Podle HSBC by ale strategickými partnery pro české exportéry měly být spíše země s rychle rostoucí ekonomikou. „Závislost na Unii je stále velká, ale právě Čína a další asijské země jsou tím trendem, kam by měly firmy směřovat s produkty s vyšší přidanou hodnotou,“ komentovala výsledky vedoucí partnerka Ernst & Young v ČR Magdalena Souček.
České firmy, které už působí na zahraničních trzích, považují za svou nejsilnější stránku v konkurenčním boji tradici a cenu. Naopak pouze necelých 11 procent firem spatřuje zásadní faktor své konkurenceschopnosti v inovacích a nových technologiích. „Z dlouhodobého hlediska není udržitelné, aby tradice a cena zůstaly konkurenční výhodou. Je nutné klást důraz na inovace, a naprosto klíčová je tedy i věda a výzkum,“ řekl ředitel zahraničního odboru Hospodářské komory ČR David Füllsack.
Například v Číně je průměrná roční mzda třikrát nižší než v tuzemsku. „Český exportér zde sotva může konkurovat svou cenou,“ dodal ředitel exportních finančních služeb HSBC Tomáš Nymburský. Z výsledků průzkumu také vyplývá, že 93 procent malých a středních firem riskuje, že nedostane zaplaceno za své zboží. Používají pouze hladké platby, u kterých je zvýšené riziko nezaplacení za dodané zboží. „Asi je to dáno malou osvětou. Přitom je tu celá řada nástrojů, jak snížit riziko,“ dodává Füllsack.
Největší bariérou, která firmám brání v úspěšnějším vývozu do zahraničí, je podle téměř pětiny dotázaných těžký přístup k financování. Další pětina firem pak tvrdí, že hlavní překážku pro ně představuje riziko nezaplacení za doručené zboží. Zhruba desetině podniků pak chybí obchodní a prodejní schopnosti či know-how zahraničních trhů.
V meziročním srovnání se dvě třetiny českých exportérů musí potýkat s poklesem či stagnací vývozu, která byla dána i celkovým poklesem ekonomiky EU, na niž se malé a střední podniky zaměřují.
Graf
tradice a cena
Co je vaše největší výhoda při exportu?
(V %, zdroj: HSBC Grant)
Nižší cena než konkurence 21,9
Větší flexibilita 18,0
Inovativní výrobek, technologicky lepší než od konkurence 10,9
lepší dodací podmínky 7,3
lepší marketingová a obchodní podpora 4,7
Jiné 15,1
Tradice 22,1