Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Prodeje zájezdů klesají, Češi čekají na slevy

Česko

PRAHA Cestovní kanceláře prodávají méně zájezdů než loni. Podle údajů Asociace cestovních kanceláří České republiky koupili Češi zatím zhruba o patnáct procent zájezdů méně. Mluvčí asociace Jan Papež tvrdí, že tržby kvůli konkurenčnímu boji na trhu klesly ještě více. Lidé prý navíc do poslední chvíle čekají na slevy.

„Extrémní tlak na trh znamenal pokles reálných cen, a tedy tržeb u většiny cestovních kanceláří. Některé kanceláře nabízejí již nyní last momenty na srpen a to je v důsledku kontraproduktivní,“ vysvětlil Papež. Jako příklad takové kanceláře uvedl CK Fischer. Mluvčí Fischera Daniel Plovajko potvrdil, že nabídka „na poslední chvíli“ přišla letos mnohem dříve než loni. Zatímco v minulosti cestovní kanceláře začaly nabízet zájezdy se slevou zhruba tři týdny před odletem, nyní je to i deset týdnů.

Podle Plovajka za tím stojí hoteliéři ve většině letovisek, kteří slevami pro vybrané cestovní kanceláře reagují na poklesy prodejů. „Kvůli krizi je letos velká skupina klientů, kteří s výběrem dovolené čekali až na lastminutové nabídky,“ popsal Plovajko. Díky slevám prý Fischer nyní po přechodném poklesu prodává o patnáct procent zájezdů více než loni.

„Krize se u nás projevila stagnací u leteckých pobytových zájezdů,“ sdělil marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. Lidé prý poptávají především kratší osmidenní pobyty, zatímco dříve chtěli spíše jedenáct až dvanáct dnů. U Čedoku klesl prodej autokarových zájezdů především do Chorvatska, naopak větší zájem je o prodloužené víkendy v evropských metropolích. V popředí zájmu dovolenkářů se u leteckých zájezdů drží řecké ostrovy.

„V případě zájezdů s vlastní dopravou zaznamenáváme aktuálně třetinový nárůst zájmu o dovolenou v Itálii, naopak značný pokles zájmu o pobyty na Slovensku,“ sdělila Pavlína Pešová z Firo-tour.

Výrazný odklon Čechů od cestování na Slovensko potvrdil Petr Krč, majitel CK Atis, která se specializuje na pobyty na území bývalého Československa.

U Atisu naopak o pět procent vzrostl zájem o dovolenou v tuzemsku. Zájezdy na léto začínají cestovní kanceláře obvykle nabízet počátkem prosince.

Aby co nejdříve zaplnily nasmlouvané kapacity a snížily tím riziko ztrát, snaží se zájezdy rychle prodat se slevou. Slevy se postupem času snižují a v průběhu dubna začínají cestovní kanceláře prodávat zájezdy za plnou cenu. První klienti letí na letní dovolenou v polovině května.

***

„Krize se u nás projevila stagnací u leteckých pobytových zájezdů,“ sdělil marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha

Autor: