo školám jakousi pomocnou mapu. Tak dlouhý výčet ale vyděsil jak rodiče, tak učitele, kteří se obávali, že by měli všechny tituly sami číst a znát. Přitom tento nabídkový kánon vznikal vlastně pod tlakem učitelů. Nakonec byl zrušen a nahrazen jen příklady, jak by mohl takový minimalistický školní seznam maturitní literatury vypadat.

Není pouze jeden. Vedle tradičního příkladu nabízí Centrum pro reformu maturitní zkoušky na svých webových stránkách i příklad seznamu netradičního.

Z toho, co se nám podařilo zjistit, však vyplývá, že většina češtinářů volí konzervativně: Erben, Němcová, Neruda, Bezruč, Nezval, Neumann, Shakespeare, Moliere, Puškin...

Pokračování na straně 27

Dokončení ze strany 25

Je za tím obava, že by se jejich studenti mohli při přijímací zkoušce na vysokou školu dostat třeba neznalostí nějakého Wolkerova díla do potíží? Podle profesora Bílka to nehrozí.

„My už dneska netrváme na tom, že uchazeč musí číst právě Babičku nebo zrovna Čapkovu Bílou nemoc. Chceme jen, aby si vybral nějaké literární dílo například z poválečné české literatury a byl schopný je analyzovat, nabídnout pár zajímavých pozorování. Smutné je, že valná většina z nich si přitom vybere stejnou knihu, která se prostě probírala. Dodnes přijde řadě uchazečů jako nejzajímavější dílo posledních šedesáti let Otčenášek: Romeo, Julie a tma.“

Bílek postrádá originalitu a kreativitu. U studentů, kteří k tomu nejsou vedeni, ale i u jejich učitelů: „Proč se nedovedou u Hemingwaye odpoutat od Starce a moře? Učitel by přece měl vědět, že téměř každá z jeho povídek by nejspíš oslovila studenty víc než tato unavená mravoučná próza. Proč si někteří nedovedou představit seznam bez Čelakovského? Proč nabízejí Šolochova, ale téměř nikdy třeba Platonova, Babela nebo Zoščenka? Protože Šolochova museli kdysi sami číst, a tak ho znají?“

Potkat v životě někoho, kdo vás navede ke čtení a otevře vám tak další dimenzi bytí, je velké štěstí. Ne každý je má a kupodivu to bývá jen málokdy škola, kdo probudí zájem. Proč? Možná proto, že to od ní neočekáváme. Že ji máme za instituci, kterou je třeba uspokojit, namísto toho, aby ona uspokojila nás. A tak otevíráme místo knihy počítač. Poskytne nejen obsahy, ale i návody na rozbor. Pod heslem „Babička“ najdete na internetu dokonce rubriku „Vlastní názor“. Stojí v ní: „Babička se mi líbila, protože líčila autentický život Boženy Němcové, tudíž dávný život lidí, jejich tradic či příběhů, a protože děj se odehrává v prostředí, které dobře znám.“

Koupit dětem k Vánocům knížku je dobré. Problém je jenom to, jakou. Máme se radit se školním seznamem? „Chybu tím neuděláme,“ míní Bílek. Podle něj by ale neškodilo, kdyby se tady zavedl zvyk jakýchsi referencí. „Co číst, by měly na potkání trousit osobnosti, které mají ve společnosti kredit,“ říká a vyjadřuje politování, že něco podobného u nás není zvykem.

Vyber si 20 knih Příklady seznamů povinné literatury pro budoucí maturanty

***

Minimalistický

tradiční

Homer: Odysseia

Karel IV.: Vita Caroli

Defoe: Robinson Crusoe

Boccaccio: Dekameron

Shakespeare: Romeo a Julie

Moliere: Lakomec

Puškin: Evžen Oněgin

Hugo: Chrám Matky Boží v Paříži

Dumas: Tři mušketýři

Mácha: Máj

Havlíček Borovský: Tyrolské elegie

Erben: Kytice

Němcova: Babička

Neruda: Povídky malostranské

Čech: Nový epochální výlet pana

Broučka, tentokráte do XV. století

Čapek, K.: R.U.R.

Bezruč: Slezské písně

Nezval: Edison

Neumann: Kniha lesů, vod a strání

Wolker: Těžká hodina

Čapek, K.: Krakatit

Hašek: Osudy dobrého vojáka Švejka

Poláček: Muži v ofsajdu

Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník

Pavel: Smrt krásných srnců

Viewegh: Báječná léta pod psa

Hrabal: Ostře sledované vlaky

Škvorecký: Zbabělci

Kundera, M.: Žert

Doyle: Pes baskervillský

Tolkien: Společenstvo prstenu

Remarque: Na západní frontě klid

Bulgakov: Mistr a Markétka

Hemingway: Stařec a moře

Heller: Hlava XXII

Kerouac: Na cestě

Márquez: Sto roků samoty

Clarke: 2001 Vesmírná odyssea

Eco: Jméno růže

Nabokov: Lolita

Minimalistický

netradiční

Starý zákon

Malory: Artušova smrt

Laclos: Nebezpečné známosti

Shakespeare: Macbeth

Moliere: Don Juan

La Fontaine: Bajky

Kořínek: Staré paměti kutnohorské

Hájek z Libočan: Kronika česká

Karel IV.: Vita Caroli

Whitman: Stébla trávy

De Coster: Pověst o Ullenspieglovi

Nietzsche: Tak pravil Zarathustra

Jarry: Král Ubu

Čechov: Povídky

Zeyer: Roman o věrném přátelství

Amise a Amila

Svátek: Paměti katovské rodiny

Mydlářů v Praze

Karásek ze Lvovic: Sodoma

Hlaváček: Mstivá kantiléna

Nezval: Skleněný havelok

Klíma, L.: Utrpení knížete

Sternenhocha

Topol, Jáchym: V úterý bude válka

Krchovský: Noci, po nichž

nepřichází ráno

Diviš: Odchod z Čech

Fuks: Spalovač mrtvol

Hrabal: Taneční hodiny pro starší

a pokročilé

Hájíček: Fotbalové deníky

Kohout: Nápady svaté Kláry

Denemarková: Peníze od Hitlera

Havel: Largo desolato

Ionesco: Plešatá zpěvačka

Meyrink: Golem

Toole: Spolčení hlupců

Zamjatin: My

Tatarka: Farská republika

Borges: Obecné dějiny hanebnosti

Vian: Pěna dní

Ferlinghetti: Startuji ze San

Franciska

Malamud: Správkař

Perez-Reverte: Hřbitov

bezejmenných lodí

McCarthy: Tahle země není pro starý

Studenti, které čeká státní maturita,

budou muset z podobných seznamů

vybrat 20 titulů a z nich si pak

vylosují maturitní otázku. Seznamy

budou školy tvořit samy.

Zdroj: CERMAT.

Mít v životě někoho, kdo vás navede ke čtení, je štěstí. Ne každý je má a kupodivu to bývá jen málokdy škola, kdo probudí zájem. Proč? Možná prostě proto, že to od ní neočekáváme.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!