Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Prodejcům ojetin chybí kupci

Česko

Dovoz ojetých aut loni klesl o 37 procent. Některé autobazary však zaznamenaly ještě hlubší propady

PRAHA Dříve bez problémů prodávali i desítky aut denně. Dnes sedají za volant taxíku nebo rozjíždějí jinou, lukrativnější činnost.

To je častý osud majitelů a zaměstnanců drobných autobazarů. Trh s ojetými vozidly se totiž v loňském roce propadl o desítky procent a několikanásobně tak překonal jedenáctiprocentní pokles prodejů nových aut.

„Člověk, který je zavedený jen na prodej ojetých automobilů, to v současné době nemá jednoduché, ten, kdo k této činnosti prodává i náhradní díly nebo provozuje servis je na tom o něco lépe,“ zhodnotil situaci Jiří Posker, majitel Autobazaru JPS v Jeseníku.

Tomu v loňském roce klesly prodeje ojetých vozů až na 40 procent. Alespoň částečně je však schopen kompenzovat tento propad právě provozem servisu a prodejem náhradních dílů. „V těchto oblastech je v poslední době vidět nárůst. Jsme však limitovaní naší kapacitou,“ řekl Posker.

Na Jesenicku, které s nezaměstnaností dosahující téměř dvacet procent zaujímá první příčku v počtu lidí bez práce, se během minulého roku zavřela vrata zhruba každého třetího autobazaru. „Jedni konkurenti ukončili činnost bazaru a ze tří majitelů dva nyní provozují taxislužbu a jeden odešel do důchodu,“ vysvětluje Posker.

Nutnost pustit se do dalších činností a tím si vylepšit domácí rozpočet potvrzuje i Marcel Koždoň, který na Jesenicku provozuje autobazar Česká ves. „Pokles prodeje ojetých vozidel zhruba o 30 procent pokračoval i letos v lednu. Přivydělávám si provozováním solárií a zprostředkováním pronájmů,“ řekl Koždoň.

Zhruba patnáctiprocentní pokles v prodejích a zatím žádné zlepšení v letošním roce hlásí i autobazar MAMA CAR.

Přestože ve svém okolí zaznamenal několik krachů menších autobazarů MAMA CAR věří, že díky širokému sortimentu se mu podaří dočkat se lepších časů. „Stát se však může cokoli. Zatím jsme nepropouštěli, ale pokud budou prodeje dál klesat může dojít i na to, že budeme muset propouštět,“ řekl Michal Řehák, obchodní ředitel autobazaru MAMA CAR.

Přesná statistická data za český trh s ojetinami sice neexistují, ale podle Pavla Tunkla, tajemníka Svazu dovozců automobilů ročně mění majitele zhruba 700 tisíc vozů. Dobrým indikátorem vývoje jsou počty dovezených ojetin. Těch se loni přivezlo na 145 tisíc, což je meziroční propad o 37 procent. Každý chce prodávat S příchodem hospodářské krize se z českého trhu prakticky vytratili kupci ojetých vozů. „Z pěti zákazníků, kteří k nám přijdou, chtějí čtyři auto prodat a jen jeden koupit,“ řekl Posker. To potvrzují i ostatní prodejci ojetin.

„Zaznamenali jsme výrazný pokles kupujících, Lidé v této době vůbec neutrácí, nemají peníze a nechtějí si je půjčovat, každý myslí na zadní kolečka,“ vysvětlil Koždoň. Převis nabídky nad poptávkou ve spojení s výraznými slevovými akcemi prodejců nových vozidel se promítl i do obrovských propadů v cenách ojetých vozů. „Zaznamenali jsme zhruba pokles o 10 až 15 procent v cenách ojetin napříč trhem,“ řekl Řehák. Některé modely vozů však zaznamenaly až padesátiprocentní pád cen.

Zřejmě největší pokles cen postihl během minulého roku vozy v cenové hladině kolem 200 tisíc korun, Ty se totiž zejména kvůli konkurenci levných nových vozů přestaly téměř prodávat. Auta, která se před rokem prodávala za 150 tisíc, se dají dnes sehnat i za 50 tisíc.

Autor: