Pondělí 6. května 2024, svátek má Radoslav
130 let

Lidovky.cz

Proč se papež bojí Bostonu

Česko

ÚHEL POHLEDU

Papež zítra přijíždí na svou první návštěvu Spojených států. Ví se, že navštíví New York a Washington. Lze i odhadnout, co řekne.

Promluví o potřebě míru ve světě; o lidských právech s poukazem na Tibet; o důstojnosti lidské osoby; o duchovních hodnotách, ze kterých vyrostla Evropa i Amerika; o smíření křesťanů a židů; o významu rodiny. Věci hluboce pravdivé, se kterými žádný člověk dobré vůle nebude nesouhlasit. Zajímavé bude sledovat, které osobnosti z dějin amerického katolicismu připomene, neboť tyto dějiny utvářely osobnosti v širokém spektru od zakladatelských biskupů, jako Jan Nepomuk Neumann, rodák z Prachatic, po mystika Thomase Mertona či sociální aktivistku Dorothy Dayovou.

Bohužel se však také ví, kam papež určitě nepojede a co zřejmě neřekne. Nepojede do Bostonu a nepromluví o strašných věcech, které se tam staly a jejichž následky církev zásadně poznamenaly.

Pokračování na straně 12

Proč se papež bojí Bostonu

Dokončení ze strany 1

Boston byl díky masové imigraci Irů od devatenáctého století jedním z hlavních center amerického katolicismu. Bostonský katolicismus, který si zcela „odspodu“, z peněz irských dělníků a služek, vybudoval mohutnou infrastrukturu kostelů, škol a sociálních zařízení, byl právem hrdý sám na sebe – do roku 2002.

Tehdy se provalila série pedofilních skandálů kněží. Média ji probírala den za dnem, vkusně i nevkusně, jak už to média dovedou. A církevní představitelé – mlčeli. Vatikán tiše odvolal bostonského arcibiskupa Bernarda Lawa – a to bylo všechno. Padaly návrhy na veřejné pokání církve, jehož by se symbolicky účastnili všichni katolíci – ale návrhy zase padly. Mlčet, mlčet, pokračovat v chůzi.

Jenomže církev v Americe není jako církev v Evropě. Nemá žádnou podporu od státu. Platí si ji věřící sami. A mnozí z bostonských věřících prostě odmítli si tuto církev, přesněji tuto církevní hierarchii, nadále platit. Účast na bohoslužbách dramaticky poklesla a s ní i příjmy arcidiecéze. Když se k tomu přičetly náklady na soudy s oběťmi pedofilních skandálů, arcidiecéze přišla na buben.

Jak reagovala? Zveřejnila dlouhý seznam farností, které se budou muset zrušit – a jejich majetek prodat. Podle jakého klíče bylo rozhodováno, které farnosti se zruší a které zůstanou, to se věřící nedozvěděli. A protože věřící v Americe nejsou jako věřící v Evropě, to jest: berou své členství ve farnostech vážně, mnohé farnosti se rozhodly k symbolickému protestu. Zahájily „trvalé vigilie“, to jest: v některých kostelech, oficiálně už zrušených a určených k prodeji, se střídají věřící na symbolické stráži, aby v každou denní i noční dobu v kostele někdo byl a zrušení farnosti tak nemohlo být dokonáno.

Bostonská arcidiecéze prodala i budovy arcibiskupského paláce a semináře. Budovy koupila Boston College, univerzita rovněž katolická, avšak vedená jezuity, a tudíž na diecézi nezávislá. Rektorův asistent, muž literatury, mi ukazoval: Tady se za přísného utajení konaly výslechy podezřelých kněží. Tady se skladovala všechna ta smutná akta. A celá ta budova je smutná, smutná, říkal. Snad i proto si vyprosil od předních amerických katolických spisovatelů příspěvky do svého sborníku na téma „Naděje navzdory“. Opět promarněná šance A právě proto se v Americe čekalo, že papež přijede do Bostonu, že zde přednese veřejnou omluvu a pokání, setká se s oběťmi a vyzve ke smíření a odpuštění. Nestalo se tak. Benedikt XVI. opět promarnil jednu šanci. Samozřejmě: riskoval by, že se potká s lidmi rozhořčenými. Riskoval by demonstrace s nelichotivými hesly. Ale křesťanství JE riziko. Benedikt XVI. se rozhodl neriskovat. Místo toho bude říkat obecné a nekonfliktní pravdy.

Místo toho se raději potká s Georgem W. Bushem. S tím, který křesťanství v Americe poškodil jako nikdo jiný, protože se tak vehementně opíral o „náboženskou pravici“, to jest o koalici ultrakonzervativních evangelikálů s ultrakonzervativními katolíky. Proto dnes tolik křesťanů v Americe cítí potřebu dodávat ke svému vyznání víry „...a nejsem pro Bushe“. Kdyby papež přijel o rok později a sešel se už s novým prezidentem, kterým má šanci se stát Barack Obama – rovněž křesťan, ale zcela jiného druhu než Bush – udělal by daleko lépe.

Svým současným jednáním dává papež najevo, že jsou mu traumata obyčejných katolíků putna – kdežto přátelské kontakty s mocí, třebaže mocí tak morálně zkorumpovanou, jako je moc Bushova, mu velmi leží na srdci. Potvrzuje tak výrok anglického katolického myslitele lorda Actona o absolutní moci, jež korumpuje absolutně. A potvrzuje také skepsi provázející jeho jistě upřímnou snahu být hlasatelem morální a duchovní obnovy světa.

Názory v této rubrice nemusejí vyjadřovat stanovisko redakce

O autorovi| Martin C. Putna, literární historik, t. č. působí na Boston College

Autor: