Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Reklama Diesel Store je neetická

Česko

PRAHA Rozhlasová reklama na pražský obchod Diesel Store, která za zvuků střelby a křiku lidí vyhlašovala cenovou válku vietnamským obchodníkům, je podle arbitrážní komise Rady pro reklamu neetická. Řekl to výkonný ředitel Rady pro reklamu (RPR) Ladislav Šťastný. Proti reklamě protestovali zástupci Vietnamců v ČR a občanská sdružení. Komise se zabývala i reklamou na aukční síň Aukro.cz, u níž zaujala opačné stanovisko - a označila ji za etickou.

„Arbitrážní komise Rady pro reklamu na svém řádném zasedání rozhodla většinovým počtem hlasů, že rozhlasová reklama Cenová válka porušuje platný etický Kodex reklamy, a to tím, že používá negativního vymezování vůči národnostně definované skupině obyvatel,“ uvedla komise.

V reklamě se mimo jiné říká, že Diesel Store vyhlašuje cenovou válku vietnamským obchodníkům, přičemž je hlas doprovázen zvukem střelby a lidským křikem. Podle jednoho z článků Kodexu reklamy RPR ale reklama nesmí obsahovat nic, co by „hrubým a nepochybným způsobem uráželo národnostní, rasové nebo náboženské cítění spotřebitelů“.

„Tuto reklamu lze jednoznačně označit za xenofobní. Zvolená forma reklamy nevyužívá přijatelné nadsázky a její vyznění ji posouvá daleko za hranice etiky ve smyslu norem Kodexu reklamy,“ míní komise.

Arbitrážní komise Rady pro reklamu podle Šťastného proto současně vyzve zadavatele a šiřitele této reklamy, aby šíření této reklamy neprodleně ukončil.

Komise se na svém zasedání zabývala také stížnostmi na internetovou reklamu propagující webovou aukční síň Aukro.cz. Reklama ukazuje animovanou formou pravěké lidí - muž přichází s palicí zezadu k ženě, pak se objeví řada hvězdiček znázorňujících úder a poté muž odchází a táhne ženu za sebou tak, že ji drží za vlasy. Reklamu doprovází slogan Ulovte si cokoli vás napadne na Aukro.cz. Podle několika stížností podporuje násilí a genderové stereotypy.

„Arbitrážní komise se v tomto případě ztotožnila s názorem zadavatele,“ řekl Šťastný. Pro reklamní bannery byly navíc vybrány takové webové stránky, u jejichž návštěvníků se dá očekávat, že reklamu pochopí.

Rada pro reklamu je profesní nestátní neziskovou organizací, která nemůže udělovat pokuty či jiné sankce. Rada vydává pouze rozhodnutí, která mají formu doporučení. Arbitrážní komise může rozhodnout, že dotyčná reklama je závadná například proto, že je klamavá, zavádějící nebo neetická, popřípadě že porušovala jiná pravidla pro reklamu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!