Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Proč Temný rytíř triumfálně táhne kiny

Česko

PRAHA Zdá se, že závody letních filmových hitů mají svého favorita, ne-li vítěze. Po třech dnech promítání v USA vydělalo pokračování Batmana s podtitulem Temný rytíř režiséra Christophera Nolana studiu Warner Bros. 155 milionů dolarů a překonalo tak dosavadní rekord, který držel Spiderman 3 se 151 miliony. Jak se takový úspěch „přihodil“? Tolik zdůrazňovaný výkon předčasně zesnulého Heathe Ledgera v roli Jokera je jen jedním z faktorů mysticky zastiňujícím ty ostatní, prozaické.

Tržby Temného rytíře potvrzují hollywoodské pravidlo úspěchu pokračování výrazných hitů. Spadá do stejné kategorie jako třeba „dvojka“ Pirátů z Karibiku. První zdařilý film naláká diváky na druhý. A to i ty, kteří chodí do kina sporadicky a menší filmy jsou pod jejich rozlišovací schopnost. Přestože „jednička“ Batman začíná nebyl tak masivní komerční úspěch jako Piráti, vydělal v USA slušných 205 milionů a zároveň si vydobyl dobrou reputaci, která ještě rostla po uvedení filmu na DVD.

Renomé prvního filmu i režiséra, jenž je podepsán pod kultovním Mementem, je základem, na němž je možné postavit do svatyně tragickou smrt herce, která v americkém kontextu kultu předčasně zesnulých hvězd rezonuje.

Prožitek pro zasvěcené Warneři zvolili chytrý marketing, když se rozhodli držet se v propagaci filmu při zemi. Ledgerovo úmrtí se jim podařilo zvládnout, aniž by vznikl dojem parazitování na tragické události. Informace i fotografie dávkovali skoupě, a tak kampaň stavěli na šeptandě. Film koncipovaný jako typický blockbuster tak úspěšně prodali jako soukromý prožitek jen pro zasvěcené. Navíc se zmíněné faktory ideálně potkaly s komerčním neúspěchem Indiana Jonese a tendencí diváků vyvolit si jeden velký letní zážitek. Temný rytíř byl v podstatě „odsouzen“ k úspěchu a není vyloučeno, že se stane první komiksovou adaptací nominovanou na Oscara v kategorii nejlepší film.

Autor: