Sobota 27. dubna 2024, svátek má Jaroslav
130 let

Lidovky.cz

Reklamní výdaje ministerstev vzrostly

Česko

Zatímco celkový objem reklamy klesl letos v Česku zhruba o čtvrtinu oproti loňskému roku, jeden specifický inzertní segment rostl. Hrubé reklamní výdaje českých ministerstev stouply o 41 procent. Hlavní podíl na tom mělo zejména ministerstvo pro životní prostředí. Navýšení výdajů způsobila mimo jiné kampaň Zelená úsporám.

PRAHA Podle monitoringu inzerce společnosti TNS Media Intelligence proinzerovala ministerstva české vlády za prvních jedenáct měsíců letošního roku bezmála 231 milionů korun (počítáno v ceníkových cenách bez započítání případných slev), což představuje 41% nárůst proti stejnému období roku 2008, kdy jejich reklamní výdaje činily zhruba 164 milionů. K nárůstu došlo i přesto, že většina ministerstev letos své výdaje omezila a počítá s takovým postupem i nadále.

Nárůst o tisíce procent Pár vládních resortů totiž svou reklamní aktivitu posílilo: třeba ministerstvo pro místní rozvoj proinzerovalo v hrubých částkách něco přes šest milionů, což představovalo meziroční nárůst o 295 procent (v celkové sumě však nejde o nijak výraznou částku).

Opravdu mimořádně však svůj reklamní rozpočet navýšilo zejména ministerstvo pro životní prostředí - za jedenáct měsíců letošního roku utratilo podle monitoringu za reklamu v hrubých částkách více než 66 milionů korun. Proti stejnému období roku 2008, kdy to byl zhruba milion, to představuje nárůst o 6352 procent.

„Pokud jde o propagaci v rámci Operačního programu Životní prostředí, vydal Státní fond životního prostředí ČR za mediální reklamu 11,5 milionu Kč. V tomto případě jde o povinnou publicitu evropských fondů. Za mediální reklamu nového programu Zelená úsporám jsme vydali 22,7 milionu korun, které jsou stoprocentně hrazeny z technické asistence tohoto programu. Zdůrazňujeme, že ani v jednom případě nejde o prostředky ze státního rozpočtu,“ uvedla pro LN Jarmila Krebsová z tiskového oddělení ministerstva pro životní prostředí. K navýšení inzerce v roce 2009 podle ní došlo z několika objektivních důvodů. „V rámci opatření proti hospodářské krizi jsme se snažili v operačním programu,zahustit‘ výzvy k podání žádostí o podporu a tyto výzvy je nutné povinně uveřejňovat v tisku - mimo internetové sítě, které nemusí využívat každý občan. Propagovalo se také ukončení dvou let od schválení Operačního programu Životní prostředí pro ČR, kdy jsme informovali o jeho výsledcích a jeho realizaci na území Česka,“ řekla Krebsová. Nemyslíš - zaplatíš Navýšení reklamních výdajů proti loňskému roku se týká ještě ministerstva dopravy, které investuje do médií především v souvislosti se svou tříletou kampaní Nemyslíš - zaplatíš. Letos zvedlo své výdaje proti loňskému roku ze zhruba 33,5 milionu na 68 milionů korun, tedy o 104 procent. Největší podíl na tom měla zmíněná kampaň Nemyslíš - zaplatíš.

Podle Ivany Jelínkové z tiskového oddělení ministerstva dopravy vydalo ministerstvo za tuto kampaň letos necelých 64,5 milionu korun z celkového 178,5milionového rozpočtu, který byl na ni vyčleněn. Mezi další komunikační aktivity ministerstva patřila například tradiční putovní preventivní akce The Action, zaměřená na řidiče do 25 let, nebo promo akce Besip Team.

V absolutních částkách utratila za reklamu nejvíc právě ministerstva dopravy a životního prostředí. Až s velkým odstupem za nimi následují ministerstvo vnitra (něco přes 25 milionů korun) a ministerstvo průmyslu a obchodu (přes 23 milionů korun).

Vliv měly i datové schránky Ministerstvo vnitra investovalo v první polovině letošního roku zejména do kampaně k datovým schránkám. „Kampaň byla spolufinancována ze strukturálních fondů EU, informovala širokou veřejnost prostřednictvím médií o aktuálním projektu datových schránek. Celková částka dělala 15,939 milionu korun, vlastní výdaje ministerstva vnitra představovaly 893 tisíc korun,“ uvedl pro LN tiskový mluvčí ministerstva vnitra Vladimír Řepka. Na datové schránky upozorňovala i tisková a internetová kampaň v prosinci, v ceně něco přes 6,4 milionu korun. Mezi další mediální aktivity ministerstva vnitra patřily podle Řepky například informační kampaň pro cizince žijící u nás v nelegálním postavení, která proběhla tiskem a na internetu letos v září, a on-line kampaň o Czech Pointu.

Ostatní ministerstva začala na reklamě šetřit, přičemž neúspornější kúru nasadila ministerstva zdravotnictví, financí a kultury.

Rok 2010? Spíš redukce Plány na rok 2010 zatím počítají podle zástupců ministerstev spíš s redukcí reklamních výdajů. „Pro rok 2010 plánujeme představení úspěšných projektů, komunikace bude zaměřena především na širokou veřejnost. Plánovaná výše výdajů na tyto účely bude zhruba 15 milionů Kč,“ sdělila LN Jarmila Krebsová z ministerstva pro životní prostředí. Ministerstvo dopravy zase počítá s pokračováním kampaně Nemyslíš - zaplatíš, na niž pro příští rok zbývá zhruba 45,6 milionu korun. S image kampaní počítá příští jaro ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. „Konkrétní částky na tuto propagaci zatím nebyly stanoveny,“ sdělila LN Šárka Svobodová z odboru vnějších vztahů a komunikace ministerstva.

***

Výdaje ministerstev české vlády na reklamu

Ministerstvo

Min. dopravy

Min. financí

Min. kultury

Min. obrany

Min. práce a soc. věcí

Min. pro místní rozvoj

Min. průmyslu a obchodu

Min. školství

Min. spravedlnosti

Min. vnitra

Min. zahraničních věcí

Min. zdravotnictví

Min. zemědělství

Min. životního prostředí

Celkem ministerstva ČR

leden až listopad

2008

33 413 328 Kč

3 641 206 Kč

629 235 Kč

1 989 258 Kč

4 348 236 Kč

1 545 928 Kč

34 842 104 Kč

1 844 813 Kč

13 455 801 Kč

34 795 627 Kč

725 732 Kč

4 739 869 Kč

27 284 600 Kč

1 025 722 Kč

164 281 459 Kč

leden až listopad

2009

68 149 430 Kč

1 436 880 Kč

259 788 Kč

1 623 736 Kč

3 536 561 Kč

6 111 495 Kč

23 164 595 Kč

1 786 665 Kč

9 127 707 Kč

25 295 470 Kč

676 762 Kč

1 854 450 Kč

21 715 015 Kč

66 180 872 Kč

230 919 426 Kč

Meziroční

změna

104 %

-61 %

-59 %

-18 %

-19 %

295 %

-34 %

-3 %

-32 %

-27 %

-7 %

-61 %

-20 %

6352 %

41 %

Pramen: TNS Media Intelligence

Nejmenší výdaje na reklamu Nejméně inzerovalo ministerstvo kultury (necelých 260 tisíc korun). Největší meziroční pokles reklamních výdajů měla ministerstva financí a zdravotnictví (v obou případech o 61 %). Údaje vycházejí z ceníkových cen inzerce v médiích, nezahrnují případné slevy či bartery.

Největší výdaje na reklamu mělo v letošním roce ministerstvo dopravy ČR (přes 68 milionů korun), především kvůli dlouhodobé mediální kampani Nemyslíš - zaplatíš.

Nejvyššího meziročního nárůstu ve výdajích na reklamu (o 6352 % na více než 66 milionů korun)

Peníze na jeho propagaci jdou podle zástupců ministerstva z technické asistence tohoto programu, nikoli ze státního rozpočtu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!