Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

„Profesionální pirát“ je na svobodě

Česko

Aleš Trpišovský, který brzdil před vozy na D1, je v očích psychologů horším agresorem než muž odsouzený za vytlačení auta

PRAHA Jeden – systematický profesionální agresor, který nectí vůbec žádná pravidla. Druhý – člověk poměrně spořádaný, který však v afektu způsobil neomluvitelný přečin.

Tak hodnotí dopravní psychologové oba poslední dálniční piráty. Tedy Aleše Trpišovského, který se v prosinci na dálnici bavil tím, že předjížděl vozy v rychlém pruhu a přímo před nimi prudce brzdil.

A v listopadu na pět let odsouzeného Luboše Lacinu, jenž loni v březnu vytlačil z dálnice D1 jiný vůz.

V čem se tito agresoři liší a jak zapadají do typologie českých pirátů silnic? Podle dopravní psycholožky Lenky Brichové je daleko typičtějším agresivním řidičem první jmenovaný, tedy Trpišovský.

„Nejhorší je, že jednal naprosto systematicky. Podle mě jde o nevyrovnaného a nepřizpůsobivého jedince. Je to typ člověka, který se může agrese na silnice dopouštět prakticky neustále. Podnět k agresivnímu chování si totiž najde velmi snadno. Stačí úplná drobnost, a jste v jeho hledáčku,“ říká Brichová.

Soudí přitom z dosud známých informací o zmíněném pirátovi. Trpišovský, předseda představenstva developerské firmy HRBS, totiž není na silnicích žádným svatouškem. Podle zjištění TV Prima se prakticky stejným přečinem provinil už před 13 lety.

„Situace byla úplně stejná. Také mě předjel zprava, pak se zařadil vedle mě a začal prudce brzdit,“ uvedl muž, který v případu svědčil u soudu. Trpišovský odsouzen nebyl. Zachránila ho amnestie tehdejšího prezidenta Václava Havla. Z platu řidiče u společnosti Metrostav musel postiženému zaplatit pouze škodu na vozidle.

A ještě jeden detail. Lidé, kteří Trpišovského vůz poznali z fotek na internetu, dodávají, že agresivní styl jízdy je tomuto člověku vlastní. Dokládá to i stylem parkování v obchodních centrech, kde prý stává pravidelně na místech pro invalidy. „I toto jasně zapadá do jeho profilu. Majitel firmy, který je zvyklý, že ho lidé poslouchají a nijak neúkolují, často trpí naprostou neochotou jakkoli se podřizovat jakýmkoli pravidlům,“ říká dále psycholožka. Lacina naopak podle ní tyto rysy nevykazuje. „Tento provinilec není typický dálniční pirát. Z informací, které jsou o jeho činu známé, je zřejmé, že jednal v naprostém afektu, neměl úmysl ubližovat. Předtím byl dlouhá léta bezproblémovým řidičem,“ soudí Brichová. Nicméně vytlačení z dálnice je podle ní natolik vážný přečin, že sazba, kterou Lacinovi soud uložil, je na místě. Proti Trpišovskému si musí policie obstarat více důkazů Zatímco Lacina si už verdikt vyslechl, Trpišovský na něj teprve čeká. Jeho případ je zatím zcela otevřený. Středočeská kriminální policie totiž neuspěla ani s jedním ze svých návrhů. Nepovedlo se jí přesvědčit státní zastupitelství, aby byl Trpišovský vzat do vazby.

Policie se bála, že by mohl na svobodě ovlivňovat svědky, což se prokázalo hned na prvopočátku vyšetřování. Zatímco ihned po činu proti Trpišovskému svědčila i spolujezdkyně, po čase už výpověď výrazně změnila. Tento fakt byl však pro krajské státní zastupitelství málo. Vazbu odmítlo a krátce poté i celý policejní návrh na obžalobu. Kriminalisté prý jednali unáhleně a materiál, který předložili, byl značně nedopracovaný.

„Trestní stíhání bylo zahájeno předčasně na základě neúplně zjištěného skutkového stavu ... Zahájení trestního stíhání trpí podstatnými vadami, pro které bylo toto rozhodnutí státním zástupcem posouzeno jako rozhodnutí nezákonné,“ píše v tiskové zprávě krajský státní zástupce Martin Staněk. Trpišovský je tedy na svobodě a v tuto chvíli na něj policie nic nemá. Podle státního zastupitele musí policisté předložit více důkazů, aby bylo možné zmíněného podnikatele obžalovat.

Autor: