Neděle 12. května 2024, svátek má Pankrác
130 let

Lidovky.cz

Pryč s polétavým prachem

Česko

V Ostravě váhají, zda vymění naftové autobusy za ty na stlačený zemní plyn

OSTRAVA Město nechvalně proslulé těžebními věžemi a vysokou koncentrací polétavého prachu v ovzduší se může proměnit v Mekku ekologicky poháněných automobilů nejen v Česku, ale i v Evropě.

Se sebevědomým plánem pro Ostravu přišli vítkovičtí experti, kteří prosazují do aut pohon stlačeným zemním plynem (CNG). Důvody jsou prý zřejmé: stlačený zemní plyn je v porovnání s naftou či benzinem levný a ekologický. Proti vozům poháněným zkapalněným propanbutanem (LPG) je navíc bezpečnější. Generální sekretář Českého plynárenského svazu Miloš Kebrdle je přesvědčen, že právě severu Moravy by takové řešení prospělo. „Při spalování plynu nevzniká žádný prach. To je údaj zvlášť důležitý pro Ostravsko, které na mapě republiky v množství polétavého prachu vede,“ myslí si Kebrdle.

Rozvoj brzdí nedostatek „plynových benzinek“ „Byznysem s CNG se zabýváme osm let. Stane se palivem budoucnosti,“ předpovídá zářnou budoucnost pohonu Tomáš Klimek ze společnosti Vítkovice Cylinders. Podle něj je třeba myslet zejména na komfort uživatelů, kteří svoje vozidlo technologií na spalovaní CNG vybaví. Například v Ostravě je zatím v provozu jediná stanice, další má vyrůst ještě letos právě ve Vítkovicích. Ostatní kraje nezůstanou v závěsu - ze současných dvou desítek veřejných stanic se má jejich počet do roku 2011 rozšířit na sedmdesát a počátkem roku 2020 už by jich na mapě republiky mělo být na čtyři stovky.

V Česku je CNG stále spíše známější jako pohon pro autobusy městské hromadné dopravy. V regionu je v tomto ohledu průkopníkem Havířov, kde plyn pohání třináct autobusů. Ostrava se nechala inspirovat. „Už druhým rokem komunikujeme o takové možnosti s Vítkovicemi. Experti jednají a definitivní rozhodnutí je blízko,“ tvrdí náměstek ostravského primátora Vladimír Mynář.

Že může být CNG skutečně budoucností, uvěřila i vláda. Pořízení „plynového“ autobusu dotuje šesti sty tisíci korunami. Do roku 2012 navíc odstranila na CNG spotřební daň, po uplynutí této doby slibuje daň na minimální úrovni. V současné době vyjde metr krychlový plynu, což je náhražka jednoho litru benzinu, na zhruba šestnáct korun.

Vzorem pro Česko může být Německo, ale i Pákistán Lubomír Kolman z plynárenské společnosti RWE upozorňuje, že pokud jde o auta a CNG, je Česká republika prakticky na začátku. Na chuť tomuto palivu ale už přišly v minulých letech desetitisíce motoristů v Itálii nebo Německu, rychle se CNG šíří i v Rakousku. Dále ve světě jezdí na stlačený zemní plyn především Pákistánci nebo Argentinci. „Ostrava se v Česku stane hlavním teritoriem aut poháněných plynem,“ míní Klimek.

Ve Vítkovicích se vyrábějí i vysokotlaké nádoby sloužící v autech s CNG jako nádrže. Společnost má ve svém areálu dvě čerpací stanice a plynem pohání užitková vozidla i osobní automobily. Investice putují i do výzkumu. Ještě letos ve Vítkovicích vybudují výzkumné a vývojové centrum zaměřené právě na využití CNG v automobilech.

Problémem zatím zůstává vyšší pořizovací cena aut na plyn. Nové modely jsou většinou uzpůsobeny jízdě na CNG i na benzin. „Je to všechno otázka poptávky. Až rozšíříme síť čerpacích stanic, vzroste i zájem motoristů a ceny aut půjdou dolů,“ odhaduje Klimek.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!