S myšlenkou, jež chce tenhle smutný princip zvrátit, přichází projekt Manifesto. Ten nové, kvalitní a divácky úspěšné festivalové tituly sdružuje do jedné putovní dávky, která pak cestuje po kamenných kinech celé republiky, jež si tak z nabízených titulů mohou uspořádat vlastní minifestival. Dramaturgickou prioritou je pestrost, a tak se v kolekci mají objevovat filmy různých žánrů z různých zemí původu včetně snímků animovaných či dokumentárních.
Z osmice filmů letošního Manifesta bude běžnému divákovi asi nejpovědomější novinka Nikity Michalkova Unaveni sluncem 2: Exodus, která soutěžila na festivalu v Cannes a byla uvedena i v Karlových Varech. Režisér tu navazuje na svůj slavný oscarový film a resuscituje jeho hrdiny na pozadí druhé světové války.
Válku má v srdci i snímek Čtyři lvi, pojímá ji však diametrálně odlišně. Černá komedie o čtyřech tupých islámských teroristických útočnících z dnešního Londýna byla nominována na velkou cenu poroty v Sundance.
Kontroverzní reakce kvůli vysoké míře brutality vzbudil na Berlinale snímek Michaela Winterbottoma Vrah ve mně. Adaptace románu Killer Inside Me z roku 1952 vypráví o zástupci šerifa z texaského městečka, který za dobrosrdečnou fasádou skrývá vražedné choutky. V Berlíně s úspěchem běžel i animovaný Iluzionista; podle dávného scénáře klasika Jacquese Tatiho ho natočil Sylvain Chomet (Trio z Belleville). Za jeden z nejlepších slovenských filmů poslední doby bývá označovaná normalizační tragikomedie Muzika Juraje Nvoty. Dokumentaristiku zastupují Mimina, sledující první roky života dětí narozených v Kalifornii, Namibii, Tokiu a poušti Gobi. Kolekci uzavírá melodrama Kluci jsou zpět, životopisný film The Runaways o stejnojmenné dívčí kapele a japonský válečný Goemon.