Úterý 7. května 2024, svátek má Stanislav
130 let

Lidovky.cz

Prostor v hlavní roli

Česko

Chrysler Grand Voyager patří k největším MPV na trhu. V testu LN jsme navíc objevili i další vlastnosti, kterými dokáže potěšit.

Surčitou nadsázkou můžeme říct, že Chrysler Grand Voyager je králem vozů MPV. Nejenže tento segment před čtvrt stoletím založil, ale jeho nejnovější provedení patří v této třídě k největším. Abychom byli přesní, co do velikosti vnitřního prostoru se mu může rovnat jedině Volkswagen Caravelle či Multivan a potom ještě Mercedes Vito. Všechna ostatní MPV včetně modelů Renaultu Espace, Fiatu Ulysse, Fordu Galaxy nebo Volkswagenu Sharan jsou s délkami kolem 4,9 metru citelně kratší. Grand Voyager totiž měří úctyhodných 5,15 m a do šířky má skoro dva metry.

Nečekané možnosti uvnitř Velké vnější rozměry vytvářejí i obrovský interiér. Standardně je v něm sedm sedadel uspořádaných podle schématu 2+2+3. Interiér voyageru dokáže zaujmout svojí variabilitou. Sedadla ve druhé a třetí řadě je možné podle libosti sklápět do podlahy. Hlavně pro druhou řadu sedadel je tato možnost v daném segmentu výjimečná. Po schování všech zadních sedadel vznikne za řidičem a jeho spolujezdcem prostor o objemu skoro tři metry krychlové s délkou atakující třímetrovou hranici. Ve voyageru proto není problém třeba přespat nebo převézt velkou šatní skříň.

Prostory v podlaze, do kterých se skládají sedadla, mají dohromady 118 litrů. V případě, že jsou v aktivní poloze, je možné tato místa použít jako doplňkový a krytý úložný prostor. Velmi praktickou výbavou Grand Voyageru byly také elektricky ovládané boční posuvné dveře, které doplňoval elektrický pohon zadní výklopné stěny. Tato výbava je standardem nejluxusnějšího provedení Limited, pro základní testované provedení je ještě s dalšími prvky výbavy k dispozici za přiměřený příplatek třicet tisíc korun. Grand Voyager se dodává také ve verzi N1 umožňující odečíst DPH. V tomto případě ale ztratí hodně ze své přitažlivosti – omezí se totiž variabilita a vůz je v této specifikaci pouze čtyřmístný. Při používání voyageru je potřeba mít na paměti, že jeho užitečná hmotnost činí jen 470 kg.

Pouze s automatem Přístrojová deska je přehledná a budí pocit důvěry. Použité materiály by mohly být o něco jemněji zpracované. Všechny verze voyageru jsou vybavené samočinnými převodovkami. Jejich volič je umístěn vpravo vedle volantu přímo v přístrojové desce. Díky tomu se uvolnil prostor mezi sedadly, kde je praktický a objemný multifunkční box.

Za volantem voyageru se člověk cítí velmi příjemně. Pozice sedadel je totiž nezvykle vysoká a automobil i díky tlustým dveřím a sloupkům střechy působí velmi robustně a bytelně. Snad jediným prohřeškem proti ergonomii je volant nastavitelný pouze výškově a nemožnost jeho podélného posunu.

Chrysler nabízí model Grand Voyager s dvojicí motorů, které prodává za stejné peníze. Jednoznačně prodávanější je testovaný turbodiesel, zážehový šestiválec 3,8 litru zvolí ten, kdo požaduje především nízkou hlučnost. Právě ta je totiž největší slabinou použitého turbodieselu. Motor se akusticky ukryje za aerodynamický hluk až při vyrovnané jízdě vyššími rychlostmi. Jinak o jeho bručení stále víte.

Použitý turbodiesel je dobře sladěný se šestistupňovou samočinnou převodovkou. Jednotlivé rychlostní stupně volí optimálně jak při jízdě po městě, tak na otevřených silnicích. Vzhledem ke své velikosti Grand Voyager potěšil také spotřebou paliva. Během celého testu její hodnota nepřekročila desetilitrovou hranici.

Cestování na dlouhé vzdálenosti Grand Voyager se velmi příjemně ovládá. Z jeho reakcí máte pocit, že řídíte opravdu „kus auta“. Jeho zaměření si vysloveně říká o poklidnou jízdu, při níž auto potěší značným komfortem. Možná to trochu překvapí, ale samotné odpružení má spíše tvrdší charakteristiku. Tedy myšleno v relaci k americkým zvyklostem. Jízdní vlastnosti jsou proto velmi jisté. Potřebný komfort je z velké části zajišťován pneumatikami o rozměru 225/65 s průměrem 16 palců. Jejich vysoké bočnice dokážou pohltit velké množství krátkých nerovností silnice.

Za volantem Grand Voyageru jsme strávili mnoho kilometrů ve městě i na silnicích všech kategorií. Nejvíce ale tento vůz potěšil na dálnicích. Ještě lepší přitom bylo, když se našel někdo, kdo ho řídil. Když se totiž posadíte dozadu, dáte si nohu přes nohu, úplně ztratíte dojem, že cestujete v automobilu. Cestování například po dálnici totiž dokáže vytvořit pocit podobný jízdě ve vlaku nebo v autobusu.

Chrysler s modelem Grand Voyager připravil také z cenového pohledu zajímavou nabídku. Se silným turbodieselem a samočinnou převodovkou je tento prostorný vůz nabízen za ceny, kde většina ostatních prodává o čtvrt metru kratší auta s nanejvýš dvoulitrovými motory. Možná právě i nízká cena vám pomůže zapomenout na to, že pokaždé, když přijedete pro naftu, budete muset víčko nádrže otevírat archaickým samostatným klíčkem.

***

Chrysler Grand Voyager 2,8 CRD Koncepce: velkoprostorový vůz (MPV) s motorem vpředu a předním pohonem, rozměry 5143x1954x1750 mm, rozvor 3078 mm, provozní hmot. 2175 kg, zav. prostor 638-3296 l Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec, 2777 cm3 Výkon 120 kW (163 k) při 3800 min-1 Toč. moment 360 N.m mezi 1600-3000 min-1 Převodovka 6A Zrychlení 0-100 km/h 12,8 s Nejvyšší rychlost 185 km/h Komb. spotřeba 9,3 l/100 km Cena 874 750 Kč Klady: vnitřní prostor a variabilita, komfort, příznivá cena a spotřeba Zápory: hlučný motor, menší užit. hmotnost, samostatný klíček pro odemykání nádrže

KONKURENCE KIA Carnival se může s voyagerem srovnávat díky svému motoru s objemem 2,9 litru a samočinné převodovce. Jinak se jedná o kratší vůz s menším vnitřním prostorem. Voyager s podobnou cenou je variabilnější a jezdí komfortněji. Renault Grand Espace je kratší a vyznačuje se většími možnostmi volby motoru a převodovky. I přes vysoká akční cenová zvýhodnění je dražší než voyager. Volkswagen Multivan se dodává v kratší nebo prodloužené verzi. V otázkách prostoru jsou na tom oba vozy podobně, voyager je přizpůsobivější. U dražšího multivanu má zákazník více možností individualizace.

Autor: