Trh v západních zemí EU byl stabilnější a pokles dosáhl necelých deseti procent. Na konferenci Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a střední Evropě to včera uvedl generální ředitel výrobců autobusů Iveco ČR Daniel Patka.
„V zemích střední a východní Evropy je situace poměrně dramatická,“ poznamenal Patka. Za osm měsíců letošního roku bylo v nových členských zemích EU a také v Chorvatsku a Islandu registrováno 2238 autobusů, což je meziročně méně o 47,3 procenta. Největší pokles – o téměř 87 procent na 207 – se týká Rumunska. „Tam se trh v podstatě zhroutil,“ poznamenal Patka.
V Česku a Polsku činil pokles dvě pětiny, v případě ČR se prodalo 419 autobusů, v Polsku 510. Nejmenší pokles z pěti největších trhů zaznamenalo Slovensko, o sedm procent na 354. Naopak v Chorvatsku prodeje stouply o více než polovinu na 302.
Největší část z prodaných více než 4200 autobusů v nových členských zemích, Chorvatsku a Islandu tvořila vozidla pro meziměstský a turistický provoz.
Bylo jich 914, tedy meziročně o polovinu méně než loni. Největší pokles se ale týkal minibusů, kterých se prodalo 433, tedy o 72 procent méně než ve stejném období loni.
Jen mírně klesl zájem o městské autobusy, kterých se prodalo 891, což je meziročně méně o 1,4 procenta. Je tomu podle Patky proto, že řada států se rozhodla podporovat městskou hromadnou dopravu a nebrzdit investice. „V příštích letech lze ale (kvůli krizi) očekávat potíže se veřejnými financemi, to znamená, že i městských autobusů se bude kupovat méně,“ míní.
V příbuzném oboru nákladních přívěsů je situace mnohem horší. V letošním roce již zkrachovalo několik jejich výrobců. Na skladech v Evropě je teď podle znalců trhu zásoba návěsů a přívěsů schopná pokrýt poptávku na jeden celý rok.
***
Rumunský trh se v podstatě zhroutil, prodáváme tam jen pětinu toho, co loni