„Extrémní tlak na trh znamenal pokles reálných cen, a tedy tržeb u většiny cestovních kanceláří. Některé kanceláře nabízejí již nyní last momenty na srpen a to je v důsledku kontraproduktivní,“ vysvětlil Papež. Jako příklad takové kanceláře uvedl CK Fischer. Mluvčí Fischera Daniel Plovajko potvrdil, že nabídka „na poslední chvíli“ přišla letos mnohem dříve než loni. Zatímco v minulosti cestovní kanceláře začaly nabízet zájezdy se slevou zhruba tři týdny před odletem, nyní je to i deset týdnů.
Podle Plovajka za tím stojí hoteliéři ve většině letovisek, kteří slevami pro vybrané cestovní kanceláře reagují na poklesy prodejů. „Kvůli krizi je letos velká skupina klientů, kteří s výběrem dovolené čekali až na lastminutové nabídky,“ popsal Plovajko. Díky slevám prý Fischer nyní po přechodném poklesu prodává o patnáct procent zájezdů více než loni.
„Krize se u nás projevila stagnací u leteckých pobytových zájezdů,“ sdělil marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha. Lidé prý poptávají především kratší osmidenní pobyty, zatímco dříve chtěli spíše jedenáct až dvanáct dnů. U Čedoku klesl prodej autokarových zájezdů především do Chorvatska, naopak větší zájem je o prodloužené víkendy v evropských metropolích. V popředí zájmu dovolenkářů se u leteckých zájezdů drží řecké ostrovy.
„V případě zájezdů s vlastní dopravou zaznamenáváme aktuálně třetinový nárůst zájmu o dovolenou v Itálii, naopak značný pokles zájmu o pobyty na Slovensku,“ sdělila Pavlína Pešová z Firo-tour.
Výrazný odklon Čechů od cestování na Slovensko potvrdil Petr Krč, majitel CK Atis, která se specializuje na pobyty na území bývalého Československa.
U Atisu naopak o pět procent vzrostl zájem o dovolenou v tuzemsku. Zájezdy na léto začínají cestovní kanceláře obvykle nabízet počátkem prosince.
Aby co nejdříve zaplnily nasmlouvané kapacity a snížily tím riziko ztrát, snaží se zájezdy rychle prodat se slevou. Slevy se postupem času snižují a v průběhu dubna začínají cestovní kanceláře prodávat zájezdy za plnou cenu. První klienti letí na letní dovolenou v polovině května.
***
„Krize se u nás projevila stagnací u leteckých pobytových zájezdů,“ sdělil marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha