Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Proč holokaust přiblížit mládeži

Česko

DISKUSE

Je to skutečně dávno. Dějiny mě nebaví. Vůbec mě to nezajímá. (Studentská účelová pracovní skupina, Nizozemsko.) Tento výrok středoškolského studenta o dějinách holokaustu možná nereprezentuje všechny studenty v Evropě, ale vyvolává otázky týkající se významu minulosti v současné době: jakou památku, jaké vzdělání a především, jakou historickou reflexi potřebujeme v Evropě 21. století?

Nevyužitý potenciál V Osvětimi se u příležitosti dnešního Mezinárodního dne památky obětí národního socialismu sejde 27 ministrů školství zemí Evropské unie. Agentura Evropské unie pro základní práva zde představí zjištění studie o tom, jak pamětní místa holokaustu a muzea věnující se historii přispívají k předávání znalostí o holokaustu a lidských právech mladým lidem v Evropské unii. Zjištění studie si v mnohém protiřečí.

Co tedy můžeme udělat pro to, aby se mladí lidé mohli zaobírat minulostí a mohli ocenit její význam pro současnost? Jakou úlohu v tomto procesu mohou sehrát pamětní místa? A jak můžeme vytvořit kulturu kritické historické reflexe, která zahrnuje sebekritické posouzení našich sociálních dějin, úvahy o jejím vlivu na to, čím jsme dnes, a jak se z ní můžeme poučit?

Pokud jde o vytvoření vazby mezi minulostí a současností, výsledky studie Agentury Evropské unie pro základní práva ukazují, že významná část dotazovaných učitelů a studentů si návštěvu pamětního místa holokaustu nijak nespojila s předáváním znalostí o lidských právech. Zdá se, že výuka o holokaustu je oddělena od výuky o historii a současném stavu lidských práv, a to jak ve výuce ve školách, tak ve vzdělávacích činnostech nabízených na mnoha pamětních místech. Je také zřejmé, že mnozí učitelé a studenti nevědí téměř nic o historii, podobě a rozsahu lidských práv.

Tím je třeba se zabývat. Dějiny holokaustu jsou dějinami systematického a záměrného porušování lidských práv. Ukazuje to fatální důsledky rasistické, biologistické a kulturalistické ideologie a touhy po nadřazenosti. Ukazuje to následky ponižování, odlidšťující rétoriky vyloučení a hledání obětních beránků. Ukazuje to cestu, která vedla k vyhánění, pronásledování a genocidě. Právě tento historický příklad nerespektování a porušování lidských práv činí z holokaustu navždy a pro všechny generace událost obrovského významu.

Extrémní příklad porušování lidských práv Vytvoření vazby mezi „výukou o holokaustu“ a „výukou o lidských právech“ je obzvlášť důležité při vzdělávání studentů různého původu a z různých prostředí. A to z toho důvodu, že všichni studenti, bez ohledu na jejich původ a na to, zda a jak slyšeli o holokaustu, mají jedno společné: stejně jako nám všem jim náleží lidská práva. Je v jejich zájmu, aby věděli, jaká jsou jejich lidská práva, co tato práva může ohrozit a jak my, jako společnost, je můžeme chránit.

Právě díky tomu je historie holokaustu, která je extrémním příkladem porušování lidských práv, důležitým kusem historie pro každého z nás. Proto je důležité, aby jak školy, tak pamětní místa rozvíjely a uplatňovaly výchovné metody, které přispívají k lepšímu porozumění lidským právům. Tím dosáhneme toho, že se minulost, která je stále vzdálenější, stane trvalým referenčním bodem k zamyšlení, a to především k vytváření současnosti. Díky tomu se „unavená prohlášení“ mladých lidí, jako je vyjádření zmíněné v úvodu, stanou spíše výjimkou než pravidlem.

O autorovi| MORTEN KJAERUM, ředitel Agentury EU pro základní práva

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!