Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Renault s Putinem zachrání ladu

Česko

Ruská automobilka AvtoVAZ dostane novou technologii od Renaultu. Stát přidá miliardy rublů

RAMBOUILLET Hrozba bankrotu největšího ruského výrobce automobilů AvtoVAZ je zřejmě zažehnána. Ruský premiér Vladimir Putin podepsal během své oficiální návštěvy Francie dohodu s představiteli francouzské automobilové skupiny Renault SA o širším plánu na záchranu churavějící automobilky.

Ruský premiér na tiskové konferenci prohlásil, že by Renault mohl zvýšit svůj podíl v ruské automobilce, kde v současnosti vlastní 25 procent akcií. Putin uvedl, že Renault souhlasil s tím, že poskytne AvtoVAZu 300 milionů eur (více než 7,8 miliardy korun) ve formě technologií a modernizace výrobních zařízení, tak aby byla automobilka konkurenceschopnější. Renault také pomůže AvtoVAZu vyvinout nový základní model, který by nahradil současnou nejlevnější Ladu Classic.

Renault později upřesnil, že do AvtoVAZu napumpuje 240 milionů eur a zbylých 60 milionů eur poskytne japonská automobilka Nissan Motor Co., která tvoří s Renaultem alianci.

Putin také uvedl, že by Renault mohl zvýšit svůj podíl v ruské automobilce prostřednictvím přímých investic. „Není zde žádná dohoda, která by byla tak daleko, ale jsme připraveni prozkoumat tento návrh. Co máme dnes, je dohoda, že Renault nesníží svůj podíl,“ řekl premiér.

Ruská vláda podle Putina zvýší v rámci plánu na restrukturalizaci AvtoVAZu svou podporu z 25 miliard rublů na 75 miliard rublů (více než 44 miliard korun).

Z toho 50 miliard rublů by mělo být v podobě přímé pomoci. Zbývajících 25 miliard rublů by mělo mít podobu kapitalizace úvěru, který vláda v minulosti automobilce poskytla. Ruský stát drží, stejně jako Renault, čtvrtinu akcií automobilky. Podle podepsané dohody budou Renault a Nissan využívat volné kapacity v rozlehlém výrobním závodu AvtoVAZu v Togliatti. Christian Esteve, šéf aktivit Renaultu v Rusku, řekl serveru Dow Jones Newswires, že oba alianční partneři mají v plánu vyrábět „levný“ automobil pro ruský trh. Renault už nyní v Rusku vyrábí svůj nízkonákladový model Logan.

Esteve zdůraznil, že Renault nedá do AvtoVAZu žádné nové hotové peníze, protože jeho vlastní finanční situace je v důsledku hospodářské krize napjatá. „Nedáme čistou finanční podporu, protože stejně jako ostatní výrobci automobilů nemáme mnoho co dát,“ dodal. Finanční analytici se nicméně obávají, že Renault bude pod tlakem ruské vlády, aby do AvtoVAZu napumpoval další kapitál.

AvtoVAZ se letos dostal do vážných potíží kvůli prudkému poklesu domácí poptávky po automobilech v důsledku světové hospodářské a finanční krize.

Firma minulý měsíc uvedla, že by mohla vyhlásit bankrot, pokud se jí nepodaří uzavřít s bankami dohodu o restrukturalizaci dluhu. Zdůraznila však, že tento krok by neznamenal zastavení výroby. Ztráta AvtoVAZu se v prvním pololetí zdesetinásobila na 19,4 miliardy rublů (téměř 12 miliard korun) z 1,9 miliardy rublů před rokem. Automobilka předpokládá, že v letošním roce prodá zhruba 340 tisíc vozů na domácím trhu a 30 tisíc vozů v zahraničí. Loni automobilka vyrobila 770 tisíc automobilů.

Firma se v září rozhodla, že kvůli slabé poptávce propustí 27 600 zaměstnanců, což představuje 27 procent její celkové pracovní síly.

Před příchodem krize se očekávalo, že Rusko brzy vystřídá Německo na pozici největšího trhu s automobily v Evropě. Poptávka po automobilech v Rusku však v letošním roce klesla o více než polovinu. Rusko chce proto zavést vlastní systém šrotovného.

***

Výrobní linka AvtoVAZ stále vyrábí legendární lady

Sídlo: Togliatti v Samarské oblasti

Automobilka byla založena v roce 1966 ve spolupráci s italskou

automobilkou Fiat. V roce 2001 AvtoVAZ podepsal dohodu o spolupráci

s americkou automobilkou General Motors. Loni americká automobilka

neuspěla při koupi čtvrtinového podílu v AvtoVAZu, který nakonec získal

francouzský Renault.

Ještě v září 2009 firma zaměstnávala 102 tisíc zaměstnanců. Na konci

září oznámila, že kvůli krizi propustí 27 600 z nich. Loni vyrobila

automobilka 770 tisíc automobilů. Letos předpokládá, že prodá zhruba

340 tisíc vozů na domácím trhu a 30 tisíc vozů v zahraničí. Klíčovými

modely AvtoVAZu jsou Lada Riva (na snímku), Samara, 110, Kalina a Priora.

Továrna VAZ je jedna z největších na světě. Její montážní linky jsou dlouhé

144km a většinu dílů pro automobily vyrábí na místě.

Autor: