Tohle jméno nemělo také nic společného s kempováním, šlo o složeninu anglických slov „car“ a „van“ – tedy auta s dodávkou. První Opelovo kombi se ostatně dodávce dost podobalo.
Na rozdíl od nové kombi verze Astry, která dostala stejně jako větší model Insignia přídomek Sports Tourer. Ten má upozornit na její dynamické tvary, dnes tak módní. Přesto nový model láká také objemným kufrem. Tohle auto je totiž velké, dokonce jde o nejdelší kombi nižší střední třídy. Oproti předchůdci se praktičtější varianta nové Astry prodloužila o více než osmnáct centimetrů, a přerostla tak první dvě generace Vectry Caravan, auta spadajícího do střední třídy.
Další zajímavostí je samotný vznik tohoto vozu. Byl totiž navržen virtuálně a jeho uvedení do výroby neprovázely žádné prototypy. Jinými slovy přešel z počítače rovnou na výrobní linku. Přesto v reálu vypadá lépe než na fotografiích.
Což lze hodnotit jako úspěch.
Zavazadla: 1550 litrů
Pro Opel je tahle verze důležitá, vždyť každá čtvrtá prodaná Astra dnes již minulé generace byla z řady kombi. Nástupce má slušný kufr o základním objemu rovných pěti set litrů, po odklopení sedáků zadních sedaček a sklopení jejich opěradel se kapacita zavazadlového prostoru zvětší na maximálních 1550 litrů. Tou dokonce o dvacet litrů překonává větší kombi Insignia Sports Tourer.
Zadní opěradla Astry ST lze také „shodit“ jednoduchým zatažením za příslušné páčky v kufru. Pak sice neudělají rovnou plochu navazující na dno kufru, jen trochu šikmou, ale k rychlému převozu delších věcí to stačí.
Samotná kabina už je stejná jako v „krátké“ Astře. Tedy lehce nadprůměrně prostorná a na pohled líbivá, ovšem se středovou konzolou plnou malých nepřehledných tlačítek, ve kterých se je třeba zorientovat.
Spotřeba podle stylu
I za volantem se nové kombi chová jako „krátká“ Astra. Má stejný podvozek s předním zavěšením MacPherson a vzadu klasickou vlečenou nápravou, avšak ustavenou Wattovým přímovodem omezujícím náklony v zatáčkách. A funguje to překvapivě dobře.
Zkoušené auto mělo navíc adaptivní tlumiče za příplatek dvacet tisíc korun nabízející výběr ze tří režimů: normálního, komfortního nebo sportovního. S nimi se auto uspokojivě přizpůsobí většině druhů silnic. Kombi má také lepší rozložení hmotnosti než hatchback a při rychlé jízdě překvapí svými schopnostmi. Svezení naopak kazí stále uměle působící řízení s elektromechanickým posilovačem, takže z volantu o situaci předních kol takřka nic nezjistíte.
V kombi se také objevila lákavě vypadající přeplňovaná benzinová čtrnáctistovka spojená se šestistupňovou převodovkou a výkonem 140 koní.
Realita už tolik radostná není. Motor je třeba vytáčet, jinak se nezdá tak silný, jak čísla slibují. Částečně i kvůli zpomaleným reakcím na plynový pedál, což je daň za nízké emise. Stejně jako u všech nových malých silných benzinových motorů je spotřeba i tohoto vozu velmi citlivá na styl jízdy. Na uváděná čísla zapomeňte, ve skutečnosti se spotřeba pohybuje mezi sedmi a deseti litry na 100 kilometrů. Podle tíhy řidičovy pravé nohy.
Ale nevadí, Opel pro své nové kombi Astra nabízí výběr ze sedmi motorů.
Včetně klasických atmosférických benzinů a opravdu úsporných turbodieselů.
Astra Sports Tourer má své chyby, ale celkově jde o jedno z nejlepších aut své třídy. Hlavně pokud jde o design. ?
***
Srovnání s konkurencí
Opel Astra ST1,4 Turbo VW Golf Variant 1,4 TSI Škoda Octavia Combi 1,4 TSI
Rozměry 4698x1814x1535 mm 4534x1781x1504 mm 4569x1769x1468 mm
Zavazadlový prostor 500 l/1550 l 505/1495 l 605/1655 l
Hmotnost 1393 kg 1319 kg 1325 kg
Motor přeplň. záž. 4válec; 1,4 l přeplň. záž. 4válec; 1,4 l přeplň. záž. 4válec; 1,4 l
Výkon 103 kW (140 k) 90 kW (122 k) 90 kW (122 k)
Zrychlení 0–100 km/h 10,5 s 9,9 s 9,8 s
Nejvyšší rychlost 200 km/h 201 km/h 202 km/h
Komb. spotřeba 6,4 l / 100 km 6,3 l / 100 km 6,3 l / 100 km
Cena 486 000kč 505 100 kč 474 900 kč