Pátek 24. května 2024, svátek má Jana
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Prodej aut vzrostl, jásat ale nelze

Česko

Nových osobních a lehkých užitkových vozidel se letos prodalo o 3.6 procenta více než vloni

PRAHA Při letmém pohledu na nejnovější statistiky prodejů nových vozidel to vypadá, že autosalonům se začíná nebývale dařit. Pravda je ale úplně jiná. Může za to velmi nízká srovnávací základna z loňského prvního čtvrtletí. Vyplývá to ze včerejší tiskové konference Svazu dovozců automobilů (SDA).

Prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů v Česku v letošním prvním čtvrtletí dosáhl hodnoty 41 725 aut. To je o 3,6 procenta více než ve stejném období loňského roku.

Opticky nejlépe přitom vypadá měsíc březen, kde jsou nárůsty prodejů dokonce v desítkách procent. Například osobních vozidel bylo v uplynulém měsíci prodáno 17 446. V loňském březnu to bylo zhruba o pět tisíc vozidel méně. V relativním vyjádření tak březnové prodeje nových aut meziročně narostly o více než 40 procent.

Optimismus není na místě Jakkoliv tato čísla vypadají radostně, prodejci aut nemají skutečně co slavit. Prodej vozidel se letos jen dostává zpátky k normálu. Loňské prodeje byly totiž jednorázově ovlivněny změnou pravidel v odpočtu DPH.

„Nárůst v kategorii osobních vozů souvisí s loňskou změnou legislativy. Od loňského dubna lze totiž odečíst daň z přidané hodnoty nejen při nákupu užitkových, ale i osobních aut,“ upozornil Pavel Tunkl, tajemník svazu.

Mnoho firemních zákazníků na začátku minulého roku podle něj čekalo na novou úpravu DPH a nákup osobního vozu odložilo. Naopak běžely doprodeje a akční slevy v kategorii užitkových vozů.

S tím zase souvisí naopak propad počtu prodaných užitkových vozidel. Zatímco v letošním roce se v Česku během prvních tří měsíců prodalo necelých 2400 lehkých užitkových vozidel, vloni ve stejném období to bylo ještě 9209 aut. Meziročně se tak prodej aut v tomto segmentu za první čtvrtletí propadl o 74 procent. „Počty registrací za první čtvrtletí ukazují, že snahy prodejců zvýšit poptávku slevovými či podobnými akcemi se setkaly s úspěchem. Radost mohou mít zejména spotřebitelé, kteří si například v únoru pořídili nový vůz v průměru o téměř osm procent levněji než před rokem,“ upozornila Petra Šafková z automobilové expertní skupiny společnosti PricewaterhouseCoopers. Důvod k mírnému optimismu mohou mít podle ní i prodejci, kterým letos v únoru poprvé za uplynulých 16 měsíců vzrostly meziročně tržby. Podle údajů Českého statistického úřadu se tržby prodejců motorových vozidel meziročně zvýšily o 0,7 procenta.

Nejprodávanější značkou osobních aut byla v prvním čtvrtletí Škoda s prodejem 13 769 vozů. To představuje meziroční nárůst 61 procent a tržní podíl 35 procent. Na druhé pozici je již dlouhou dobu Ford, kterých se letos prodalo 3356. Třetí v pořadí, automobily značky Volkswagen, již v prvním čtvrtletí v prodejích nepokořily hranici tří tisíc vozů.

Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia se 7276 vozy. Následuje Škoda Fabia s prodejem 3708 aut a Ford Fusion, který si pořídilo 1023 zájemců.

Vývoj na českém trhu je podle Sdružení automobilového průmyslu podobný jako v ostatních zemích Evropské unie. Prodej osobních aut v EU v lednu a v únoru vzrostl o 7,9 procenta.

Za celý letošní rok očekává svaz návrat k úrovni prodejů roku 2008. Tehdy bylo v Česku nově registrováno necelých 204 tisíc osobních a lehkých užitkových vozidel. Vloni to bylo mírně přes 181 tisíc aut, zhruba o 11 procent méně než předloni. Hlavním důvodem loňského poklesu prodejů vozidel byla ekonomická krize. Ta se negativně projevila hlavně u firemních zákazníků. „Loňské slabé prodeje nových vozidel měli na svědomí zejména podnikatelé. Ti vloni pořídili asi o 20 procent méně vozidel než o rok dříve,“ uvedl Tunkl.

Prodeje nových vozidel tak v uplynulém roce táhli zejména privátní zákazníci.

V případě ojetých aut byl meziroční propad prodejů ještě větší a dosáhl zhruba 37 procent. Zatímco předloni bylo v Česku nově zaregistrováno asi 230 tisíc ojetých vozidel, vloni to bylo už jen okolo 145 tisíc ojetých aut.

***

Prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů v Česku v letošním prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 3,6 procenta na 41 725 aut. Je to kvůli tomu, že srovnávací základna z loňska je velmi nízká. Například jen v měsíci březnu se v Česku prodalo téměř 17 500 nových osobních vozidel, o 40 procent více než vloni.

Tabulka

Nová auta

Celkem 40 284 41 725

Ostatní 9 914 8 795

Škoda 10 555 13 898

Ford 3 749 3 844

Volkswagen 3 055 3 214

Renault 2 808 2 744

Hyundai 2 081 1 781

Peugeot 2 049 1 737

Citroën 1 802 1 714

KIA 1 725 1 548

Fiat 1 274 1 318

Toyota 1 272 1 132

Zdroj: Sdružení dovozců automobilů (SDA)

Graf

Prodej nových vozidel (osobní auta a lehká užitková vozidla)

3,6 %

-11,3 %

31,7 %

2,5 %

5,2 %

-2,3 %

-14,4 %

-15,2 %

-4,9 %

-10,3 %

3,5 %

-11,0 %

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!