Středa 15. května 2024, svátek má Žofie
130 let

Lidovky.cz

Proč já? Ať to řeší soused

Česko

BRNĚNSKÝ ÚHEL POHLEDU

Cesty, které nikam nevedou. Tak nějak by se dal stručně nazvat naprosto zbytečně vytvořený problém kolem plánované výstavby rychlostní komunikace R 43 přes městskou část Brno-Bystrc.

Zastánci i odpůrci této stavby se shodují v jediném. Silnice R 43 je nezbytná. Je tu ale zásadní problém: KUDY má vést? Zastánci umísťují trasu do historické stopy přes Bystrc, konečně prakticky až na most u přehrady je tam dílo již dávno hotovo - kdežto odpůrci přehazují shnilé jablko sousedovi přes plot do Boskovické brázdy. Je to stejné, jako to řešíme s dětským hřištěm - všichni se shodneme na tom, že je nezbytné, všichni ale jedním dechem dodávají, že ne pod jejich oknem.

Mluvím za městskou část, kterou křižují tisíce a desetitisíce automobilů, které by jinak mohly klidně, bez problémů a exhalací spojených s jejich bržděním a opětovným rozjížděním, projet po R 43. Tato silnice je dlouhodobě považována za nedílnou součást konceptu dopravy v městě Brně. Je pevně zakotvena v územněplánovacích dokumentech a její výstavba řeší otázku kvality dopravy v městě Brně. Podmínky kvality ale může splnit, pouze pokud úsek Kuřim-Troubsko povede v původní, tzv. bystrcké stopě. Toto řešení je v poměrně pokročilém stadiu připravenosti co do rozpracovanosti projektu, zemních prací a dílčích staveb, majetkového vztahu k pozemkům i ekologické únosnosti po využití příslušných ochranných prvků.

Za velkorysý ústupek investora považuji navržené zatunelování celé trasy v Bystrci. Sídliště nebude rozděleno stavbou na dvě poloviny, jak je tomu nyní, nýbrž spojeno. Rekreační oblast Brněnské přehrady nebude stavbou nijak narušena. Celý dnešní nedůstojný a devastovaný přístup k přístavišti se zejména podle současného projektu se zakrytím trasy významně zkultivuje a promění k lepšímu.

Trasa Kuřim-Troubsko v bystrcké stopě je přirozená a vhodně navádějící k použití R 43 jako objezdu vnitřní části města při cestě k dálnici D 1 a na Prahu nebo na Vídeň. Současně ulehčí dnešní enormní zátěži v Kuřimi a nadstandardně propojí Bystrc se severní a jižní částí města.

Jakákoliv jiná varianta, včetně varianty Boskovickou brázdou, vede nevykoupeným a nepřipraveným územím. Lze očekávat mimořádné průtahy a komplikace. Už teď víme, že do uskutečnění této stavby ponese zvýšenou dopravní zátěž Velký městský okruh a městské části na jeho trase.

Hlavním problémem současného stavu je to, že rychlostní komunikace R 43 by měla odlehčit současné silnici I/43 Brno - Svitavy -Hradec Králové a odvést dopravu směřující jednak k dálnici D 1 z Brna směrem na Prahu a Olomouc, ale i na dálnici k Bratislavě a k Vídni. Současně ale nabídne propojení jižních partií města a nákupního centra Brno-jih s oblastmi na severu. Rychlostní komunikace R 43 není transevropskou dálnicí, na kterou by byla v současné době či blízké budoucnosti společenská objednávka. Je to pouze mezikrajské severojižní propojení mezi komunikací R 35 a dálnicí D 1, vyhovující Jihomoravskému kraji a občanům města Brna. Její trasa Boskovickou brázdou by vedla vozidla příliš velikým závlekem přes Ostrovačice a tak by byla vlastně nepoužívaná. Je tudíž z dopravního hlediska naprosto zbytečná.

Chceme bydlet ve městě ale využívat luxus ticha lesní samoty. Chceme jezdit autem, ale výfukové plyny ať inhaluje někdo jiný. Celý tento problém je o xenofobii, nesnášenlivosti, vytloukání politických bodů z rozsévání strachu a popichování. Tak jak se těžko hledá cesta k dohodě a porozumění mezi lidmi, tak stejně těžce se daří prosadit výstavbu R 43. A nic na tom nemůže změnit ani výměna politické garnitury na brněnské radnici. Už pánové Werich a Voskovec zpívali, jak lidi na lidi jsou jako saně, člověk na člověka jako kat. Podívejte se na ně, podívejte se na R 43, musíte naříkat.

***

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce.

O autorovi| ALEŠ KVAPIL, starosta Brna-Žabovřesk za ODS

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor: