Dopravní experti to přičítají především špatnému stavu železničních tratí a nespolehlivosti drah.
V případě Škody Auto, která se rozhodla vozit díly spíše silničními vlaky než opravdovými, hrála roli především naprosto naplněná kapacita železniční tratě do Mladé Boleslavi. Ta je podle odborníků vytížena z devadesáti procent. Připravovaný koridor z Prahy do Liberce tu vyroste nejdříve za deset let.
Železnice však prohrává souboj s kamiony nejen kvůli malé kapacitě či špatnému stavu svých tratí. Na dnešní poměry je prý pro firmy pomalá. „Dráhy nejsou schopny splnit časové požadavky. Firmy potřebují díly často přímo na linku. To dráhy nedokáží zajistit,“ říká Josef Mikulík z Centra dopravního výzkumu.
Příkladem pro Česko by se tak mohl stát podle Mikulíka Rotterdam. Do tamního přístavu vede rychlostní nákladní železnice přímo z německého Porýní.