Jde údajně o první česko-německý obor v Česku, jehož absolventi získali výuční listy v češtině i němčině. „Nemám informace, že by někde v Česku fungoval tak dlouhý projekt, většinou zatím šlo o stáže,“ dodala Hrčková.
Dvouletou výuku v české škole a dílnách v Tachově-Světcích a ve Weidenu a Weiherhammeru hradil evropský přeshraniční program Cíl 3 a bavorské podniky. Z Cíle 3 získaly obě školy asi půl milionu euro, z toho česká škola 131 000 euro (téměř 3,4 milionu korun), zbylé dvě třetiny sumy Němci.
Peníze šly na výuku, dopravu, ubytování a jazykové kurzy. Tachovská i weidenská škola vybraly po šesti žácích druhých ročníků, po dvou dodaly firmy. Intenzivní výuka probíhala v Česku i Německu. Zájem byl pětkrát vyšší. První rok dostávali učňové od firem měsíční kapesné 500 euro (téměř 13 000 korun) a ve druhém 600 euro (asi 15 600 korun). Absolventi dostali europas v angličtině a němčině, certifikovaný Národním ústavem odborného vzdělávání, který definuje kvalifikaci.
Weidenská škola, která vychovává strojaře pro Bavorsko, funguje úplně jinak než česká. „Děti tam nabírají firmy, nechávají je vyučit a dávají jim kapesné. Smlouvy uzavírá silná hospodářská komora, která garantuje, že učňové do firem nastoupí,“ uvedla Hrčková.
Obě školy se zaměřily na praxi ve firemních dílnách. „V Německu je výuka více teoretická. Čeští učni jsou lépe použitelní a rychleji se zapojují do pracovního procesu,“ uvedla Hrčková. V projektu byly firmy BHS Tachov, výrobce strojů na lepenku, jejíž vlastník sídlí ve Weiherhammeru, a Polytec z Chodové Plané s matkou ve Weidenu.
„Česko-německý výuční list uznávají Hospodářská komora ČR a IHK Řezno (bavorská průmyslová a řemeslnická komora),“ řekla Hrčková. Hlavním přínosem je jazyková gramotnost všech absolventů. Německý pracovní trh se Čechům plně otevře od ledna 2011.
Na projekt naváže od července 2011 další společný učební obor průmyslový mechanik, jehož výuka potrvá 43 měsíců.