Důvodem nedostatku je jednak podceněný zájem turistů o dovolenou v letošním roce a také vlivem celosvětové hospodářské krize zhoršené podmínky financování půjčoven. Ty v minulosti řešily sezonní nárůst poptávky tak, že vozy pořizovaly na leasing přímo u výrobců. Zhoršené výsledky turistického ruchu ale omezily množství peněz v sektoru a znesnadnily přístup půjčoven k úvěrům. Půjčovny také přestaly obměňovat své vozové parky, protože poptávka po ojetých vozech v autobazarech výrazně klesla. Zákazníkům autopůjčoven v jižní Evropě se tak stále častěji mohou do rukou dostat auta s mírným poškozením laku či karosérie.
Zájemci o vypůjčení auta mohou nyní paradoxně ušetřit tím, že si pronajmou auto větší. „Lidé předpokládají, že půjčení menšího auta je vyjde levněji, a proto poptávají zejména tyto vozy. Tím vzniká nedostatek zejména malých vozů,“ vysvětlil obchodní manažer britského serveru Travelsupermarket.com Bob Atkinson.