Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Protiútok zahájili piloti. Chtěli dál brát 200 tisíc

Česko

Vedení ČSA nabídlo funkce, když budou piloti souhlasit se snížením platů

PRAHA Za třicet procent svého platu se nás zbavíte.

Takovou zprávu poslalo včera nečekaně vedení Českých aerolinií pilotům a odborářům, kteří se odmítali smířit s plánem na restrukturalizaci krizí zmítané společnosti. ČSA včera oficiálně potvrdily, že v prvním pololetí hospodařily se ztrátou 1,826 miliardy korun. Prezident společnosti Radomír Lašák zároveň představil plán, který počítá s propuštěním až 860 zaměstnanců, z toho sta pilotů. Vlivná odborová organizace pilotů CZALPA ale plán odmítala. „Tento plán ani management krizovou situaci nevyřeší,“ tvrdil předseda CZALPA Filip Gaspar. „Jediné, co by Lašákův management měl udělat, je odstoupit. Okamžitě bychom pak byli připraveni jednat o dalším řešení.“

A přesně to Lašák nabídl. Večer v přítomnosti ministra financí Eduarda Janoty a ministra dopravy Gustáva Slamečky oznámil, že jeho tým odstoupí, pakliže CZALPA a dalších osm odborových organizací přistoupí na výrazné snížení platů. Podmínkou, po jejímž splnění přislíbil Lašák rezignaci, je, že piloti přistoupí na 30procentní snížení vlastních platů. Ostatní zaměstnanci by brali méně o 15 procent. „Minutu poté, co tento návrh bude podepsán všemi zástupci odborových organizací, my jako manažerský tým se zvedáme a odcházíme,“ prohlásil Lašák. Janota zdůraznil, že tento postup inicioval sám Lašák, a on jako ministr financí na něj přistoupil.

Platy pilotů, kterých ČSA v současnosti zaměstnává kolem 530, tvoří v nákladových položkách aerolinek významnou část. Zatímco průměrný plat v ČSA i po zahrnutí platů pilotů činil na počátku letošního roku zhruba 60 tisíc korun, průměrné platy pilotů ve stejné době dosahovaly 209 tisíc korun. V květnu se piloti dohodli s vedením ČSA na pětiprocentním snížení platů. Kdyby odboráři kývli na Lašákovy podmínky, průměrný plat pilotů by byl zhruba 150 tisíc korun a průměrný plat ostatních zaměstnanců by se pohyboval kolem 50 tisíc.

Gaspar ale včera odmítl sdělit, jestli odboráři takové podmínky přijmou.

Pokračování na straně 13

Dokončení ze strany 1

Kdyby odboráři s výrazným snížením platu nesouhlasili, zůstal by v platnosti původní restrukturalizační plán.

„Pokud se přijme tento návrh, bude se muset zrevidovat plán propouštění. Musíme počkat, jak se k tomu odbory postaví. Pak budeme analyzovat, jestli bude nutné propustit tolik lidí,“ upřesnil ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Přes nedávné mediální spekulace o politických tlacích na odvolání Lašáka ministr Janota zopakoval, že o Lašákově odvolání nevyjednával. V případě Lašákova odstoupení zatím nemá ani kandidáta na jeho post. Janota uvedl, že Lašák by v případě souhlasu odborářů se snížením platů odstoupil okamžitě, i kdyby se tak mělo stát před dokončením privatizačního procesu. Ten má skončit 30. září poté, co jediný zůstávající kandidát, konsorcium Unimex Group -Travel Service předloží vládě závaznou cenovou nabídku.

Lašák zdůraznil, že za jeho nabídkou odstoupit bylo stupňující se napětí mezi vedením a odbory. „Ochota odborů komunikovat byla vždy deklarována verbálně či na papíře, avšak nebyla faktická,“ řekl Lašák.

Zdůraznil, že piloti ČSA i v případě přistoupení na výrazné snížení platů zůstanou nejlépe placenými piloty v regionu.

***

Čeští piloti berou americké platy Pilot Delta Airlines s pětiletou praxí dostává v přepočtu přes 117 tisíc korun měsíčně. Kapitán u United Airlines s více než desetiletou praxí, který pilotuje obří Boeingy 747, pak v přepočtu 236 tisíc korun. Průměrně pak kapitáni menších letadel dostávají v přepočtu totéž co piloti ČSA - 209 tisíc korun.

Pramen: FltOps.com

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!