PRAHA Při letmém pohledu na nejnovější statistiky prodejů nových vozidel to vypadá, že autosalonům se začíná nebývale dařit. Pravda je ale úplně jiná. Může za to velmi nízká srovnávací základna z loňského prvního čtvrtletí. Vyplývá to ze včerejší tiskové konference Svazu dovozců automobilů (SDA).
Prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů v Česku v letošním prvním čtvrtletí dosáhl hodnoty 41 725 aut. To je o 3,6 procenta více než ve stejném období loňského roku.
Opticky nejlépe přitom vypadá měsíc březen, kde jsou nárůsty prodejů dokonce v desítkách procent. Například osobních vozidel bylo v uplynulém měsíci prodáno 17 446. V loňském březnu to bylo zhruba o pět tisíc vozidel méně. V relativním vyjádření tak březnové prodeje nových aut meziročně narostly o více než 40 procent.
Optimismus není na místě Jakkoliv tato čísla vypadají radostně, prodejci aut nemají skutečně co slavit. Prodej vozidel se letos jen dostává zpátky k normálu. Loňské prodeje byly totiž jednorázově ovlivněny změnou pravidel v odpočtu DPH.
„Nárůst v kategorii osobních vozů souvisí s loňskou změnou legislativy. Od loňského dubna lze totiž odečíst daň z přidané hodnoty nejen při nákupu užitkových, ale i osobních aut,“ upozornil Pavel Tunkl, tajemník svazu.
Mnoho firemních zákazníků na začátku minulého roku podle něj čekalo na novou úpravu DPH a nákup osobního vozu odložilo. Naopak běžely doprodeje a akční slevy v kategorii užitkových vozů.
S tím zase souvisí naopak propad počtu prodaných užitkových vozidel. Zatímco v letošním roce se v Česku během prvních tří měsíců prodalo necelých 2400 lehkých užitkových vozidel, vloni ve stejném období to bylo ještě 9209 aut. Meziročně se tak prodej aut v tomto segmentu za první čtvrtletí propadl o 74 procent. „Počty registrací za první čtvrtletí ukazují, že snahy prodejců zvýšit poptávku slevovými či podobnými akcemi se setkaly s úspěchem. Radost mohou mít zejména spotřebitelé, kteří si například v únoru pořídili nový vůz v průměru o téměř osm procent levněji než před rokem,“ upozornila Petra Šafková z automobilové expertní skupiny společnosti PricewaterhouseCoopers. Důvod k mírnému optimismu mohou mít podle ní i prodejci, kterým letos v únoru poprvé za uplynulých 16 měsíců vzrostly meziročně tržby. Podle údajů Českého statistického úřadu se tržby prodejců motorových vozidel meziročně zvýšily o 0,7 procenta.
Nejprodávanější značkou osobních aut byla v prvním čtvrtletí Škoda s prodejem 13 769 vozů. To představuje meziroční nárůst 61 procent a tržní podíl 35 procent. Na druhé pozici je již dlouhou dobu Ford, kterých se letos prodalo 3356. Třetí v pořadí, automobily značky Volkswagen, již v prvním čtvrtletí v prodejích nepokořily hranici tří tisíc vozů.
Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia se 7276 vozy. Následuje Škoda Fabia s prodejem 3708 aut a Ford Fusion, který si pořídilo 1023 zájemců.
Vývoj na českém trhu je podle Sdružení automobilového průmyslu podobný jako v ostatních zemích Evropské unie. Prodej osobních aut v EU v lednu a v únoru vzrostl o 7,9 procenta.
Za celý letošní rok očekává svaz návrat k úrovni prodejů roku 2008. Tehdy bylo v Česku nově registrováno necelých 204 tisíc osobních a lehkých užitkových vozidel. Vloni to bylo mírně přes 181 tisíc aut, zhruba o 11 procent méně než předloni. Hlavním důvodem loňského poklesu prodejů vozidel byla ekonomická krize. Ta se negativně projevila hlavně u firemních zákazníků. „Loňské slabé prodeje nových vozidel měli na svědomí zejména podnikatelé. Ti vloni pořídili asi o 20 procent méně vozidel než o rok dříve,“ uvedl Tunkl.
Prodeje nových vozidel tak v uplynulém roce táhli zejména privátní zákazníci.
V případě ojetých aut byl meziroční propad prodejů ještě větší a dosáhl zhruba 37 procent. Zatímco předloni bylo v Česku nově zaregistrováno asi 230 tisíc ojetých vozidel, vloni to bylo už jen okolo 145 tisíc ojetých aut.
***
Prodej nových osobních a lehkých užitkových vozů v Česku v letošním prvním čtvrtletí meziročně vzrostl o 3,6 procenta na 41 725 aut. Je to kvůli tomu, že srovnávací základna z loňska je velmi nízká. Například jen v měsíci březnu se v Česku prodalo téměř 17 500 nových osobních vozidel, o 40 procent více než vloni.
Tabulka
Nová auta
Celkem 40 284 41 725
Ostatní 9 914 8 795
Škoda 10 555 13 898
Ford 3 749 3 844
Volkswagen 3 055 3 214
Renault 2 808 2 744
Hyundai 2 081 1 781
Peugeot 2 049 1 737
Citroën 1 802 1 714
KIA 1 725 1 548
Fiat 1 274 1 318
Toyota 1 272 1 132
Zdroj: Sdružení dovozců automobilů (SDA)
Graf
Prodej nových vozidel (osobní auta a lehká užitková vozidla)
3,6 %
-11,3 %
31,7 %
2,5 %
5,2 %
-2,3 %
-14,4 %
-15,2 %
-4,9 %
-10,3 %
3,5 %
-11,0 %