Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Proč spadl most? Stále nejasné

Česko

V případu havarovaného rychlíku Comenius policie stále hledá další viníky

OSTRAVA Nedokončené znalecké posudky brzdí vyšetřování loňského železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku. Pád mostu před mezinárodní rychlík Comenius si tehdy vyžádal osm lidských životů, stále však není jasné, kdo je za tragédii zodpovědný.

Policie už v lednu avizovala, že se dá očekávat obvinění dalších lidí. Zatím je ale nevznesla. Další vývoj se podle kriminalistů nedá očekávat dříve než během prázdnin, řekla mluvčí vyšetřovacího týmu Comenius Miroslava Michálková Šálková.

„Nyní čekáme na dokončení posudků, které se zabývají otázkami dodržení zásad bezpečnosti práce. To, zda byly na staveništi dodrženy všechny předpisy, je pro vyšetřování neštěstí nyní podstatné,“ doplnila Šálková.

Podle ní budou znalci na posudcích pracovat nejméně do konce června. Zpracovávají je pracovníci inspektorátu bezpečnosti práce. „Určí nám blíže povinnosti a odpovědnost jednotlivých lidí, kteří se na stavbě podíleli,“ sdělila včera policistka.

Kriminalisté zatím v souvislosti se zřícením mostu do kolejiště obvinili dva inženýry společnosti Bögl & Krýsl, která se na opravě podílela. Možnost, že budou obviněni další lidé, kriminalisté připustili v lednu, když prostudovali první znalecké posudky. A stále zůstává otázkou, zda odpovědnost za neštěstí nesou i další lidé.

Stavbu pro Moravskoslezský kraj zajišťuje společnost ODS – Dopravní stavby Ostrava. „Možnost, že by byl obviněn někdo z pracovníků či vrcholných představitelů společnosti, nebudeme komentovat. Je to nyní zcela v kompetenci policie,“ řekl mluvčí firmy Jindřich Vaněk. Společnost nyní staví na místě zřícené konstrukce nový silniční most. „Práce pokračují podle dohodnutého termínu. V polovině července most zprovozníme,“ dodal. Společnost Bögl & Krýsl se na opravě podílela. Měla na starost zasouvání mostu na původní místo. Podle kriminalistů oba obvinění pracovníci firmy věděli o narušené statice mostu, a nepřijali dostatečná opatření. Obvinění to odmítají.

Spor se týká například dřevěných špalíků, které podle fotografií držely mostní konstrukci, a policejní znalci je označili za jednu z možných příčin pádu mostu. Kolíky totiž držely konstrukci vážící téměř 400 tun. „Už jsem toho viděl hodně, ale tohle ještě ne. Znalci jen kývali hlavami,“ řekl loni o kolících hlavní vyšetřovatel Jiří Jícha. Jejich fotografie přitom měli v počítačích zástupci společnosti ODS – DSO, takže o nich věděli.

Další odborníci ale názor zpochybnili. Dřevěné špalíky ředitel Kloknerova ústavu Českého vysokého učení technického v Praze Tomáš Klečka označil za běžnou součást staveb mostů. Učinil tak ale v posudku, který si objednala firma, jež most stavěla. „Dřevo svými parametry chrání konstrukce před poškozením v místě podepření a může ochránit nátěry. Obě tyto funkce plnilo dřevo při opravě mostu ve Studénce,“ označil posudek dodaný Klečkou.

Nehoda ve Studénce se stala loni 8. srpna. Rychlík Comenius jedoucí z Polska do Prahy narazil ve vysoké rychlosti do trosek zříceného mostu. Na místě zahynulo šest lidí, další dva zemřeli v nemocnici. Sedm desítek cestujících bylo zraněno. Škoda dosáhla 180 milionů korun.

***

Kriminalisté zatím v souvislosti se zřícením mostu do kolejiště obvinili dva inženýry

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!