Středa 1. května 2024, Svátek práce
130 let

Lidovky.cz

Proč na Slovensku nemají Michala Davida?

Česko

Proč v anketě o českého slavíka vítězí Lucie Bílá a na Slovensku v obdobné soutěži písničkářka Zuzana Smatanová? V Česku se objevily hvězdy pop-music s akceptovatelným popovým soundem už v 60. letech (Gott,Vondráčková,Matuška, Korn, Sodoma, Kubišová). Většina se v následujícím desetiletí etablovala v normalizované televizní a rozhlasové zábavě, i když to bylo ve formě jakéhosi socialistického pseudopopu.

Na Slovensku podobné typy hvězd neexistovaly.

Cosi začalo vznikat až v sedmdesátých letech, ale obvykle šlo o příšerné orchestrální záležitosti (Duchoň, Grúň, Konárik). Výjimkou byl normalizovaný Pavol Hammel a zpěváci, kteří se objevili v Lehotského Modusu (Žbirka, Gombitová).

Skutečnost, že slovenská populární scéna byla velmi malá, a navíc na ní chyběli výrobci hvězd, kteří by produkovali Bartošové,Vítky, Hložky a podobné zjevy, způsobila, že se na konci sedmdesátých a začátkem osmdesátých let mohli na Slovensku prosadit noví zpěváci a skupiny jako Elán, Nagy, Grigorov, Banket či Tublatanka se svojí originální hudbou bez producentských zásahů a úprav. Většina z nich dodnes funguje. A všichni Grúňové a Duchoňové zůstali zapomenuti. Druhým faktorem se stal rozdílný vývoj médií. V Česku vždy existovala tradice televizních estrád, na niž se teď plynule navázalo. Zatímco slovenští diváci mohli v devadesátých letech vidět sotva pár takových galaprogramů, v Česku je diváci sledovali někdy i dvakrát nebo třikrát týdně. Podstatou těchto pořadů je snaha zaujmout střední a starší generaci – tím se v Česku otevřel prostor pro recyklaci zpěváků ze sedmdesátých let a další popové příšernosti.

Odlišný vývoj proběhl také v oblasti rozhlasových stanic. Česká rádia se začala rychleji profesionalizovat, s tím souviselo testování jednotlivých skladeb. V takové situaci byl obrovský problém dostat do vysílání nové, dosud neznámé české interprety.

Na Slovensku pracovali v soukromých stanicích na postech hudebních dramaturgů výhradně mladí lidé do třiceti let se zoufale nízkými platy, takže jejich ambicí bylo alespoň hrát současnou moderní hudbu. A jelikož posluchači chtěli písně se slovenskými texty a akceptovatelných interpretů z minula nebylo zase tak moc, vytvořil se prostor pro nové interprety (IMT SMILE, Kirschnerová, No Name, Desmond, Smatanová). Dnes již probíhá testování rozhlasových skladeb také na Slovensku, ale tito noví zpěváci se již stihli prosadit a jsou stále hraní.

O autorovi| Jozef Stopka, bývalý manažer Richarda Müllera

Autor: