Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Proměna nádraží v muzeum

Česko

Nová Hradčanská – Mezinárodní architekti navrhovali jak místo zkultivovat

Mladí evropští architekti představili své vize nové Hradčanské. Šance, že se jejich plány propojeného a chodcům přátelského dopravního terminálu, promění ve skutečnost, ale nejsou velké.

JANA NOVÁKOVÁ PRAHA Tramvajové i vlakové koleje, stanice autobusů mířících na Kladno, odpadky, křoví, tmavé podchody, donedávna i nevábné a oprýskané stánky trhovců. Tak vypadá okolí stanice Hradčanská a Dejvického nádraží. Ze šestadvaceti týmů mladých architektů si s proměnou trojúhelníku mezi ulicemi Milady Horákové, Svatovítskou a železniční tratí nejlépe poradilo duo Holanďana Tima Pinse a Němky Nory Müllerové žijících v Norsku. Ti vyhráli v mezinárodní soutěži architektů do čtyřiceti let Europan. Za svou vítěznou vizi si odnesli 12 tisíc euro. Druhé místo patří podle mezinárodní poroty českým architektům Pavlu Šťastnému a Michalu Huškovi.

„Území na hranici památkové rezervace, dvou městských částí, jeho komplexnost i problematická infrastruktura pro nás byly výzvou. Navíc jsem v Praze nikdy nebyl, takže to byla i příležitost poznat tuto část Evropy,“ vysvětlil Prins důvod, proč si ze třiasedmdesáti různých evropských lokalit v soutěži vybral právě tu dejvickou. Podle prezidenta české sekce Europanu Jana Kasla porota ocenila, že autoři dodrželi hlavní téma letošního ročníku soutěže, kterým bylo Udržitelné město a nové veřejné prostory, s podtitulem Spojování. „Šlo nám o to vystavět most, na různých úrovních, pod zemí i nad zemí, propojit všechny prvky městské dopravy a zároveň nechat prostor pro pěší, pro lidi,“ popsal Tim Prins. Jeho a Müllerové návrh proto Dejvické nádraží proměňuje v muzeum místní historie a koněspřežné železnice, prostor před ním nechává malému náměstíčku a také tržišti, aby tak vzniklo přirozené centrum pro místní obyvatele. Zhruba čtyřicet procent z budov vítězného návrhu tvoří prostory k bydlení.

Jestli se ale mladí architekti dočkají skutečné realizace svého návrhu je více než nejisté. Území rozhodně není připraveno pro investory ani developery. Většina pozemků je ve vlastnictví Českých drah a proces jejich prodeje nebo transformace je pomalý. Zájem o jejich koupi měla i městská část Praha 6, ta si ale nemůže dovolit zaplatit tržní cenu. Není ani jisté, zda by nový dopravní terminál a centrum Prahy 6 bylo placeno z veřejných nebo soukromých zdrojů. „Návrhy vzešlé z Europanu slouží spíše jako inspirace, jako měřítko možností, jako podklady, které mají vyvolat další diskuse o využití území při tvorbě územního plánu, který má být hotový někdy v horizontu dvou až tří let,“ vysvětlil Jan Kasl.

„Bohemian pattern“. Účastníci architektonické soutěže Europan měli vyřešit přestavbu území Dejvického nádraží a dopravního uzlu Praha 6 – Hradčanská na budoucí centrum Prahy 6. Mezinárodní porota vybrala jako vítěze holandsko-německou dvojici architektů sídlící v norském Oslo, Tima Prinse a Noru Müllerovou, s návrhem „Bohemian pattern“ (Český vzor).

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...