Čtvrtek 2. května 2024, svátek má Zikmund
130 let

Lidovky.cz

Řešení pro ČSA: Lašák by měl dokončit práci

Česko

BYZNYS SLOUPEK

Napínavé vyčkávání je u konce. Jediný zbývající uchazeč o privatizaci ČSA včera vyložil karty.

Pro mnohé se nabídka konsorcia Unimex Group – Travel Service stala studenou sprchou. Ne deset, ne pět, ani tři, ale pouze jedna miliarda. A to ještě za podmínky, že ji v podstatě stát do aerolinek sám napřed dolije. To nejsou podmínky, o kterých ministr financí Janota a jeho lidé snili. Pravděpodobně na ně nakonec ani nepřistoupí a ČSA ponechají v rukou státu. A i kdyby na ně nakonec přistoupili, samotný prodej by trval několik týdnů či měsíců.

A i v té době může dojít v případě chaotického vývoje ke zhoršení hodnoty vlastního jmění firmy, a tudíž k nutnosti dolít do firmy více peněz, aby ji nový investor koupil. Takže co s tím?

Kalkulace, zdali ČSA prodat, nebo ne, bude obtížná. Nikdo nedokáže s určitostí předpovědět, jak se bude vyvíjet krizí zmítaný trh a kolik přesně bude muset vlastník do záchrany aerolinek investovat. S určitostí však lze říci jedno. Restrukturalizace započatá managementem Radomíra Lašáka musí pokračovat. Včera to zdůraznilo i ministerstvo financí. Samotné konstatování však nestačí. Ministerstvo musí učinit všechno proto, aby k záchraně aerolinek také nějak přispělo. Optimální se nyní zdá být jasné vyjádření podpory Lašákovi, aby dokončil svoji práci. Jeho verzi restrukturalizačního plánu totiž dosud nikdo nezpochybnil, naopak mu byla z mnoha stran opakovaně vyjádřena podpora. Podobný záchranný plán začali uplatňovat i někteří renomovaní konkurenti, například japonské aerolinie JAL. Ať už se ČSA prodají, či ne, restrukturalizovat se musí. Je možné, že Lašák nakonec zůstane mužem na černou práci i pro nového vlastníka.

Autor: