Sobota 4. května 2024, svátek má Květoslav
130 let

Lidovky.cz

Rekonstrukce: náraz v 90 km/h

Česko

Černý pátek na železnici - Co vedlo k nehodě a kdo za ni nese odpovědnost?

PRAHA/STUDÉNKA Je půl jedenácté dopoledne a nádražím v severomoravské Studénce projíždí rychlík Comenius. Na cestě z Krakova do Prahy nabral desetiminutové zpoždění.

V jeho vagonech cestuje 123 pasažérů. Mnoho z nich jsou fandové britské metalové kapely Iron Maiden. Z Polska a severní Moravy směřují do Prahy, kde jejich oblíbenci za několik hodin zahrají.

Ve Studénce vlak EuroCity nestaví. Okolo budovy nádraží se tak prožene rychlostí vyšší než 130 kilometrů za hodinu a míří dále na Olomouc. V tu chvíli o několik stovek metrů dále pracují stavbaři firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava na rekonstrukci silničního mostu křížícího hlavní trať.

Pád mostu do kolejiště Masivní mostní konstrukce se pomalu vysunuje nad koleje, když se náhle z dopravníku uvolňuje a padá na trať. Společně s ní se bortí celý most, jehož sutiny zasypávají koleje. Strojvůdce okamžitě spouští rychlobrzdu. V té chvíli je vlak od místa srážky vzdálen 452 metrů a jede rychlostí 133 kilometrů za hodinu. Na tak krátkou vzdálenost není možné soupravu ubrzdit. Strojvůdce si život zachrání útěkem do strojovny.

Vlak najíždí do sutin v rychlosti 90 kilometrů za hodinu. Lokomotiva se o ocelovou konstrukci zastaví, vagony mají tendenci pokračovat dál. První z nich se nárazem do lokomotivy zcela zdemoluje, další vůz ji přeletí a z boku se natrhne, jako kdyby byl z papíru. Čtyři vagony jsou úplně zničené. Celkem šest jich vykolejí.

První k nehodě přibíhají zdravotníci z nedalekého střediska. „V ordinaci jsem uslyšela velkou ránu. Z okna jsem nic neviděla, tak jsem se sem jela podívat. Naskytl se mi obraz, na který už do smrti nezapomenu,“ řekla jedna ze zdravotnic. Pokroucené vagony jsou rozházené po kolejišti jako stavebnice. Sestra přibíhá s obvazy a začíná zachraňovat první zraněné. Za malou chvíli se rozdrnčí telefony v dispečinku hasičů, záchranky i policie. Pohotovost má téměř celá severní Morava.

Příjezd záchranářů Na místo doráží dvacet sanitek, čtyřicet hasičských vozů, dva vrtulníky i speciální vyprošťovací tank. Svou techniku nabízí i Polsko.

Začíná vyprošťování a odvoz šesti desítek zraněných do desíti nemocnic v okolí. Ministerstvo zdravotnictví nařizuje všem státním nemocnicím na severní Moravě okamžitě odložit naplánované operace. Přednost mají zranění z vlaku. Nejvíce jich doráží do Fakultní nemocnice Ostrava-Poruba. „Máme tu asi patnáct těžce zraněných, deset z nich v kritickém stavu. Jedeme naplno,“ říká mluvčí nemocnice Tomáš Oborný.

Na místě nehody zůstávají mrtví. Je jich šest. Pět Češek a jeden Polák. V 16.45 podléhá svým zraněním v novojičínské nemocnici sedmá oběť, mladý muž z Ukrajiny.

K troskám doráží v odpoledních hodinách český i polský premiér.

V pět se spouští na Studénku přívalový déšť, který všechny zbylé záchranáře zahání do úkrytu. Zůstávají jen potrhané vagony mezinárodního expresu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!