Čerpací stanice bude plnit vozidla plynným vodíkem o tlaku 300 bar. Například naplnění zásobníků autobusu trvá zhruba deset minut. Projekt počítá s roční spotřebou 72 000 metrů krychlových (zhruba šest tun) vodíku.
„Je to jediná vodíková stanice nejen v Česku, ale vůbec v celé střední a východní Evropě,“ uvedl Jirsa. Stanice podobného typu je například v Amsterdamu, Barceloně a Portu.
Stanici bude zatím využívat první vodíkový autobus v Česku. Prototyp nazvaný TriHyBus vyrobila plzeňská Škoda Electric. Tento trihybridní autobus může energii čerpat ze tří zdrojů, přičemž si vždy vybere ten nejúspornější. Základním zdrojem energie je elektřina z palivových článků, které jsou doplněny o baterii a výkonný kondenzátor, takzvaný ultrakapacitor.
Zásobníky na střeše vozidla se plní 20 kilogramy vodíku a na jednu nádrž TriHyBus ujede 300 kilometrů. Autobus bude jezdit v rámci městské dopravy v Neratovicích, kterou provozuje společnost Nerabus, jež je součástí skupiny Veolia Transport. „V Česku je to samozřejmě jediný autobus na vodík, ale v Evropě už jich jezdí asi 75. Předpokládáme, že stanice bude do budoucna mnohem využívanější, protože vodík je stoprocentně obnovitelný zdroj. Čerpací stanice je koncipována tak, že u ní mohou tankovat i osobní auta,“ dodal Jirsa. Kilogram vodíku stojí zhruba pět eur.
Společnost Veolia Transport není majitelem autobusu, má ho pouze na dva roky v nájmu od jaderného ústavu. „Vodíkový provoz je teprve v začátku. Budeme se starat o sběr dat,“ řekla jednatelka Veolie Eva Kočová. Jízdné zůstane nezměněno. Podle ní může autobus na vodík na začátku vzbuzovat v lidech určitou nedůvěru, k obavám však prý není důvod. „Co se bezpečnosti týká, tak vozidlo splňuje velice přísné homologace. Není tam žádná výjimka z bezpečnosti oproti normálním dieselovým autobusům.“
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava