Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Česko

Zábranský navrhl nová pravidla pro reklamu v centru, vyhovují firmě agenta StB

Radní Zábranský s někdejším primátorem města Hřibem. foto: Radek Vebr, MAFRA

Radní Adam Zábranský se snaží o schválení materiálu, který vytyčí pravidla pro reklamní a plakátovací plochy na území pražské památkové rezervace. Jím navrhovaný scénář nicméně splňuje pouze jedna firma na trhu – MF reklama Praha, kterou vlastní bývalý spolupracovník StB i ruské KGB Boris Monoszon.
  21:49

Pokud se potvrdí, že by byla pravidla opravdu připravena na míru této firmě, kauza by mohla mít i právní dohru kvůli narušení hospodářské soutěže. Materiál má jít na Radu města a posléze do rukou zastupitelů.

Návrh je problematický i proto, že má povolovat reklamu na sloupech a panelech o ploše zhruba 6 m2, což odporuje platným pravidlům. Podle pražských stavebních předpisů lze totiž v centru města umisťovat pouze reklamy o velikosti do 4 m2.

Podle nových pravidel navrhovaných Zábranským má být v centru města umisťována reklama na dvou typech nosičů – sloupech a panelech, které však rozměrově a konstrukčně odpovídají pouze nosičům reklamní firmy MF reklama Praha. To potvrzují i nákresy povolených reklamních ploch v návrhu nových pravidel. Redakce iDNES.cz má materiály k dispozici.

Firma MF reklama Praha minimálně od roku 2018 hospodaří se ztrátou. V poslední výroční zprávě za rok 2022 zveřejněné ve sbírce listin uvádí ztrátu ve výši 109 tisíc korun.

Majitelem spolupracovník StB i KGB

Majitelem firmy MF reklama Praha, která jako jediná na trhu splňuje kritéria pro rozměry reklamních nosičů podle nově navrhovaných pravidel, je Boris Monoszon. Podle informací ČT24 získala Borise Monoszona v roce 1981 jako svoji spojku StB.

Vyjádření MF reklama Praha, s.r.o. a Borise Monoszona

doplněno 18. září

Tvrzení uvedené v článku, že „navrhovaný scénář nicméně splňuje pouze jedna firma na trhu – MF reklama Praha“ a že „podle nových pravidel navrhovaných Zábranským má být v centru města umisťována reklama na dvou typech nosičů – sloupech a panelech, které však rozměrově a konstrukčně odpovídají pouze nosičům reklamní firmy MF reklama Praha“, je nepravdivé. Navrhované reklamní plochy rozměrově a konstrukčně odpovídají plakátovacím plochám (pylonům) ve vlastnictví městské části Praha 2, které tato městská část nechala vyrobit na základě výběrového řízení na design plakátovacího pylonu konaného v roce 2017 v souladu se společným kladným stanoviskem Odboru památkové péče Magistrátu hl. m. Prahy (OPP MHMP) a Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR). V následujícím výběrovém řízení na provozovatele takto zhotovených plakátovacích ploch zvítězila společnost MF reklama Praha. V roce 2018 se městská část Praha 1 z důvodu sjednocení designu plakátovacích pylonů v Pražské památkové rezervaci a sousedících památkových zónách (PPR a PPZ) dohodla se společností MF reklama Praha na výměně dosud provozovaných zastaralých nosičů podle v minulosti vysoutěžené nájemní smlouvy za nové reklamní pylony podle vzoru Prahy 2; na rozdíl od vedení Prahy 2 ale reprezentace Prahy 1 neměla zájem investovat do výroby nových pylonů a podmínila pokračování platné smlouvy tím, že výrobu pylonů zaplatí MF reklama Praha, což se také stalo; pouze tyto pylony jsou tedy ve vlastnictví MF reklama Praha. Logickým vyústěním záměru sjednocení plakátovacích ploch v PPR a PPZ za souhlasu IPR a OPP MHMP je doporučení použít stejný, osvědčený design plakátovacích pylonů pro všechny nově stanovené povolené lokality pro plakátování (tzv. taxativní seznam) a redukovat jen velkoformátové svítící nosiče, které jsou dle stanoviska IPR a OPP MHMP v centru hl. m. Prahy nevhodné; tyto plochy provozují např. BigBoard a JCDecaux. Tzv. taxativní seznam samozřejmě neobsahuje jen plochy, kde jsou nyní umístěny pylony MF reklama Praha. U jakýchkoli dalších lokalit z tzv. taxativního seznamu bude probíhat otevřené výběrové řízení, do něhož se bude moci přihlásit jakýkoli subjekt.

V roce 2006 Městský soud v Praze rozhodl, že pan Monoszon byl v registru svazků spolupracovníků bývalé Státní bezpečnosti (StB) evidován neoprávněně. Tvrzení článku odkazující na vyjádření rodinných příslušníků je bohužel důsledkem tehdejší rodinné krize.

Někdejší sólista Doležalova kvarteta vyjíždějící často do zahraničí měl proniknout do ruské exilové organizace NTS. To se mu podařilo. Celkem podal čtyřicet agenturních zpráv. Příslušníci StB jeho aktivitu hodnotili v superlativech a jeho služby ocenili finanční odměnou.

Případ je výjimečný tím, že se zachoval protokol o předání agenta do rukou KGB. Monoszon tak byl prvním prokázaným spolupracovníkem KGB u nás.

O jeho napojení na ruskou rozvědku mluvili v reportáži ČT i jeho manželka a syn. Ten potvrdil, že si pamatuje na návštěvy ruských důstojníků. Manželka Borise Monoszona dokonce zavzpomínala, že jejímu manželovi pomohla KGB vyhnout se povinné vojenské službě.

Monoszonovo jméno v seznamech spolupracovníků StB na stránkách ministerstva vnitra záhadně dlouhá léta chybělo. Teprve po sériích reportáží ČT odvysílaných v roce 2005 byl Monoszon do seznamu zapsán.

Pravidla v rozporu se stavebními předpisy

Pražské stavební předpisy v oblasti venkovní reklamy stanovují, jaké stavby a zařízení pro reklamu mohou být v metropoli umisťovány. Podle nich smí být v památkových rezervacích a památkových zónách umisťována reklama s plochou maximálně 4 m2.

Podle návrhu dokumentu provozují plakátovací plochy v centru metropole firmy JCDecaux, BigBoard a MF reklama Praha, z celkem 151 nosičů tvoří 36 plakátovací panely a 115 sloupy. V případě schválení pravidel bude na nosičích povolena jen maloformátová reklama maximálně ve velikosti A0 (841 mm × 1 189 mm), bude zakázáno podsvícení a hodnotit se bude i umístění. Nosiče budou muset být povoleny stavebním úřadem jako zařízení pro reklamu a budou se muset vejít do specifických rozměrů.

Mediální zástupce firmy JCDecaux Jiří Chvojka uvedl, že Praha tímto krokem zjevně posiluje pozici reklamních ploch na zastávkách MHD, které nebudou muset omezení splňovat. Zastávky dříve provozovala právě JCDecaux, nyní je město nechalo vyměnit za vlastní přístřešky. „Konkurenci zde nabízí možnost zúčastnit se soutěže na reklamním trhu ve třetí lize, možná spíše okresním přeboru,“ uvedl.

Podle vyjádření společnosti BigBoard ani její zařízení nová pravidla nesplňují.

Iveta Zejdová z třetího provozovatele ploch, firmy MF reklama Praha, k tomu ČTK sdělila, že pravidla přinesou redukci vizuálního smogu a že odstranění svítících reklamních zařízení a vymezení oficiálních ploch povedou k omezení černého výlepu. Dodala, že k tomu na magistrátu vznikla pracovní skupina tvořená kromě zástupců města i členy Asociace plakátování nízkonákladové reklamy, jejímž členem je i MF reklama Praha.

Kritika je podle Zejdové součástí konkurenčního boje firem, které se práce neúčastnily, i když mohly. Dodala, že klienty využívajícími plakáty jsou často například kulturní nebo neziskové organizace, které si nemohou dovolit dražší reklamu, nebo městské organizace.

„Vždycky když děláme regulaci reklamy, tak ti, na které to dopadá, tvrdí, že je to šité na míru konkurenci,“ komentoval kritiku radní Zábranský. Dodal, že provozovatelům nic nebrání změnit podobu nosičů, pokud novým pravidlům nebudou vyhovovat. Město podle něj zároveň postupuje v redukci reklamy komplexně v různých oblastech, aniž ji úplně ruší. „Možná někdy v budoucnu si město řekne, že nechce v centru reklamu vůbec, ale my se snažíme jít postupnou cestou,“ uvedl.

Zábranský se po vydání tototo textu k celé věci dodatečně vyjádřil na sociální síti X:

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!