„Průměrný věk osobních automobilů v Česku je bezmála 14 let. Od roku 2003 se ale stáří těchto vozidel stále zvyšuje,“ řekl Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů (SDA).
Podobná situace panuje ale i v dalších nových členských zemích Evropské unie. „Zatímco průměrný věk osobních aut v původních zemích EU se pohybuje okolo sedmi až osmi let, ve většině nových členských státech se jedná o dvojnásobek. V některých těchto zemích jsou dokonce až tři čvrtiny aut stále bez katalyzátoru,“ dodává Tunkl.
Příčinou stárnutí vozového parku v nových zemích EU není podle odborníků jen nedostatečná obnova vozidel, ale také masivní dovoz ojetin po vstupu země do unie. Stejná situace byla i v Česku.
Některé země byly dokonce nuceny zrušit existující omezení na dovozy ojetin kvůli zajištění volného pohybu zboží v rámci EU. „Příkladem je Polsko, kde dovoz ojetých automobilů vzrostl ze 36 tisíc v roce 2003 na téměř milion vozidel v loňském roce,“ říká Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.
V České republice podle údajů SDA se vloni dovezlo celkem téměř 213 tisíc ojetých osobních vozidel. Nových aut se v Česku prodalo téměř 133 tisíc.
Za první tři měsíce letošního roku bylo prodáno již 33 026 nových osobních vozů, o téměř deset procent více než v prvním čvrtletí roku 2007. Nárůst je ale i u ojetých vozidel. Letos bylo do země dovezeno již 53 462 ojetin, vloni za první kvartál podle údajů SDA to bylo 50374 (nárůst o šest procent).
Nejprodávanějším novým osobním vozem byla Škoda (10495 aut). Na druhém místě skončil Ford, který na trh dodal 2120 vozů, následuje Volkswagen s 2011 prodanými automobily, pak Renault (1943 aut) a Hyundai (1821 aut). Vozy s benzínovým motorem tvořily 71 procent všech prodejů.