Čtvrtek 16. května 2024, svátek má Přemysl
130 let

Lidovky.cz

Projede snad úplně všude

Česko

Jeep Wrangler je specialistou na terén. Právě mimo město zažijete za jeho volantem nejvíce potěšení

Když bychom hledali skutečnou ikonu terénních automobilů, museli bychom za ni označit Jeep Wrangler, následovníka slavného vojenského Jeepu Willys, který se osvědčil při mnoha válečných operacích. Nehledě na to, že tento vůz dal v českých zemích terénním autům všeho druhu hojně používanou přezdívku džíp.

Letos na jaře vstoupilo na evropské trhy zcela nové provedení tohoto modelu. Opět se ukázalo, jak je těžké vyvinout nástupce automobilu, který může hrdě nést přízvisko legenda. Při vývoji nové generace tohoto vozu musel Jeep jistě dlouho řešit konflikt zvyšujících se nároků na bezpečnost, komfort a výkonnost, ovšem zároveň se nevzdat typických vlastností tohoto vozu -jednoduchosti, robustnosti, spolehlivosti a samozřejmě vynikající schopnosti pohybu v terénu.

Výsledek vývoje je vidět na fotografiích. Nový Wrangler je sice uhlazenější než jeho předchozí generace, zároveň si ale zachoval všechny typické prvky svého designu. Má tedy kulaté světlomety, tradiční masku chladiče a blatníky vyčnívající z těla karoserie. Spíše z nostalgie zůstaly zachovány také panty dveří umístěné vně karoserie.

Nová technika

Po technické stránce je Wrangler zcela nový, nicméně drží se osvědčené koncepce sestávající z tuhého nosného rámu a na něm připevněné karoserie. Konstrukce tohoto celku je nyní o 100 procent tužší než dříve. Zachovány zůstaly také tuhé nápravy, které jsou pro jízdu v terénu stále nejvhodnějším řešením z hlediska křižitelnosti a robustnosti. Technický popis doplňme ještě informací, že testované provedení Sport bylo vybaveno přiřaditelným pohonem všech kol bez centrálního diferenciálu a redukovaným převodem. Na přání lze model Wrangler vybavit také závěry předního i zadního diferenciálu.

Pro nejnáročnější terénní podmínky má přitom Jeep připravenu ještě verzi označenou Rubicon s robustnějším pohonem všech kol, a zejména silnější redukcí s poměrem 4:1. Novinkou v nabídce této modelové řady je také možnost odpojení předního stabilizátoru, což přináší další zvýšení již zmiňované vynikající křižitelnosti náprav.

Při ježdění s Jeepem Wrangler máte pocit, že máte co do činění s velmi robustním a pevným autem. A to je velký rozdíl ve srovnání s moderními „off-roady“ určenými pro hýčkání jejich posádky na kvalitních silnicích. Tento Jeep vás sice dokáže bez problémů kamkoli dopravit, v kombinaci s turbodieselem o objemu 2,8 litru a samočinnou pětistupňovou převodovkou dokonce překvapivě snadno a bez stresu, nicméně je z něj cítit, že jeho pravým domovem jsou rozbité silnice a silničky. A to je jednoznačně dobrá zpráva.

Nezastaví ho kameny ani bahno

Jízda terénem je za volantem Wrangleru skutečným zážitkem. Po chvíli máte pocit, že čím je terén náročnější, tím lépe. Projíždíte rozbahněnou lesní cestou plnou kamení, každou chvíli vystupujete z auta, abyste si prohlédli další přejezd mezi zpevněnými kousky země, abyste po chvíli opět nastoupili a vydali se prozkoumaný úsek projet. S přiřazenou redukcí je trakce vynikající a auto se statečně hrne hlubokými kolejemi, které dávno před ním vytvořil nějaký traktor.

Wrangler je skvělým přítelem také při průjezdu opuštěnou pískovnou nebo při jízdě po kamenech. V těchto případech oceníte zejména možnost velmi citlivého dávkování výkonu motoru a velký rejd. S autem se velmi snadno manévruje, a to je v terénu velmi důležité. I v extrémních podmínkách se s Wranglerem můžete pohybovat takřka s milimetrovou přesností.

Doslova fascinující jsou potom nájezdové úhly. Představte si, že jedete polní cestou zapuštěnou po obou stranách metr pod okolním terénem. V Jeepu Wrangler stačí jednoduše zatočit volantem, a auto se bez protestu vyškrábe nahoru.

Jeep Wrangler není auto, které jde s dobou. Není to auto, které se za každou cenu snaží být univerzální a co možná nejpřizpůsobivější, jak tomu je u mnoha současných aut kategorie SUV nebo MPV. Je to dosti specifický vůz, který umí dokonale zvládat nástrahy terénu a tuto svoji schopnost dává nepokrytě najevo.

Wrangler je ideálním druhým autem pro skutečného terénního nadšence (tomu lze však doporučit spíše verzi Rubicon), stejně jako je například Lotus Elise dokonalým zdrojem potěšení pro fandu sportovních aut. Ne že by tento Jeep nedokázal jezdit po městě a vozit vás každý den do práce - to jistě ano, ovšem v každém okamžiku vás to za jeho volantem bude táhnout ven z města na rozbahněné cesty a příkrá stoupání.

***

Jeep Wrangler CRD

Koncepce: třídveřový off-road s nosným rámem, tuhými nápravami, pohonem 4x4 a vpředu uloženým motorem,

rozměry 4223x1873x1800 mm,

rozvor 2424 mm,

nájezdový úhel vpředu/vzadu 36,4/29,8 st.,

světlá výška 238 mm,

pohot. hmotnost 1835 kg

Motor

čtyřválcový turbodiesel, 2777 cm3

Převodovka 5A

Výkon 130 kW (177 k)

při 3800 min-1

Toč. moment 400 N.m při 2000-2600 min-1

Nejvyšší rychlost 180 km/h

Komb. spotřeba 9,7 l/100 km

Cena 799 000 Kč

Klady: příkladná průchodnost terénem, stylový vzhled, silný motor sladěný s převodovkou Zápory: malý zavazadlový prostor, vnitřní hlučnost, jízdní vlastnosti na silnici

2. VERZE: UNLIMITED

Současně s novou generací typu Wrangler představil Jeep také druhou, prodlouženou verzi, která má doplňkové označení Limited. Má delší rozvor a také druhý pár bočních dveří, který citelně zvyšuje jeho praktickou použitelnost. Prodloužená verze je o 100 tisíc korun dražší než výchozí testovaná verze. Prodloužením vozu došlo jen k minimálnímu zhoršení terénních schopností. Omezení se dotkla zejména úhlu přechodu. Jistě není bez zajímavosti, že právě nové prodloužené provedení, které nenavazuje na žádnou podobně pojatou verzi z minulosti, svými prodeji převyšuje krátký model.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!